کد خبر: ۱۸۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 16 August 2020
معاون اشتغال وزیرکار با اشاره به اینکه مبلغ ۱۲.۵ میلیارد رﯾﺎل از سوی وزارت کار برای ۲۲۰ گروه خودیار، ﺗأﻣﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺷﺪه است، گفت: در راستای این طرح ﺑﺮای ﺑﯿﺶ از ۱۳ ﻫﺰار ﻧﻔﺮ اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫـﺎی خرد ایجاد شده است.


به گزارش تسنیم، در چند سال گذشته چند برنامه مکمل ذیل برنامه‌ها و سیاست های اشتغالی کشور در دستور کار قرار گرفت. یکی از طرح‌ها، ایجاد اشتغال از طریق تامین مالی خرد است.

طرح تأمین مالی خرد, تأمین مالی خرد طرحی است که نه تنها «اعتبارات خرد» بلکه «گسترش تأمین مالی خرد» را هدف خود قرار داده است. به عبارتی در طرح تأمین مالی خرد، تأمین اعتبارات خرد، تجهیز پس‌اندازها، تسهیل دستیابی به بیمه‌های خرد و از همه مهمتر ایجاد گروه‌های واسط بین بانک عامل و افراد متقاضی شغل، از جمله چهار رکن اساسی آن به شمار می آیند.

بر اساس آنچه که جزو اهداف این طرح پیش بینی شده در وهله نخست، توسعه و پایدارسازی کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی استان‌های هدف طرح، از طریق توانمندسازی افراد در قالب گروه‌های خودیار محلی را به دنبال دارد که این امر شرایط را برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش پایداری کسب و کارهای مرتبط را فراهم می کند.

از دیگر اهداف برنامه اشتغال از طریق اجرای طرح تامین مالی خرد، بستر سازی و حمایت از ایجاد150 هزار شغل در قالب حدود 7500 گروه خودیار از طریق طرح تامین مالی خرد است.

بکارگیری بخش خصوصی به عنوان عامل اجرا برای توانمند سازی هزار گروه خودیار طرح در استان‌های پایلوت، تهیه گزارش مطالعه میدانی نتایج طرح، انجام مطالعات در راستای تهیه بسته مشاغل قابل اجرا در طرح، پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل به گروه‌های خودیار تشکیل شده و پیگیری تخصیص اعتبار و نظارت بر پرداخت تسهیلات به گروه های خودیار واجد شرایط از سوی بانک در قالب برنامه طرح تامین مالی خرد در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از موارد جالب در اجرای این طرح این است که ظاهراً نظام بانکی را باید در اجرای این طرح و تامین مالی برنامه های اشتغال مورد نقد قرار داد. علی ربیعی، سخنگوی دولت و وزیر سابق کارسال گذشته در مراسم دوره بین‌المللی آموزشی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر» با انتقاد از نظام بانکی در تامین مالی خرد گفت: «متأسفانه بانک‌های کلاسیک ما تمایلی به رشد فراگیر ندارند و اصولاً عادت کرده‌اند پول‌ها و وام‌های 4000 و 3000 میلیاردی بدهند.»

ربیعی در همان برنامه با بیان اینکه «اگر ما نظام تأمین مالی خرد را می‌آموختیم و با100 و150 میلیون تومان می‌توانستیم اشتغالزایی کنیم، امروز حاشیه‌نشینی کمتری داشتیم»، اظهار داشت: «موضوع نظام تأمین مالی خرد باید در شورای پول و اعتبار به عنوان یک رویکرد در دستور کار قرار گیرد.»

*پرداخت وام بدون وثیقه و ضمانت در طرح تأمین مالی خرد

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه تأمین مالی خرد بر پایه ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ ﻣﺮدﻣﯽ ﺑﻪﻧﺎم ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﮐﻪ ﺧﻮدﺟﻮش و ﺧـﻮدﮔﺮدان ﻫﺴـﺘﻨﺪ، قرار دارد، گفت: این برنامه دارای دو ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﺳﺖ. اول اﻧﺒﺎﺷﺖ ﭘﺲاﻧﺪاز ﺗﻮﺳﻂ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر و ﮔﺮدش آن ﭘﺲاﻧﺪاز ﺑﻪﺻـﻮرت وامﻫﺎی ﺧﺮد در ﻣﯿﺎن اﻋﻀﺎ، و دوم ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮏ ﮐﺸﺎورزی و در نتیجه ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی آﻧﺎن از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﯾﻦ ﺑﺎﻧﮏ ﺑﻪﺻﻮرت وامﻫﺎی ﺧﺮد.

وی افزود: وامﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از اﯾـﻦ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮏ، ﺑﺪون وﺛﯿﻘﻪ وﺿﻤﺎﻧﺖ ﻣﻌﻤﻮل ﺑﻮده و ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻣﺒﺎدرت به ایجاد و ﯾﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎی ﺧﺮد در روﺳﺘﺎ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

به گفته منصوری، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ تأمین مالی خرد ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﻫﻤﮑﺎری وزارت ﺗﻌﺎون، ﮐﺎر و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ، ﺑﺎﻧـﮏ ﮐﺸﺎورزی و ﻣؤﺳﺴﻪ بین المللی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺎﻟﯽ ﺧﺮد روﺳﺘﺎ (ﺗﺎک) در ﮐﺸﻮر در حال اجراست و در راﺳﺘﺎی اﺟﺮای ﻃﺮح اﺷﺘﻐﺎل ﺧﺮد ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﻣﻘﺮر ﺷﺪ ﻫﺰار ﮔﺮوه ﺧﻮدﯾﺎر ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺴﺐ و ﮐـﺎر از ﻣﺤـﻞ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻣﻌﺎوﻧـﺖ توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ﺗﺸـﮑﯿﻞ ﺷـﻮد و ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﻫﻢ هزینه اعتبار ﺗﻌﺪادی از ﮔﺮوهﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨـﯽ ﺷـﺪه در ﮔـﺰارش قبلی را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه مبلغ 12.5 میلیارد رﯾﺎل از سوی وزارت ﺗﻌﺎون، ﮐﺎر و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ برای 220 گروه خودیار، ﺗأﻣﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺷﺪه است، گفت: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺪود 65 ﻫﺰار ﻧﻔﺮ ﻋﻀﻮ در 3 هزار و 941 ﮔﺮوه ﺧﻮدﯾﺎر اﯾﻦ ﻃﺮح، ﺑﺮای ﺑﯿﺶ از 13 ﻫﺰار ﻧﻔﺮ اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫـﺎی ﺧﺮد ایجاد شده اﺳﺖ.

ﻣﯿﺰان ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه ﺑﻪ ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﻧﯿﺰ در ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل 96 مبلغ 746 میلیارد رﯾﺎل ﺑﻮده و در ﺳﺎلﻫﺎی 97 و 98 ﺣﺪود 1000 میلیارد رﯾﺎل دﯾﮕﺮ ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺮوهﻫﺎ ﺟﺬب ﺷﺪه و در ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل 98 ﻋـﺪد تجمیعی ﺗﺴـﻬﯿﻼت ﺑـﺎﻧﮑﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ 1.744 میلیارد رﯾﺎل رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استناد به آمار 94 درصدی شرکت زﻧﺎن روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮار و ﯾﺎ ﺧﻮدﺳﺮﭘﺮﺳﺖ در برنامه تأمین مالی خرد، گفت: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ روش اﺟﺮای این برنامه ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﺆﺳﺴﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎع ﻣﺤﻮر محلی خودﮔﺮدان (واﺳﻂ ﺑﯿﻦ ﺑﺎﻧﮏ ﻋﺎﻣﻞ و اﻓﺮاد ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺷﻐﻞ) ﺑﻪ ﻧﺎم ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر محلی و ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ آنﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺎ ﭘﺸـﺘﻮاﻧﻪ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﮔـﺮوهﻫـﺎ اﺳﺖ، اﯾﻦ ﻃﺮح ﺑﻪﺻﻮرت ﯾﮏ اﺑﺰار ﻣﺆﺛﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﮑﻤﻞ ﺳﺎﯾﺮ ﺳﯿﺎﺳـﺖﻫـﺎ و ﺗﻤﻬﯿـﺪات و در نتیجه ایجاد و ﯾـﺎ ﺗﻮﺳـﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل، ﺑﻪوﯾﮋه در ﺣﻮزه زﻧﺎن روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

وی درباره آموزش مهارت به ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر گفت: ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت اﻋﻀﺎی ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ آﻧﻬﺎ در ﺑﺎزار ﮐﺎر، ﻣﺬاﮐﺮات ﻻزم ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای ﮐﺸﻮر انجام ﺷﺪ و ﺗﻔﺎﻫﻢ نامه ای ﻣﯿﺎن ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و اﺷﺘﻐﺎل وزارت کار، ﺳﺎزﻣﺎن آﻣـﻮزش ﻓﻨـﯽ و ﺣﺮﻓـﻪای، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ و ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺗﺎک امضا شد. در ﻗﺎﻟﺐ اﯾﻦ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺑـﻪ ﺳـﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪای ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺪف از اﯾﻦ ﻫﻤﮑﺎری نیز ﺗﻮان اﻓﺰاﯾﯽ و آﻣﻮزش اﺷﺘﻐﺎلﻣﺤﻮر اﻋﻀﺎی ﮔﺮوهﻫﺎی ﺧﻮدﯾﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺧﺮد اﺳﺖ.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: