کد خبر: ۱۹۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - 23 August 2021
بانک تجارت در ماه‌های اخیر به دلیل وضعیت سود دهی و بنیادی مورد توجه فعالان بزرگ بازار سرمایه قرارگرفته و خریدهای سنگینی روی این نماد انجام شده است.

بانک تجارت در ماه‌های اخیر به دلیل وضعیت سود دهی و بنیادی مورد توجه فعالان بزرگ بازار سرمایه قرارگرفته و خریدهای سنگینی روی این نماد انجام شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در ده روز گذشته حقوقی های بانک تجارت خرید سنگینی را روی نماد بانک تجارت انجام دادند. در حقیقت، در روزهای اخیر همواره خرید حقوقی بیشتر از خرید حقیقی ها بوده و حتی فروش حقوقی ها بوده است. تا جایی که میانگین خرید 40 درصدی را در 10 روز گذشته به خود اختصاص دادند. اما فروش حقوقی ها تنها حدود 10 درصد بوده است.

علت اصلی این خرید با حجم سنگین سهام بانک تجارت روی دو مساله تحلیل بنیادی و تکنیکالی استوار است.

برای تحلیل بنیادی بانک تجارت باید در ابتدا به وضعیت صورتهای مالی بانک توجه کرد.

در گام اول خارج شدن از زیان های چند دوره قبل بود که سبب شد بانک تجارت مورد توجه تحلیل گران حرفه ای بازار قرار گیرد. علاوه بر این ثبت نسبت حقوق مالکانه 61 درصدی بانک است که نسبت به ابتدای سال 99 رشدی دو برابری را تجربه کرده است. همچنین تراز پرداختی بانک که در چند دوره منفی بود در دوره های اخیر مثبت شده و فاصله درآمد به هزینه رقم معناداری پیدا کرده است.در تیر ماه سال جاری درامد شرکت 112 هزار میلیارد ریال و هزینه پرداختی ان 94 هزار میلیارد ریال بود که فاصله خوبی را رقم زده و نشان از سوداوری خوبی در پایان سال جاری دارد.

در سه ماهه سال جاری جمع درامد بانک نیز نسبت به دوره مشابه در سال قبل با رشدی 90 درصدی مواجه شده است. و در نهایت افزایش 395 درصدی سود خالص بانک در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل است.روند رو به رشد شاخص های سودسازی بانک تجارت در صورتهای مالی سبب خوش بینی نسبت به اینده بانک شده است.

در گام بعدی باید به سراغ سرمایه گذاری های شرکت و سود حاصل از این سرمایه گذاری ها اشاره کرد این وضعیت به گونه ای است که برخی از تحلیل گران معتقدند که این سودآوری چنان مطلوب است که کمتر به تکرار ان می تواند عقیده است.
علاوه بر این ، بانک تجارت دارای زیر مجموعه های بزرگی است که این مجموعه در صورتهای تلفیقی بانک خودنمایی می کنند.همه این موارد گویای ان است که سهام بانک تجارت جذابیت خاصی برای فعالان بازار سرمایه پیدا کرده و توانسته جایگاه خوبی را در گروه بانکی بازار سرمایه پیدا کند.

بازارگردان بانک نیز به حمایت خوبی از سهام بانک پرداخته و در ماه های اخیر توانسته با حمایت خود سهام را تقویت کرده و سبب جلب حمایت فعالان روی سهم شود.

در مجموع می توان گفت که سال جاری یکی از بهترین سالهای بانک تجارت به لحاظ بازدهی سهام در شش ماهه دوم خواهد بود و اگر این روند مثبت بانک ادامه یابد خوش بینی ها افزایش خواهد یافت.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: