کد خبر: ۱۸۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 21 September 2020
تهران- ایرنا- امضای مرحله دوم واگذاری طرح‌های کلان در حوزه ازدیاد برداشت به ارزش ۷۱۶میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو با ۱۳دانشگاه‌ برای مطالعه‌ در ۱۳ میدان نفتی فردا با حضور وزرای نفت و علوم انجام می‌شود.

 

بیژن زنگنه همواره بر تعامل مستمر صنعت نفت با دانشگاه‌های کشور تاکید کرده است. تا آنجا که با توجه به لزوم تقویت بدنه دانشی کشور در حوزه بالادستی صنعت نفت، ‌وزارت نفت در دولت هفتم و هشتم حمایت از ایجاد دانشکده‌های مهندسی نفت در دانشگاه‌های کشور را در دستور کار خود قرار داد و این دانشکده‌ها در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز و شیراز ایجاد شد.

با بازگشت دوباره زنگنه به خیابان طالقانی در قامت وزیر نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، هدایت و جهت‌دهی به تحقیقات دانشگاه‌ها برای حل مشکلات و چالش‌های صنعت نفت در تمامی حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص در سال ۹۳ انعقاد ۹ قرارداد بالادستی،‌۱۳ انستیتوی پایین دستی و ۵ طرح کلان اکتشاف با دانشگاه‌های کشور انجام شد. ۹ قراردادی که با هدف ازدیاد برداشت و افزایش ضریب تولید امضا شده است.

در ۵ سال اجرای این ۹ قرارداد، جهت‌دهی مناسب به تحقیقات حوزه بالادست میادین، ‌توسعه زیست‌بوم فناورانه دانشگاه‌های طرف قرارداد در جهت حل چالش‌های میادین نفتی، حضور دایمی دانشگاه‌ها در طول حیات تولیدی میدان به عنوان بازوی فناوری شرکت ملی نفت ایران، بروز رسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخازن مورد مطالعه و ارائه سناریوهای دقیق ازدیاد برداشت محقق شده که در نهایت ۵ تا ۲۰ درصد قابلیت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی را افزایش خواهد داد.

 

اگرچه برخی مخالفان این شایعه را دامن می‌زدند که با اجرایی‌شدن برجام،‌ وزارت نفت به دانشگاه‌های داخلی بی‌توجهی خواهد کرد، ‌اما ارتباط بین صنعت نفت و دانشگاه‌های برتر کشور هیچ گاه قطع نشد.

البته با توجه به نو بودن مدل همکاری دانشگاه‌ها و عدم وجود تجربه همکاری با چنین ابعاد بزرگی، ‌تمامی چالش‌های پیش روی این قرارداد در ۴ سال همکاری گذشته شناسایی و در بهمن سال ۹۸ و در جلسه مشترک وزیر نفت با دانشگاه راه حل سرعت بخشی بیشتر در انجام این پروژه‌ها با ابلاغیه وزیر نفت رفع شد.

از جمله این اقدامات، حذف کمیته‌های تخصصی،‌ اعطای مستقیم مسوولیت این طرح‌ها به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پرداخت ۲۵ درصد پیش پرداخت مربوط به کل مبلغ قراردادها، لزوم ارائه برنامه اقدام سریع و نیز جبران هزینه‌های پروژه با توجه به تورم ایجاد شده از اهم تصمیمات ابلاغی بوده که منجر به سرعت بخشی بالای طرح‌ها بوده است.

با توجه به این اقدامات و به نوعی بلوغ این قراردادها در ۵ سالی که از امضای مرحله اول آنها می‌گذرد،‌ حالا در مرحله دوم این واگذاری‌ها، ‌فردا با حضور وزاری نفت و علوم،‌۱۳ قرارداد دیگر با ۱۳ دانشگاه کشور امضا می‌شود تا افزایش برداشت میادین نفتی ایران را مورد مطالعه قرار دهند.

امضای قراردادهای جدید بر اساس مطالعه دقیق و مشارکت مستقیم شرکت‌های صاحب میدان صورت پذیرفته و ۱۳ میدان بزرگ خشکی و دریایی در این دوره از قراردادها انتخاب شده‌اند.

همچنین با طراحی مکانیزم ارزیابی دقیق، انتخاب دانشگاه‌های برتر کشور برای انجام این قراردادها صورت پذیرفته و هم اکنون امضای ۱۳ قرارداد جدید در دست اقدام است. به این ترتیب، حضور دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌عنوان بازوی علمی و پژوهشی صنعت نفت در مطالعات روش‌های ازدیاد برداشت‌ میدان‌های نفتی پررنگ و کاربردی خواهد شد.

 

در این مرحله، مطالعه میدان یادآوران به دانشگاه تهران، میدان پارس‌جنوبی به دانشگاه صنعتی شریف، میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان اسفند به دانشگاه شیراز، میدان خشت به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد، میدان دورود به دانشگاه علم و صنعت، میدان تنگ بیجار به دانشگاه شهید چمران اهواز، میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان و میدان نوروز به دانشگاه خلیج فارس واگذار می‌شود.

مبلغ کل قراردادهای مرحله اول و دوم هزار میلیارد و ۹ مییلون تومان و ۴۹ میلیون یورو است که ۲۹۳ میلیارد تومان و ۱۳.۵ میلیون یورو آن مربوط به مرحله اول و ۷۱۶میلیارد تومان و ۳۵ میلیون یورو نیز مربوط به قراردادهایی است که فردا به امضا می‌رسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: