کد خبر: ۱۹۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۸ تير ۱۴۰۰ - 29 June 2021
بانک ملت؛ درخشان ترین بانک سال 1399
آمارها نشان از آن دارد که بانک ملت با داشتن «پی‌برایی» 5.4 درصدی دارای یکی از کم ریسک ترین سهام بورسی و داشتن 7714 هزار میلیارد ریال منبع ارزی بزرگترین بانک با پشتوانه ایران شده است.

بانک ملت که اخیرا اعلامیه مجمع عمومی سالیانه خود برای آخر تیر ماه امسال به منظور تعیین هیات مدیره و بررسی صورت‌های مالی سال گذشته منتشر را کرده از جمله بانک‌هایی است که در سال 1399 وضعیت خاصی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  این آمارها نشان از آن دارد که بانک ملت با داشتن «پی‌برایی» 5.4 درصدی دارای یکی از کم ریسک ترین سهام بورسی و داشتن 7714 هزار میلیارد ریال منبع ارزی بزرگترین بانک با پشتوانه ایران شده است.

در حقیقت، یکی از مهمتری رخدادهای بانک رشد سود هر سهم بانک است که با رشد 262 درصد توانست یکی از شرکت های بورسی خاصی باشد که رشد سودآوری مناسبی را برای سهامداران در نظر رفته است. سود تلفیقی بانک ملت در سال 99 معادل 791 ریال اعلام شده‌است.

پی برایی یا P/E بانک ملت در حال حاضر بر اساس سود تلفیقی بانک حدود 5.4 درصد است و یکی از بهترین پی بر ایی صنعت بانکی و بورس تهران است. این در حالی است که بورس تهران پی بر ایی بانک ملت را بر اساس سود گذشته 10 درصد اعلام کرده است که رقم واقعی نبوده و باید بورس تهران این رقم را اصلاح کند تا وضعیت بانک ملت در بورس به درستی نمایش داده شود.

رشد تصاعدی درآمد های بانک نسبت به هزینه پرداخت شده

تراز مثبت تراز مثبت بانک ملت در سه ماهه نخست امسال روندی صعوی معنا داری را تجربه کرده است.
در فروردین 1400 شاهد مبلغ 36 هزار و 840 میلیارد ریال درآمد تسهیلاتی  و سود پرداختی مبلغ 20 هزار و 231 میلیارد ریال بود.
در اردیبهشت 1400 درآمد حاصله 75 هزار و 796 میلیارد ریال سود پرداختی بابت سود سپرده 47 هزار و 360 میلیارد ریال بود.
در خرداد 1400 درآمده حاصله ناشی از تسهیلات پرداختی 119 هزار و 563 میلیارد ریال بوده و سود سپرده هم بابت سپرده های جمع آوری شده 74 هزار و 301 میلیارد ریال بود.

از پی بر ایی 5درصدی تا جهش ارزی برجامی

 

بر اساس این روند تراز بانک ملت در فروردین ماه 16 هزار و 608 میلیارد ریال ، در اردیبهشت 1400 معادل 28 هزار و 435 میلیارد ریال و در خرداد 1400 معادل 5 هزار و 235 میلیارد را فتح کرد.

نسبت های مهم بانک ملت مثبت هستند
نسبت بدهی بانک ملت حدود عدد 0.92 درصد است که نشان از بهره بردن از اهرم مالی است این نسبت نشان‌دهنده درصد وجوهی است که به‌وسیله بدهی تامین شده‌اند. اعتباردهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند.

از پی بر ایی 5درصدی تا جهش ارزی برجامی
نسبت ویژه بانک ملت با ثبت رقم مناست 26 درصدی نشان می دهد که نقدینگی بانک بالا بوده و توانایی پرداخت بدهی های جاری خود را دارد و با توجه به بالا بودن بدهی بانک و نسبت های اهرمی وضعیت بانک به مراتب بهتر از دیگر بانک ها است هرچند در خصوص نسبت‌های بدهی تحلیل گران معتقدند که باید احتیاط بیشتر را در نظر گرفت.

منابع ارزی بانک ملت و جهش بزرگ برجامی
در سال گذشته منابع ارزی بانک ملت بیش از 85 درصد رشد داشته و از رقم 4140 هزار میلیارد ریال به 7714 هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی انجام شده و بالاترین رقم و منبع ارزی بانک های خصوصی و دولتی است. این منبع ارزی در صورت توافق برجامی به معنی یک جهش بزرگ تلقی می شود.

 

از پی بر ایی 5درصدی تا جهش ارزی برجامی

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: