کد خبر: ۱۹۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - 15 August 2021
در شرایطی که ریسک نگهداری اوراق و اشیای ارزشمند در منازل به دلیل حوادث طبیعی و خطرات دیگر همواره رو به افزایش است، صندوق های امانات بانک ها محل امن مناسبی برای نگهداری و مراقبت از این اشیای قیمتی به حساب می آیند.

 در شرایطی که ریسک نگهداری اوراق و اشیای ارزشمند در منازل به دلیل حوادث طبیعی و خطرات دیگر همواره رو به افزایش است، صندوق های امانات بانک ها محل امن مناسبی برای نگهداری و مراقبت از این اشیای قیمتی به حساب می آیند.

صندوق امانات یکی از سرویسهای جانبی بانک ها به مشتریان برای تأمین نیازهای امنیتی آنها برای محافظت از داراییهای باارزش آنها است. به زبان ساده صندوق امانات یک گاوصندوق بزرگ است که بخش های مختلف آن را افراد مختلف در قالب صندوق های کوچک و بزرگ از بانک اجاره کنند و در این زمینه، بانک تأمین کننده امنیت کل صندوق است.


صندوق امانات بانک ها به لحاظ امنیتی می تواند خیلی مطمئن تر از یک گاوصندوق کوچک در منزل باشند. تدابیر امنیتی در صندوق های امانات بانکها بالا است و آنها سیستمهای ضد حریق و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی را نیز در سطح بالایی دارا هستند. بنابراین خیال مشتریان را بابت نگهداری داراییهای خود تا حدود زیادی راحت می کند.


با توجه به آمار بی احتیاطی افراد در نگهداری اشیای قیمتی در گاوصندوق های داخل منازل و پیچیده تر شدن شگردهای سارقان در سرقت این اشیا و همچنین افزایش حوادث طبیعی، بانک ایران زمین گامی موثر را در کمک به صاحبان این اشیا و اوراق برداشته و امکان بهره مندی از صندوق های امانات مطمین را برای آنها فراهم آورده است.


بر اساس این گزارش، بانک ایران زمین، به منظور ارزش آفرینی هرچه بیشتر برای مشتریان و همچنین ارائه خدمات نوین و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته به مشتریان، به راه اندازی صندوق امانات با مجهزترین و ایمن ترین امکانات الکترونیک اقدام کرده است و مشتریان این بانک خصوصی می توانند اسناد، اوراق و اشیای ارزشمند خود را که نگهداری آنها در خارج از بانک با خطراتی از قبیل حریق، سرقت و ... رو به رو است، در این صندوق ها نگهداری کنند.


این صندوق ها، محلی مطمئن برای حفظ اسناد و اشیای گران قیمت به حساب می آیند که مجهز به سیستم های ایمنی ضد حریق و ضد سرقت هستند و مشتریان می توانند برای نگهداری از اشیای قیمتی یا اوراق مهم خود، صندوق های یادشده را از بانک اجاره کنند.


بر این اساس، مشتری می تواند هرگونه اشیا و اسنادی که مایل باشد، به استثناء اشیا و اسناد غیر قانونی و غیر متعارف و هرآنچه نگهداری آن از نظر قوانین و مقررات غیر مجاز یا جرم شناخته می شود، (شامل مواد اشتعال زا، فساد پذیر، اسلحه سرد و گرم، مهمات، مواد مخدر و نظایر آن) را در صندوق مربوط به خود نگهداری کند.
در عین حال بانک ایران زمین برای اجاره دادن این صندوق ها به مشتریان شرایطی را در نظر گرفته است که مشتریان واجد این شرایط می توانند صندوق های مورد نظر خود را برای مدت مشخصی از بانک در قالب قرارداد اجاره در اختیار بگیرند.


این گزارش حاکی است، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای هر نوع حساب نزد بانک باشد، می تواند طبق ضوابط از خدمات صندوق های اجاره ای بانک استفاده کند که اجاره این صندوق کاملاً شخصی و اسمی و غیرقابل انتقال است و فقط اجاره کننده می تواند از آن استفاده کند.


صندوق اجاره ای بانک ایران زمین در ابعاد مختلف تعبیه شده و هر یک به دو قفل مجهز است که یک قفل مربوط به مشتری و قفل دیگر مخصوص بانک است و کلید قفل مشتری در موقع اجاره به وی تحویل می شود. این صندوق با استفاده از کلید مشتری و کلید بانک توأمان باز می شود بنابراین بدون کلید مشتری، هیچ شخصی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.


در عین حال، مشتری می تواند هرگونه شی یا سندی که متناسب با حجم صندوق باشد، (غیر از مواد فساد پذیر، اشتعال زا، مواد منفجره، مواد مخدر و بطور کلی کالاها و اشیاء ممنوعه و امثالهم) را در آن نگهداری کند و چنانچه در نتیجه فساد یا علل دیگر ناشی از محتویات صندوق، به صندوق و خزانه بانک یا همجوار بانک، هرنوع خسارتی از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود، مسئولیت آن به عهده مشتری خواهد بود و بانک مسوولیتی نخواهد داشت و چنانچه بنا به هر دلیلی بانک نسبت به پرداخت خسارات مورد نظر اقدام کند، مشتری متعهد به بازپرداخت ارقام اعلامی بانک است ضمن این که بانک هیچ گونه مسئولیتی راجع به محتویات صندوق و زیان های وارده به آن ندارد.


ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اینکه بانک و شرکت بیمه از محتویات صندوق که ازسوی مشتری اجاره کننده در صندوق قرارداده شده است، بی اطلاع هستند و اضافه بر آن، مراجعات مکرر مشتری به صندوق امکان پذیر است، بنابراین بیمه محتویات صندوق امکان پذیر نیست و بانک در این خدمت صرفاٌ محلی را به مشتری اجاره داده است و محتویات صندوق، امانت محسوب نمی شود و بانک مسوولیتی بابت رد امانت وجود نخواهد داشت.


مدت اجاره صندوق های بانک ایران زمین یک سال تمام شمسی از تاریخ انعقاد قرارداد تعیین شده است و تجدید آن برای سال های بعد، منوط به موافقت بانک خواهد بود.
بر اساس دستورالعمل تدوین شده، مشتری باید در زمان انعقاد قرارداد علاوه بر مال الاجاره یکسال، مبلغی به عنوان ودیعه سپرده صندوق بابت (سپرده مال الاجاره، سپرده بهای قفل و کلید و سپرده هزینه های احتمالی) طبق تعرفه به بانک پرداخت کند و ودیعه سپرده صندوق درصورتی که استفاده نشود و مشتری هیچگونه بدهی به بانک نداشته باشد، در پایان مدت اجاره پس از اخذ کلید صندوق عیناً به مشتری مسترد خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: