کد خبر: ۱۷۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - 09 March 2020
با توجه به اینکه به تازگی ائتلاف اصحاب زنان اصلاح‌طلب خواستار تامین نیازهای بهداشتی مردم از طریق صندوق توسعه ملی شده‌اند، در این زمینه یک کارشناس اقتصادی می‌گوید که اولویت باید مهار کردن شیوع ویروس کرونا باشد و از آنجاکه این صندوق منابع چندان قابل استفاده‌ای ندارد باید از ظرفیت تولیدی کارخانجات مواد بهداشتی و ضدعفونی یا در صورت امکان از کمک‌های خارجی استفاده کرد و اگر منابع لازم را داریم، کسری اقلام مورد نیاز را از کمک‌های خارجی تامین کنیم.
 
 بانکداری ایرانی - با توجه به اینکه به تازگی ائتلاف اصحاب زنان اصلاح‌طلب خواستار تامین نیازهای بهداشتی مردم از طریق صندوق توسعه ملی شده‌اند، در این زمینه یک کارشناس اقتصادی می‌گوید که اولویت باید مهار کردن شیوع ویروس کرونا باشد و از آنجاکه این صندوق منابع چندان قابل استفاده‌ای ندارد باید از ظرفیت تولیدی کارخانجات مواد بهداشتی و ضدعفونی یا در صورت امکان از کمک‌های خارجی استفاده کرد و اگر منابع لازم را داریم، کسری اقلام مورد نیاز را از کمک‌های خارجی تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، به تازگی ائتلاف اصحاب زنان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای خواستار تامین نیازهای بهداشتی مردم از طریق صندوق توسعه ملی شده و اعلام کرده‌اند که با توجه به شرایطی که مردم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در خانه‌های خود قرنطینه شده‌اند و درآمد روزانه آن‌ها کاهش یافته و به کسادی کسب‌وکارها در آستانه نوروز منتهی شده، لازم است فشارهای موجود با برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی را برای ترمیم این اوضاع انجام دهیم.

در حالیکه عملی شدن این پیشنهاد به دستور مقام معظم رهبری بستگی دارد و نیز تاکنون دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در این رابطه به طور رسمی مطرح نکرده‌اند و یک اقتصاددان احتمالات و جزئیات عملیاتی شدن این پیشنهاد را تحلیل کرد.

طبیعی بودن استفاده از ذخایر ارزی در مواقع بحرانی

کامران ندری در این باره به عنوان یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی منابع قابل توجهی در اختیار ندارد، توضیح داد: این صندوق اگر منابعی هم داشته باشد، به دلیل تحریم‌ها به طور مستقیم قابل استفاده نیستند.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد منابع این صندوق به صورت اوراق به بانک مرکزی انتقال داده می‌شود تا این بانک پول چاپ کند و در اختیار دولت قرار دهد. اگر صندوق توسعه ملی منابع قابل توجهی داشته باشد، کشورها در مواقع ضروری از امکانات خود استفاده می‌کنند که این امر برای کشور ما هم طبیعی است.

صندوق توسعه ملی منابع قابل توجهی ندارد

در ادامه این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه بعید است صندوق توسعه ملی منابع قابل استفاده‌ای داشته باشد، گفت: ممکن است که این صندوق ذخایر ارزی در حساب‌ها داشته باشد که با این دلارها نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد و اگر این دلارها در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و ریال تحویل بدهد، شاید اگر بانک مرکزی بتواند با استفاده از این دلارها بازار ارز را مدیریت کند، تا حدود از ضررهای شیوع کرونا بر اقتصاد کاسته شود.

ندری در پایان سخنانش با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه کنترل و مهار شیوع ویروس کرونا است، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولیدی مواد شوینده، ضدعفونی و بهداشتی باید از ظرفیت‌های تولیدی خود استفاده کنند تا تولید بیشتری داشته باشند. اگر امکان دریافت کمک‌های بیرون از کشور وجود دارد، از کمک‌های خارجی استفاده کنیم و در صورت داشتن منابع، کسری مواد بهداشتی و سایر موارد مورد نیاز را از خارج تامین کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: