کد خبر: ۱۸۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 31 August 2020
هر شرکت بیمه‌ای می‌تواند در عصر دیجیتالی امروز آماده باشد اما به شرطی که از اصول اولیه خودش کوتاه نیاید. یک هسته متغیر در سازمان هیچ نشانی از موفقیت با خود ندارد.

هر شرکت بیمه‌ای می‌تواند در عصر دیجیتالی امروز آماده باشد اما به شرطی که از اصول اولیه خودش کوتاه نیاید. یک هسته متغیر در سازمان هیچ نشانی از موفقیت با خود ندارد.

به گزارش بانکدای ایرانی ،  تمامی شرکت‌های بیمه برای رسیدن به نقطه اوج فناوری و نوآوری در سازمان در تلاش هستند اما اغلب آنها هسته و زیرساختی منسجم و پایدار و مقرون به صرفه برای پشتیبانی و تأمین بودجه اقدامات نوآورانه خود ندارند و از اینجاست که بیشتر فعالیت‌های نوآورانه آنها با شکست رو‌به‌رو می‌شود. در واقع برای رسیدن به نقطه عطف نوآوری در سازمان فقط داشتن روحیه نوآورانه کافی نیست. زیرساختی خلاق ونوآور نیز لازم است.

موضوع را می‌توان به سادگی با یک مثال واضح بیان کرد. همه ما در دوران جوانی داستان‌های زیادی از سران و رهبران مطرح دنیا خوانده‌ایم. داستان‌هایی واقعی از زندگی کسانی که دنیا را با روی سر انگشت خود می‌چرخانند. همه این رهبران قدرتمند دنیا هر روز صبح فقط یک نوع صبحانه می‌خوردند، روزی ۴۰ دقیقه یک ورزش خاص انجام می‌دادند و طبق روال همیشه هر روز صبح روزنامه‌ای خاص می‌خواندند.

به غیر از رهبران دنیا حال و هوای ورزشکارهای مطرح نیز به همین صورت است. همه تا قبل از برگزاری مسابقات بزرگ یک رویه تمرین و تغذیه خاص دارند. آن‌ها حتی گاهی نوع خاصی از موسیقی را در زمان برگزاری مسابقات گوش می‌دهند. می دانید معنی داستان زندگی یکنواخت همه این رهبران مشهور و ورزشکاران به نام چیست؟ در نگاه اول شاید یکنواختی و کسالت به ذهن برسد اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به یک پایه ثابت و پایدار در همه آنها رسید.

درواقع آنچه که این افراد را در انجام کارهای عجیب وغریب از مردم عادی متمایز می‌کند داشتن یک هسته رفتاری دقیق و منسجم است، درون‌مایه‌ای که به سبب زمان و شرایط تغییر نمی‌کند. این همان نگاهی است که شرکت‌های بیمه امروزی نیز به آن نیاز دارند، شرکت‌های بیمه برای توانمندسازی اقدامات نوآورانه خود در سازمان پیش از هر امری به یک هسته ثابت و کارآمد نیاز دارند، هسته‌ای منسجم!

نوآوری در ورای هسته منسجم سازمانی
تمرکز بر فناوری‌های درخشان و نوظهور که ضامن ترقی صنعت بیمه امروزی هستند کار سختی نیست: استفاده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و … با صرف سرمایه و زمان برای هر شرکتی دست‌یافتنی است. آیا این روندهای تازه فناوری ثاثیر گسترده‌ای بر صنعت بیمه دارند؟ حتماً! آیا استفاده استارت‌آپ‌ها از فناوری‌های نوین صنعت بیمه را با برهم‌زنندگی بزرگی رو به رو کرده است؟

البته! حالا جواب این سؤال را بدهید. آیا فناوری صرف می‌تواند تمامی نیازهای شرکت‌های بیمه برای شفافیت و اعتمادسازی را برطرف کند؟ آیا فناوری‌های نوین می‌توانند به تنهایی خدمات مختلفی به مشتریان ارائه دهند؟ به حتم نه چرا که در ورای هر اقدام برهم زننده‌ای در بیمه شرکتی با پایه‌های منسجم کسب و کار و سرمایه گذاری لازم است تا به پشتیبانی منسجم از برنامه‌ها و راهبردها بپردازد.

مساله اینجاست که صنعت باید دو فرصت متمایز را در کنار هم داشته باشد. اول از همه پای شایستگی‌های اساسی بیمه‌گران سنتی در میان است: تجربه مشتری، پیشنهادهای شخصی و خدمات شفاف رسیدگی به مطالبات که اگر در این زمینه‌ها موفق باشد راه پیشرفت باز است و اگر کم‌و‌کاستی وجود داشته باشد که هر اقدام نوآورانه‌ای محکوم به شکست است.

مساله بعدی استفاده از فناوری‌های روز است که باید به درستی مقیاس‌بندی شده باشند که اگر اینطور باشد روند نوآوری در سازمان به راحتی به سمت جریان‌های درآمدی آتی سوق پیدا می‌کند و اگر مقیاس بندی مشکل داشته باشد که دیگر نباید چندان امیدی به صرف هزینه‌های گزاف در اقدامات نوآورانه داشت.

در زمین بازی تازه اصول داشته باشید
در صنعت بیمه این دو اصل متفاوت را اصول عالی و زمین بازی تازه می‌توان نامید. با داشتن اصول و راهکارهای منسجم شرکت‌های بیمه می‌توانند به هسته واحدی در تصمیم‌گیری و اجرا دست پیدا کنند، زیرساختی قوی و شکل‌یافته که برای پرداختن به هر اقدام نوآوری و بازی در زمین تازه‌ای لازم است.

در واقع شرکت‌های بیمه به هر دو موضوع نیاز دارند. اصول عالی شرکت می‌توانند هسته منسجم شرکت را تقویت کرده و سرمایه گذاری‌های لازم را وارد زمین بازی تاره نماید. این اصول اولیه و عالی شرکت همان برنامه دقیق و یکنواخت ورزشکارها در زمان رسیدن به زمان مسابقات هستند یا همان برنامه به ظاهر کسالت بار سیاستمداران و رهبران موفق دنیا.

در این راستا لازم است که شرکت‌های بیمه برای پرسش‌های زیر پاسخ‌هایی درخور داشته باشند تا بتوانند بازی در زمین تازه را مقیاس‌گذاری کنند:

اصول عالی شرکت شما چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
چه توانایی‌های اساسی لازم است که شرکت شما هم به اصول پایبند باشد و هم بتواند به نوآوری‌های تازه دست بزند؟
در صنعت بیمه امروزی زمین بازی تازه چیست و شما چه هدفی برای بازی در آن دارید؟

تا امروز درباره استراتژی کانال دیجیتالی یا مدل‌های عملیاتی دیجیتالی صحبت‌های زیادی در میان بوده است. ما در دنیای دیجیتالی زندگی و کار می‌کنیم و لازم است که شرکت‌های بیمه هر اقدامی را بنا به این دنیای دیجیتال زده هدایت کنند. هر شرکت بیمه‌ای می‌تواند در عصر دیجیتالی امروز آماده باشد اما به شرطی که از اصول اولیه خودش کوتاه نیاید. یک هسته متغیر در سازمان هیچ نشانی از موفقیت با خود ندارد!

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: