کد خبر: ۱۹۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - 29 May 2021
پی بر ایی صنعت بانکداری در اول خرداد 1400 حدود 10 واحد است که بانکهای بزرگی مانند بانک ملت با 8 واحد، بانک تجارت با 5 درصد، بانک صادرات با شش واحد دارای بهترین پی بر ایی ها بوده و بانکی مانند پاسارگاد با داشتن پی بر ایی 17 واحدی از بالاترین ها در بین بزرگان بانکی است.

بازار سرمایه در ماه های اخیر با دست انداز بزرگ اصلاح مواجهه شده و قیمت سهام آن افت شدیدی کرده و بر اساس این رخداد پی بر ایی بازار به پایین تر از رقم 20 رسیده این مساله نشان از اصلاح قابل توجه بازار داشته و به معنی آن است که قیمت سهام به ارزش معنا داری رسیده اند اما این وسط، سهام بانک ها نیز با اصلاح سنگینی مواجهه شده و افت قیمت بزرگی را تجربه کردند و برخی از شرکت های این صنعت دارای سهام ارزنده ایی هستند.


به گزارش بانکداری ایرانی،  یکی از موارد ساده ای که هر معامله گری می تواند به آن برای خرید سهام توجه کند، پی بر ایی یک شرکت است. این مساله برای خرید سهام هر شرکتی حایز اهمیت شده است که خریداران به پی بر ایی آن شرکت توجه خاصی داشته باشند .


در حال حاضر پی بر ایی گروه های بزرگ بورسی مانند پتروشیمی، پالایشی، بانکی و خورویی و دارویی در محدوده 10 واحد قرار داد و اغلب زیر ده درصد و دارویی ها بالای ده درصد و خودرویی ها که به دلیل وضعیت بغرنج خود دارای پی بر ایی منفی هستند که شرایط بحرانی را برای آن ها رقم زده است.


پی بر ایی صنعت بانکداری در اول خرداد 1400 حدود 10 واحد است که بانکهای بزرگی مانند بانک ملت با 8 واحد، بانک تجارت با 5 درصد، بانک صادرات با شش واحد دارای بهترین پی بر ایی ها بوده و بانکی مانند پاسارگاد با داشتن پی بر ایی 17 واحدی از بالاترین ها در بین بزرگان بانکی است.


در بین بانک ها نیز دارنده پی بر ایی منفی نیز وجود دارد که مهمترین آن بانک آینده با داشتن پی بر ایی منفی سه واحدی است.


اما برای صنعت بانکداری این نکته را باید توجه داشت که بانک ها در سال 1400 با چند مساله مواجهه هستند .


یکی از این مسائل مساله نرخ قبول و به اصطلاح هزینه پول یا بهای تمام شده پول است که حدود 20 درصدی است و احتمالا بیشتر نیز خواهد شد چرا که با وجود نرخ سود سپرده 15 درصدی برای بانکها و دادن تسهیلات 18 درصدی به صرفه نبوده و هزینه بانکها بالا خواهد بود. .
مساله دیگر بانکها چالش تسعیر ارز است که در برخی از بانکها با دست انداز مالیاتی نیز مواجهه شده است . نرخ تسعیر ارز در سال 1400 با رقم 15900 تومان تعیین شده است اما سازمان امور مالیاتی با تفسیر خود سعی در مالیات بندی بر این تسعیر ارزی است که بانکها را از پیش بینی ها خود عقب می اندازد و در صورت اجرایی شدن دست انداز بزرگی خواهد بود.

اما یکی از مهمترین مساله برای بانکها مذاکرات هسته ای در حال انجام است. چرا که بانکهای بزرگ با مشکلاتی جهانی همچون تحریم مواجهه هستند که در صورت توافق جدید و بازگشایی تحریمی دارایی این بانک ها نیز ازاد شده و این بانکها از تحریم خارج شده و به طور قطع شرایط این آن ها نسبت به قبل بهبود معناداری پیدا می کند.


در مجموع صنعت بانکداری در ایران به دلیل نوع فعالیت خود و چسبندگی اقتصاد به آن یکی از استراتژیک ترین صنعت ایران است و بعضا سرمایه گذاری روی آن در بلند مدت به دلیل دارایی هایی که دارد و سودآوری بزرگان این صنعت بدون ضرر خواهد بود. اما باید در انتخاب سهام موضوع سودآوری بانکی و پی بر ایی آن و در نهایت قیمت و تحلیل های پیرامونی آن توجه کرد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: