کد خبر: ۱۹۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - 20 September 2021
معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس و نحوه ارزش گذاری خودروها توضیحاتی ارائه کرد.

معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس و نحوه ارزش گذاری خودروها توضیحاتی ارائه کرد.

محمود علیزاده درباره آخرین وضعیت طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس به ایسنا گفت: آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و پس از طرح در هیات دولت بلافاصله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: طبق قانون اگر مجموع ارزش خودروهای خانوار یا شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شود. ساز و کار ارزیابی ارزش هر خودرو معمولا برمبنای سال ساخت آن با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین‌شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده صورت می‌گیرد.

این معاون ادامه داد: با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آنها باشد، همان‌طور که در آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌ نسبت به رقم ارزش‌گذاری شده متعرض شوند.

علیزاده گفت: مبنای ارزش‌گذاری خودروهای لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت و برند سازنده محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودرو است، اگر افراد نسبت به ۵ تا ۱۰ درصدی که کمتر محاسبه می‌شود، اعتراض دارند باید دلایل و مدارکی مبنی بر تصادفی بودن و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: