کد خبر: ۱۹۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 07 July 2021
معاملات گواهی سپرده سکه طلا ظرف چند روز اخیر با موج جدیدی از افت نرخ روبه‌رو شد، این کاهش نرخ همسو با افت بهای سکه در بازار فیزیکی کشور بود. درحالی از قیمت گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس کالا ظرف روزهای اخیر کاسته شده که طلای جهانی مجدد در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته و این فلز گرانبها در هفته جاری از کانال 1800 دلاری به ازای هر اونس عبور کرده است. به این ترتیب سیگنال ارزی مهم‌ترین دلیل افت بهای ارزش گواهی سکه در روزهای گذشته بوده است.

دنیای‌اقتصاد-راضیه احقاقی : در روز گذشته بر ارزش معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس کالا افزوده شد، مثبت شدن نوسان نرخ ارز در بازار داخل در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در عین حال که هر اونس طلا به کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگشته بود، مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گواهی سکه طلا بود. البته همچنان معامله‌گران این بازار، نرخ‌های کمتری را برای خرید هر گواهی نسبت به بهای معادل این میزان سکه در بازار آزاد پیشنهاد می‌دهند که این موضوع می‌تواند بیانگر تردید این معامله‌گران نسبت به حفظ سطوح قیمتی فعلی باشد.
22-01

تضعیف گواهی سپرده سکه با اهرم دلار
معاملات گواهی سپرده سکه طلا ظرف چند روز اخیر با موج جدیدی از افت نرخ روبه‌رو شد، این کاهش نرخ همسو با افت بهای سکه در بازار فیزیکی کشور بود. درحالی از قیمت گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس کالا ظرف روزهای اخیر کاسته شده که طلای جهانی مجدد در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته و این فلز گرانبها در هفته جاری از کانال 1800 دلاری به ازای هر اونس عبور کرده است. به این ترتیب سیگنال ارزی مهم‌ترین دلیل افت بهای ارزش گواهی سکه در روزهای گذشته بوده است.

در هفته جاری اسکناس آمریکایی در مسیر کاهش نرخ قدم برداشته است که این موضوع سیگنالی مهم برای بازارهای مالی و کالایی کشور بود. درحالی این کاهش نرخ در بازار ارز به وجود آمده که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام، باعث شده بود تا بسیاری بر این باور باشند که افزایش نرخ ارز ادامه‌دار خواهد شد، اما روند روبه رشد نرخ ارز در روز دوشنبه هفته جاری متوقف شد. در این شرایط فعالان بازار ارز، افزایش عرضه ازسوی بازارساز، قطعی برق و تعطیلات کرونایی را عامل برتری عرضه بر تقاضا در بازار ارز و در نتیجه از دست دادن کانال 25 هزار و 200 تومانی و رسیدن به نرخ 25 هزار و 10 تومان در ساعات پایانی روز دوشنبه چهاردهم تیر ماه عنوان کرده‌اند. در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز سه‌شنبه پانزدهم تیر ماه اندکی رونق در بازار ارز آزاد به وجود آمد به گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش اسکناس آمریکایی در مرز 25 هزار و 100 تومان مورد دادوستد قرار می‌گرفت. این افزایش سیگنالی مثبت برای گواهی سپرده سکه طلا بود.

در روز گذشته بر قیمت هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا نسبت به نرخ آن در روز قبل افزوده شد. به عنوان مثال در زمان تنظیم این گزارش هر گواهی سکه رفاه با قیمت 106 هزار و 490 تومان معامله می‌شد، درحالی که میانگین نرخ معامله هر گواهی سکه رفاه در روز دوشنبه برابر 105 هزار و 390 تومان بوده است. مثبت شدن نوسان نرخ ارز در ساعات ابتدایی روز هر چند اندک در حالی که طلا در بازارهای جهانی نیز رو به جلو حرکت کرده است، دلایل افزایش قیمت گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا و بازار فیزیکی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار بود.

احتیاط بر رفتار معامله‌گران حکمفرماست
بررسی روند معاملات گواهی سکه و نوسان نرخ سکه طرح جدید در بازار آزاد بیانگر آن است که در اغلب روزهای گذشته قیمت گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا کمتر از نرخ آن در بازار فیزیکی بوده است. به شکل بنیادی انتظار می‌رود ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0 ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. حتی گواهی سکه به دلایل شرایط و قوانین حاکم بر روند معامله ارزنده‌تر نیز هست، ارزان‌تر شدن گواهی سکه نسبت به قیمت آن در بازار آزاد از ایجاد ذهنیت کاهشی میان معامله‌گران بازار مالی بورس‌کالا حکایت دارد.

عدم اطمینان نسبت به نوسان نرخ ارز در کشور در عین حال که سکه در بازارهای جهانی نیز در مسیری نامطمئن نوسان می‌کند باعث شده تا احتیاط در رفتار معامله‌گران گواهی سپرده سکه حکمفرما شود. این درحالی است که در مجموع ظرف هفته‌های گذشته مجموعا ارز در مسیر صعودی نوسان داشته، با این وجود تردید بر رفتار معامله‌گران حاکم است که این موضوع بیانگر آن است که معامله‌گران در تثبیت نرخ ارز در این کانال مطمئن نبوده و در خریدهای خود جانب احتیاط را دارند.

دو قدم به عقب، یک قدم به جلو
افت بهای طلا در بازارهای جهانی ظرف یک ماه اخیر موضوع دیگری است که سیگنالی منفی برای بازار سکه داخلی به همراه داشته است. این فلز گرانبها در روز 2 ژوئن (حدود یک ماه پیش) از کانال 1900 دلار به ازای هر اونس که رکورد قیمت 5 ماهه خود بود عبور کرد درحالی که انتظار می‌رفت اوج‌گیری طلا در بازار جهانی به کمک بازار سکه داخلی بیاید، این فلز به سرعت جایگاه قیمتی به دست آمده را از دست داد و به کانال 1700 دلاری سقوط کرد.

در مجموع در ماه ژوئن طلا 7 درصد از ارزش خود را از دست داد که این رقم بیشترین میزان سقوط نرخ طلا ظرف یک ماه پس از نوامبر 2016 بود. با این وجود اغلب تحلیلگران بر این باورند که هفته ابتدایی جولای زمان مناسبی برای بازگشت طلا است. این پیش‌بینی در روزهای ابتدایی هفته جاری نیز محقق شد به گونه‌ای که در زمان تنظیم این گزارش در روز 6 جولای طلا در بازارهای جهانی با نرخ 1802دلار به ازای هر اونس معامله می‌شود. با این وجود برخی دیگر از تحلیلگران این رشد قیمتی به وجود آمده در بهای طلای زرد را چندان امید بخش نمی‌دانند و آن را یک گام به جلو پس از دو گام به عقب برداشتن تلقی می‌کنند.

پیشبرد واکسیناسیون در دنیا و چشم انتظاری دنیا نسبت به بهبود اقتصاد جهانی و نتیجه جلسه فدرال رزرو در نیمه ماه ژوئن مهم‌ترین شاخص‌های اثرگذار بر ریزش طلا ظرف هفته‌های اخیر بود که البته این شاخص‌های منفی همچنان پابرجاست. با این وجود در روزهای اخیر خبرهایی از شیوع موج دلتا کرونا در دنیا منتشر می‌شود، همچنین برخی کشورهای اروپا، آسیا و اقیانوسیه مجدد محدودیت‌هایی در سفرهای خود به وجود آورده‌اند که این موضوع می‌تواند سیگنالی مثبت برای بازار جهانی طلا باشد.

در نظرسنجی هفته قبل کیتکونیوز اغلب تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد به افزایش قیمت طلا در هفته جاری رای مثبت دادند. در ماه ژوئن برابر 850 هزار شغل جدید در ایالات متحده به وجود آمد اما نرخ بیکاری در این کشور تا 9/ ‌5درصد افزایش یافته است. درحالی که فدرال رزرو در آخرین جلسه خود به تعدیل سیاست انبساط پولی و در نتیجه افزایش نرخ بهره در این کشور رای داد اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و بعید به نظر می‌رسد که به زودی اقدامی عملی در این رابطه انجام شود. مجموع این موارد می‌تواند موقعیت طلا را در بازارهای جهانی تثبیت کند.

کیتکو در گزارش هفتگی خود از بازار طلا بر تاثیر بازار نفت بر نوسان این فلز گرانبها اشاره کرده است. نوسان قیمتی نفت موضوع دیگری است که می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار شود. نتیجه جلسه اوپک پلاس و تصمیم این گروه بر تداوم کاهش عرضه می‌تواند بر سایر بازارها اثرگذار شود. درواقع نااطمینانی نسبت به نفت می‌تواند طلا را نیز افزایشی کند.

روسیه یکی از سران گروه اوپک پلاس است که برای تامین بودجه خود وابسته به درآمد نفتی است. گفته می‌شود که دولت این کشور اخیرا اقدامی برای خرید طلا نکرده است. اما تداوم روند افزایشی قیمت نفت و افزایش درآمدهای دولت روسیه با رشد بهای جهانی نفت می‌تواند روسیه را به بازار خرید طلا بازگرداند و به این ترتیب از این منظر نیز شاهد ایجاد سیگنالی مثبت در این بازار باشیم.

لوسک مدیر شرکت بازرگانی والش از دیگر کسانی است که به آینده طلا در هفته‌های پیش رو خوش‌بین است. وی می‌گوید همواره جولای زمان سنتی خرید طلا در بازارهای جهانی است. به این ترتیب اغلب برآوردها نسبت به آینده طلا خوش‌بین هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: