
بانکداری ایرانی - معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک گفت : فرایند محوری، کسب و کار محوری، مشتری محوری و فن آوری محور بودن اصلیترین شاخصههای بانکداری دیجیتال است.
فرهاد فائز در میزگرد تخصصی «بانکداری، آیا دیجیتال؟» در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، اظهار داشت: برای آنکه میزان عملیاتی شدن بانکداری دیجیتال مشخص شود، ابتدا باید به اجزا بانکداری دیجیتال توجه داشت و این موضوع را بررسی کرد که در ایران درباره این اجزا چه برنامه ریزی صورت گرفته است.
به گفته وی فرایند محوری، کسب و کار محوری، مشتری محوری و فن آوری محور بودن اصلیترین شاخصههای این نوع بانکداری است. در ایران برای پیگیری این اصول مسیری باز شده و کانالهایی آغاز به کار کرده اند که بانکها از آن استفاده میکنند، هرچند تا رسیدن به اهداف کلان راهی طولانی باقی است.
این صاحب نظر حوزه بانکی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال اهمیت شعبه کم میشود، گفت: بانکها حرکتهایی را آغاز کردهاند که نشان دهنده آغاز این روند است، هرچند این موضوع در آغاز کار خود قرار دارد. در بانکداری دیجیتال بیگ دیتا اهمیت بسیار زیادی دارد اما متاسفانه بسیاری از بانک ها به این عرصه ورود نکردهاند. بانکداری باز یکی دیگر از محورهای این موضوع است که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه شروع شده اما کار زیادی برای پیگیری باقی مانده است.
فائز افزود: با توجه به این فاکتورها و رصد آنچه در طول سالهای گذشته در ایران اتفاق افتاده میتوان گفت که عملیاتی شدن بانکداری دیجیتال در ایران هنوز از مرز ۳۰ تا ۴۰ درصد عبور نکرده است.
وی با بیان اینکه بانکهای ما در حال حاضر در خطرند، تصریح کرد: مشکل اصلی بحث کسب و کار بانکهاست که نامطلوب است و آنها را به سمت مسیری غلط هدایت میکند. هرجا بانکی آمده از سرویسی درآمد بگیرد بانک دیگری میآید و همان سرویس را رایگان ارائه میکند. بانکداری دیجیتال میتواند هزینه بانک را کم کند اما در جایی دیگر باید درآمدی نیز برای بانک در نظر گرفت. تا این درآمد نباشد، هر هزینهای هم انجام شود فایدهای نخواهد داشت.