کد خبر: ۱۹۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 17 May 2021
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تلاش است تا با ارتقای ابر رایانه "سیمرغ" به یک پتافلاپس تا ۲ ماه آینده، نام ایران را در باشگاه کشورهای دارنده ابر ابررایانه یک پتافلاپسی درج کند.

 بانکداری ایرانی- دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تلاش است تا با ارتقای ابر رایانه "سیمرغ" به یک پتافلاپس تا ۲ ماه آینده، نام ایران را در باشگاه کشورهای دارنده ابر ابررایانه یک پتافلاپسی درج کند.

سید مجتبی شجاعی، مدیر ابر رایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت یک پتافلاپسی ابر رایانه سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: توان پردازشی این ابر رایانه در زمان افتتاح ۵۰۰ ترافلاپس است که روز گذشته کار خود را آغاز کرد و در پایان فاز اول که پس از دو ماه خواهد بود، ظرفیت آن به یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیزی شناور ۶۴ بیتی درثانیه) خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این ابر رایانه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه امیرکبیر طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: این سامانه در حوزه‌های خدمات رسانی به بخش‌هایی که نیازمند پردازش کلان داده‌ها هستند، کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به هوش مصنوعی، پردازش داده‌های کلان در حوزه‌هایی چون هواشناسی اشاره کرد.

شجاعی، ویژگی بارز این ابر رایانه را استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند پیشرفته دانست و یادآور شد: استفاده از فناوری داخلی برای طراحی و ساخت ابررایانه "سیمرغ" از دیگر ویژگی‌های این سوپر کامپیوتر است که بخش نرم افزاری آن در کشور بومی سازی شده است.

مجری این طرح خاطر نشان کرد: با طراحی این سوپر کامپیوتر و رسیدن به ظرفیت توان پردازشی یک پتافلاپس ایران در زمره ۳۰ کشور صاحب ابر رایانه یک پتافلاپسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به سابقه فعالیت دانشگاه امیرکبیر در زمینه طراحی و ساخت ابر رایانه، یادآور شد: ابر رایانه‌ای که قبلا در این دانشگاه راه اندازی شده بود، در حال سرویس‌دهی است و ابر رایانه‌ای که در روز گذشته افتتاح شد، نسخه به‌روز شده همان ابر رایانه است.

شجاعی با بیان اینکه بخش‌هایی از ابر رایانه قبلی از رده خارج شده است، اظهار کرد: ما در این پروژه اقدام به به‌روز رسانی این سوپر کامپیوتر کردیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور به پردازش داده‌ها به بیش از این میزان ظرفیت "سیمرغ" نیازمند است، خاطر نشان کرد: باید به مرور و بر اساس نیازسنجی‌هایی که انجام می‌شود، ظرفیت پردازشی را گسترش دهیم، ضمن آنکه با ما با شبکه گرید ملی در ارتباط هستیم و امکان ارتباط با این شبکه را فراهم کرده‌ایم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: