کد خبر: ۲۰۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - 24 October 2022
بررسی وضعیت کلان بدهی‌ها و مطالبات دولت نشان می‌دهد که میزان این بدهی‌ها و مطالبات در پایان بهار سال جاری نسبت به پایان سال گذشته، افزایش داشته است.

بررسی وضعیت کلان بدهی‌ها و مطالبات دولت نشان می‌دهد که میزان این بدهی‌ها و مطالبات در پایان بهار سال جاری نسبت به پایان سال گذشته، افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، گزارش بدهی‌های دولت نشان می دهد که میزان این بدهی‌ها در ۲۹ اسفندماه، ۱۱۶۲ هزار میلیارد تومان بوده که با افزایش بیش از ۲۱۴ هزار میلیارد تومانی به ۱۳۷۶ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خردادماه سال جاری رسیده است. این درحالی است که مطالبات دولت در ۳۱ خردادماه امسال بیش از ۶۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به ۲۹ اسفندماه سال گذشته، با افزایش ۱۹۷۰ میلیارد تومانی داشته است.

میزان مازاد بدهی‌ها بر مطالبات دولت در ۳۱ خرداد ماه سال جاری ۷۴۲ هزار میلیارد تومان، در ۲۹ اسفند سال پارسال ۷۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است که افزایشی ۱۷ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، میزان بدهی‌های شرکت‌های دولتی در ۳۱ خردادماه سال جاری، ۱۴۵۱ هزار میلیارد تومان و در ۲۹ اسفند سال گذشته ۱۶۶۹ هزار میلیارد تومان بوده است که کاهشی ۲۱۷ هزار میلیارد تومانی داشته است. مطالبات شرکت‌های دولتی نیز با کاهشی ۶۴۰ هزار میلیارد تومانی از ۱۱۰۴ هزار میلیارد تومان در ۲۹ اسفندماه سال گذشته به ۴۶۵ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خرداد سال جاری رسیده است.

بر این اساس ۵۹ درصد بدهی‌های شرکت‌های دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری(شامل بانک مرکزی)، ۲۴ درصد به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و ۱۷ درصد نیز به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی است. از طرف دیگر خلاصه وضعیت بدهی‌های دولت حاکی از آن است که ۵۰ درصد آن به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی، ۲۳ درصد به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و ۲۷ درصد ان به بانک‌ها و موسسات اعتباری (شامل بانک مرکزی) است.

درمقابل ۹۶ درصد مطالبات شرکت‌های دولتی از اشخاص حقوقی و تعاونی، سه درصد از نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و هفت درصد نیز از بانک‌ها و موسسات اعتباری (شامل بانک مرکزی) است. همچنین ۵۷ درصد مطالات دولت از اشخاص حقوقی و تعاونی، ۳۵ درصد از بانک‌ها و موسسات اعتباری(شامل بانک مرکزی) و هشت درصد نیز از نهادها و موسسات عمومی غیردولتی است.

میزان بدهی سیال دولت

بر این اساس در ۳۱ خردادماه سال جاری میزان بدهی سیال دولت (ان دسته از بدهی‌های دولت که به صورت اوراق بهادار بوده و قابلتی معامله در بازار سرمایه را دارد) ۴۰۸ هزار میلیارد تومان و میزان بدهی‌های غیرسیال ۹۶۹ هزار میلیارد تومان است درحالی که این بدهی‌ها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۱۷ و ۶۱۴ هزار میلیارد تومان بود.

آخرین وضعیت اوراق تضمین، نرخ سود بین بانکی و اسناد خزانه

طبق آمار، از ابتدای سال جاری تا تاریخ تهیه گزارش، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان از تعهدات مربوط به اوراق تضمین دولت در سال ۱۴۰۱ تسویه شده است. بنابراین مبالغ مورد نیاز برای تسویه تعهدات اوراق با تضمین دولت تا انتهای سال ۱۴۰۶، ۵۳۸ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس آخرین اطلاعات نیز میانگین موزون نرخ سود بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۲۸ مهرماه سال جاری، ۲۰.۸۶ درصد بوده است که نسبت به هفته قبل ۳ صدم درصد کاهش و نسبت به ماه گذشته هشت صدم درصد کاهش داشته است.

بر اساس اخرین اطلاعات شاخص اسناد خزانه اسلامی فرابورس ایران به ۲۴۴.۱۸ واحد رسیده است. بازدهی سبد اسناد خزانه دولتی طی هفته و ماه گذشته بدون تغییر بوده است. این درحالی است که بازدهی شاخص کل صکوک فرابورس طی هفته گذشته ۲۶ صدم درصد و طی ماه گذشته ۱.۰۶ درصد بوده است.

در هفته گذشته بانک مرکزی، بانک‌ها و صنمدوق‌ها به طور عمده خریداران اوراق بدهی بوده‌اند و بانک مرکزی به طور خالص ۹۷۶۰ میلیارد ریال در بازار بدهی خریدار اوراق بوده است. همچنین وزرات اقتصاد به نیابت از دولت اقدام به تامین نقدی مبلغ ۲۴ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال از طریق اوراق بهادار اسلامی کرده است.

نگار کریمی
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: