کد خبر: ۱۷۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - 15 June 2020
محور قدیم خرم‌آباد پل‌دختر در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می‌برد و تردد در آن با ریسک بسیار بالا انجام می‌شود.
 
ایسنا / محوری قدیمی و استراتژیک که به‌واسطه قابلیت گردشگری بسیار بالا در سال ۹۵ با پیشنهاد هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان قرار بود محور گردشگری شود امروز به‌هیچ‌وجه شرایط مناسبی ندارد.

این محور پس از سیل فروردین و اسفند ۹۸ دچار خسارات بسیار زیاد شده هرچند اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان تلاش زیادی برای بازسازی و آسفالت مسیر انجام داده ولی در حال حاضر شاهد هستیم در چندین نقطه دچار فرونشست و رانش‌های بسیار زیاد شده و خطرات بسیار زیادی را برای رانندگان به وجود آورده است.

ایمنی مسیر باید در دستور کار قرار گیرد

سرهنگ دالوند رئیس پلیس‌راه لرستان در خصوص این محور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محور خرم‌آباد به پل‌دختر از سیل سال گذشته آسیب‌دیده و تاکنون نیز مشکلاتی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تردد در این محور جلوی مردم را نمی‌توانیم بگیریم، عنوان کرد: هنوز محدودیت تردد برای ماشین‌های سنگین را داریم مگر اینکه به‌صورت ناگهانی کامیونی از جاده‌های فرعی وارد شود.

رئیس پلیس‌راه لرستان با بیان اینکه ایمنی مسیر باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: همچنین مردم نیز با توجه به خطری که وجود دارد باید رعایت کرده و سعی کنند از این مسیر تردد نکنند مگر اینکه به اضطرار باشد.

دالوند با اشاره به اینکه این جاده الآن فقط برای دسترسی محلی و تردد داخل شهری مانند معمولان مورداستفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: افراد محلی از این جاده استفاده کرده و دیگران جهت تردد می‌توانند از آزادراه استفاده کنند.

همانطوریکه از صحبت‌های رئیس پلیس راه لرستان پیداست این محور ایمنی لازم را نداشته ولی متاسفانه محدودیت‌های زیادی برای آن در نظر گرفته نشده است.

بخش عمده‌ای از محور در حد جاده روستایی نیز نیست

سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس در رابطه با وضعیت جاده خرم‌آباد به پلدختر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از طریق وزیر راه نیز پیگیر این محور بودم.

وی ادامه داد: جاده اصلی خرم‌آباد به پلدختر یک محور تاریخی و بین‌المللی است که بخش عمده ترافیک شمال به جنوب و حتی غرب کشور مانند استان‌های ایلام و کرمانشاه از طریق آن انجام شده است و بعد از سیل فروردین ۹۸ این جاده دیگر غیر ایمن و غیر استاندارد است.

کاظمی تاکید کرد: لازم است توجه ویژه به بحث ایمن‌سازی جاده انجام شود چراکه تا بهره‌برداری از مسیر جدید ترددهای داخلی از طریق این جاده انجام می‌شود و این درحالی است که بخش عمده‌ای از این جاده در حد جاده روستایی نیز نیست که باید توجه ویژه‌ای به این مسئله شود.

غیرایمن بودن و نداشتن استاندارد این مسیر در شرایط فعلی و حجم تردد خودروهای مختلف سبک و سنگین قطعا باعث رخ دادن حوادث ناگواری خواهد شد که شاید به هیچ وجه نتوان خسران آن را جبران کرد.

ایمن‌سازی مسیر، اورژانسی است

حسن رضاییان فرماندار پل‌دختر نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا گفت: زیرساخت قریب به ۱۰۰۰ متر از جاده قدیم خرم‌آباد به پل‌دختر کاملاً از بین رفته است و حتی اگر تلاش شود قابل ترمیم و تکمیل نیست اما ما الزام داریم به‌عنوان جاده دسترسی نسبت به ترمیم آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: قرارداد مسیر جدید در تنگ تیر با قرارگاه خاتم بسته شده که بیشتر از  ۳۴۰ میلیارد اعتبار فاز اول آن است که در مسیر پاعلم نیز انعقاد قرارداد انجام شده است.

رضاییان با اشاره به اینکه کار ساخت جاده اصلی در یک بازه زمانی چندساله انجام می‌شود و به‌زودی قابل‌دسترس نیست،  عنوان کرد: اما آنچه مهم است اعتباری است که راهداری استان برای این پروژه در نظر گرفته و ما نیز پیگیر آن هستیم.

وی بیان کرد: چون تردد ماشین‌های سنگین نیز از این مسیر انجام می‌شود لازم است یک ممنوعیت تردد برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

فرماندار پل‌دختر گفت: لازم است برای ایمنی جان مردم نقاط حادثه‌خیز رفع شود؛ آنچه در حد توان و بضاعت شهرستان‌های پل‌دختر و چگنی است در حال انجام است، ایمن‌سازی مسیر این کار یک کار اورژانسی است یعنی نمی‌توان در این جاده طوری کار کرد که مشکل آن به‌طور کامل مرتفع شود اما باید طوری آن را تعمیر و نگهداری کرد تا جاده جدید دسترسی به شهرستان پل‌دختر و معمولان و روستاهای دیگر آماده شود.

وی ادامه داد: محور قدیم رانش دارد و در برخی جاها کاملاً از زیر خالی‌شده، ما هرچه تعمیر و ترمیم می‌کنیم بعضاً به‌سختی یک ماشین از آنجا عبور می‌کند.

رضاییان افزود: بعد از سیل فروردین‌ماه ۹۸ این اتفاقات رقم خورده و در برخی نقاط مسیر بستر وجود ندارد که بتوان آن را تعریض کرد، خیلی از جاها جاده به کوه برخورد کرده است.

دیواره حائل به‌عنوان یک حفاظ احداث شود

نادیا امرایی، معاون فرماندار پل‌دختر نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: این مسیر شاه‌راه بوده و شهر معمولان و روستاهای زیادی داریم که از آن استفاده می‌کنند و نمی‌توانیم آن‌ها را در بن‌بست قرار دهیم لازم است که این مسیر احیا شود حتی اگر مسیر جایگزین داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما برای احیا این مسیر احداث ۲۲ کیلومتر دیوار حائل است که بتوانیم جاده را حفظ کنیم، عنوان کرد: دقیقاً در همان مکان‌هایی که رودخانه به جاده نزدیک شده آسفالت همان مکان‌ها باآن‌همه هزینه و دردسر ترک برداشته بنابراین اگر دیواره حائل به‌عنوان یک حفاظ احداث نشود عملاً امکان احیا این مسیر خیلی پایین است.

امرایی با اشاره به اینکه چند نقطه حادثه‌خیز داریم که مدام در حال تغییر هستند، ادامه داد: به‌عنوان‌مثال تنگه گاو زرده، حدفاصل بین ملاوی و اردوگاه و کیلومتر یک بعد از پلیس‌راه جزو نقاط حادثه‌خیز هستند.

معاون فرماندار پل‌دختر با بیان اینکه رودخانه قابل‌کنترل نیست و تغییر جهت می‌دهد، تأکید کرد: وزارت نیرو برای ساماندهی رودخانه کشکان باید به‌صورت اصولی وارد عمل شود، رودخانه به لایروبی و عملیات مهندسی نیاز دارد، اگر بارندگی داشته باشیم و خدای نکرده دوباره سیلی اتفاق بیافتد که خیلی هم دور نیست، دقیقاً در کیلومتر یک جاده قطع می‌شود که نزدیک ۸۰۰ متر است که از راهداری درخواست کردیم این مسیر را برای ما احیا کند که اگر اتفاقی افتاد به سه‌راه بابازید دسترسی داشته باشیم.

امرایی با اشاره به اینکه وظیفه ساماندهی رودخانه‌ها خارج از محدوده شهرها بر عهده آب منطقه‌ای است تا راهداری بتواند کار خود را انجام دهد، بیان کرد: ۱۱۰ کیلومتر حدفاصل رودخانه کشکان از خرم‌آباد تا پل‌دختر است که باید ساماندهی شود، از پل‌دختر تا پاعلم نیز چند نقطه خطرناک داریم ازجمله چم گز که وضعیت وخیمی دارد که با پیگیری‌های انجام‌شده در زمان مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای قول‌هایی داده شد اما در عمل چیزی ندیدیم.

معاون فرماندار پل‌دختر تصریح کرد: برآورد اولیه‌ای که انجام شده و مورد تائید راهداری و آب منطقه‌ای است در محدوده پل‌دختر حدود ۲۲ کیلومتر مسیر به احداث دیواره حائل نیاز دارد که طبق برآوردهای انجام شده به‌صورت میانگین برای هر یک متر طول ۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه مسیر جایگزین خرم‌آباد به پل‌دختر زمان‌بر است لذا احداث دیواره حفاظتی برای احیا مسیر قدیمی یک ضرورت است چراکه ما نمی‌توانیم شهر معمولان باآن‌همه جمعیت را نادیده بگیریم.

برآیند صحبت‌های معاون و فرماندار پلدختر بر این نکته تاکید دارد که مسیر برای احیا نیاز به ایمن‌سازی دارد که این کار هم باید به‌صورت اورژانسی قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام شود.

راه ایمنی برای تردد مردم وجود داشته باشد

همچنین قدرت الله ترابی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تخریب‌ها در مسیر خرم‌آباد پل‌دختر خیلی زیاد است، گفت: علیرغم تلاش‌هایی که در حال انجام است ولی باید قبول کنیم هزینه احداث و بازسازی بالاست.

وی با اشاره به اینکه در منطقه تنگ تیر پیمانکار شروع به کار کرده است، عنوان کرد: در مقاطع پایین‌تر نیز مشکلات زیادی داریم؛ اعتبارات راهداری نیز کفاف این حجم عملیات تخریب را نمی‌دهد.

ترابی نژاد با اشاره به اینکه در انجام کارها اولویت‌بندی کردیم بر این اساس که برخی نقاط را طوری درست کنیم که مسیر آب را منحرف کند، ادامه داد:  چون اگر بخواهیم برای همه مسیر دیواره ساحلی بزنیم هر ۵۰ متر یک میلیارد تومان هزینه دارد به‌عنوان‌مثال منطقه تنگ تیر ۱۰۰ متر عملیات احداث دیواره دارد که مبلغ قرارداد آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

فرماندار چگنی بیان کرد: خیلی از نقاط در همین حدود هزینه دارد و برخی نیز هزینه کمتری دارد، لذا این بازسازی به اعتبار زیادی نیاز دارد تا جاده ایمن شود.

وی تصریح کرد: بخشی از کار در محور بحث تخریب و تعریض جاده است مانند منطقه چم حیدر که می‌توان سطح جاده را مقداری بالا آورد و نقطه دیگر لازم است که حتماً دیواره ساحلی ساخته شود، در اینجا اولویت‌بندی می‌کنیم که حداقل راه ایمنی برای تردد مردم وجود داشته باشد.

ترابی نژاد با اشاره به اینکه پروژه تغییر مسیر جاده ویسیان به معمولان را نیز داریم که قرارداد سه‌ساله دارد و حدود یک سال از آن گذشته، عنوان کرد: با توجه به روند پیشرفتی که این پروژه دارد احتمالاً بیشتر از زمان پیش بینی شده طول بکشد.

فرماندار چگنی افزود: روند پیشرفت این پروژه‌ها با روندی که مدنظر ما بود هماهنگ نیست هنوز تونل‌ها که یکی از مهم‌ترین بخش‌های جاده هستند حفاری نشده‌اند بالاخره تا آن زمان باید جاده قدیم در حد قابل قبولی ایمن‌سازی شود که مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: چند نقطه در مسیر هستند که خیلی خطرناک بوده و تمام تلاش ما این است که این مسیر را ایمن‌سازی کنیم.

تمام نقاط دارای شرایط حاد مسیر را شناسایی می‌کنیم

داریوش حسن نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اعتباراتی که داریم قراردادهایی بسته شده که نقاطی که خسارات بیشتری داشتند توانستیم عملیات اجرایی آنها را شروع کنیم ولی اجرای آن‌ها نیز به اعتبارات مکمل نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای نقاط جدید که باید رودخانه ساماندهی شود سعی داریم اعتباراتی را جذب کنیم.

حسن نژاد با بیان اینکه طرح‌ها تهیه شده و جهت دریافت بودجه‌های موردنیاز به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه شده‌اند، عنوان کرد: سعی داریم تا ۳۱ تیرماه یا ۳۱ مردادماه همه اعتبار اختصاص یافته به ساماندهی رودخانه‌های استان را هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه معمولان مقداری درخطر است و جاده نیاز به دیواره سازی دارد، بیان کرد: سال گذشته کارهای خوبی انجام شد اما با توجه به ابعاد سیل اسفندماه دچار مشکلاتی شدیم که سعی می‌کنیم از امروز به بعد اصولی‌تر کار کنیم.

این مسئول ادامه داد: دنبال این هستیم طرح‌هایی را که بازدهی لازم را ندارند و هزینه بالایی در آینده خواهند داشت بازنگری کنیم.

حسن‌نژاد عنوان کرد: ما مشاور می‌گیریم تا در کل مسیر تمام نقاط دارای شرایط حاد را شناسایی و آنها را با دیواره ساحلی و یا کارهای دیگر ایمن‌سازی کنیم، این کارها که تاکنون انجام شده در حد یک مسکن بوده است.

وی افزود: اگر مسیر را ببینید برخی از نقاط فقط به‌صورت موقت انجام شده و باید فکر اساسی برای احداث و تعمیر آن کنیم.

جاده قدیم برای عبور ماشین‌های سنگین ایمن نیست

عارف امرایی، معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیل فروردین و اسفندماه ۹۸ حدود 2800 میلیارد تومان به راه‌های استان خسارت وارد شد که حدود هزار میلیارد تومان از آن مربوط به شهرستان پل‌دختر است.

وی با اشاره به اینکه عمده خسارات شهرستان پل‌دختر مربوط به راه‌هاست، عنوان کرد: در پل‌دختر به دلیل اینکه خیلی از این روستاها راه ارتباطی‌شان در عبور از رودخانه کشکان بود مانند پران پرویز، زیودار، چم شهران، چم مهر و ... پل‌هایشان عمدتاً تخریب شد.

امرایی ادامه داد: در بحث جاده اصلی بررسی که صورت گرفت حدود ۴۵ کیلومتر از جاده خرم‌آباد به سمت پل‌دختر با رودخانه کشکان درگیر است و به عبارتی هم‌جوار با آن است طبیعتاً برای ایمن‌سازی ضرورت دارد که دیوار حائل احداث شود که هزینه‌بر بوده و طبق برآوردهای اولیه برای احداث یک کیلومتر دیوار حائل به حداقل ۲۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

معاون راهداری لرستان ادامه داد: اگر امسال اعتبار بدهند حداقل بین هشت تا ۱۰ کیلومتر ضرورت دارد که در اولویت کار قرار بگیرد که عملیات ساخت دیوار حائل انجام شود.

وی تصریح کرد: مطالعات به مشاور واگذار شده و تقریباً فاز اول در چهار نقطه چم حیدر ۱ و ۲ و قسمت دوم تنگ تیر و گاو زرده قرار است مطالعات آن تا پایان خردادماه انجام شود، منتظریم که فاز دوم اعتبارات سیل به ما ابلاغ شود.

امرایی تأکید کرد: از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خساراتی که به راه‌های استان وارد شده تا امروز ۲۳۰ میلیون تومان یعنی کمتر از ۸ درصد اعتبارات به‌صورت اوراق به ما ابلاغ شده یعنی ۹۲ درصد اعتبارات هنوز ابلاغ نشده و با توجه به منابع محدودی که وجود دارد راهداری این امکان را ندارد که تمام خسارات را پوشش دهد.

معاون راهداری لرستان تصریح کرد: منتظریم دستگاه‌های برنامه‌ریزی ازجمله سازمان مدیریت تکلیف ما را در سال ۹۹ مشخص کنند و بر اساس اعتبارات ابلاغی پروژه‌ها را شروع کنیم.

وی ادامه داد: شرکت زیرساخت‌ها بخش اول شامل ۱۷ کیلومتر را به قرارگاه خاتم واگذار کرده این جاده قدیم به‌هیچ‌وجه رها نمی‌شود و به‌احتمال زیاد به‌عنوان مسیر رفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امرایی عنوان کرد: از سیل فروردین‌ماه تا امروز مسیر خرم‌آباد به پل‌دختر و بالعکس به‌عنوان راه مسدودی در کشور اعلام شده ‌است و فقط به‌عنوان دسترسی محلی از آن استفاده می‌شود.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه به مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کردیم که این جاده مسدود است، عنوان کرد: در طول روز به‌صورت متوسط حدود چهار هزار تردد داریم.

وی ادامه داد: جاده قدیم برای عبور ماشین‌های سنگین ایمن نیست، سعی کردیم حداقل ایمنی جاده را فراهم کنیم.

به هر حال خرم‌آباد پلدختر قرار بود روزی مسیری گردشگری شود و گردشگران از مناظر زیبای آن لذت ببرند ولی امروز شاهدیم اگر اقدامی عاجل برای احیای آن صورت نگیرد دیدن خرابی و ناایمنی‌ها برای هیچ فردی چه گردشگر چه عادی خوشایند نبوده و آن را به نظاره نخواهد نشست.
برچسب ها: پل‌دختر ، لرستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: