کد خبر: ۱۵۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 29 January 2019
نرسی قربان با اشاره به اینکه ما در حوزه صادرات گاز ضعیف عمل می کنیم گفت: دلیل این موضوع ضعف شدید ایران در دیپلماسی انرژی است.
بانکداری ایرانی -نرسی قربان با اشاره به اینکه ما در حوزه صادرات گاز ضعیف عمل می کنیم گفت: دلیل این موضوع ضعف شدید ایران در دیپلماسی انرژی است.

به گزارش فارس، نرسی قربان در میزگرد گاز پیشران توسعه که در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به اینکه 18 درصد گاز دنیا در اختیار ایران قرار گرفته است و ما 5 برابر ذخایر آمریکا گاز داریم اما تولید ما نسبت به تولید آمریکا فقط یک سوم است،‌گفت: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ما هنوز جای کار در حوزه گاز داریم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد از سبد انرژی کشور بر روی گاز پایه‌گذاری شده است و نشان می‌دهد که می‌توانیم این رقم را نیز افزایش دهیم. 

نرسی قربان با اشاره به اینکه ما از گاز می‌توانیم برای تولید برق، صادرات و حتی مصرف در داخل نیز استفاده کنیم خاطرنشان کرد: اما موضوع مهم که در مصرف گاز می‌توان به ان اشاره کرد بحث تزریق گاز به چاه‌های نفت است که به جرات می‌توانم بگویم بالاترین بهره اقتصادی را در بین مصارف همین موضوع دارد. 

وی خاطرنشان کرد: درمورد LNG ما در گذشته می‌توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم اما متاسفانه پشت گوش انداختیم و الان نیز اگر بخواهیم روی LNG سرمایه گذاری کنیم بسیار سرمایه‌بر خواهد بود. 

نرسی قربان با اشاره به اینکه درمورد صادرات گاز به ترکیه نیز متاسفانه ما گروگان گرفته‌ شده‌ایم گفت: در صادرات گاز به ترکیه می‌بینیم که با رقم‌های بسیار پایینی این گاز صادر می‌شود و هرازگاهی نیز ترکیه ما را به دادگاه می‌برد و قیمت گاز را باز کاهش می‌دهد و اگر می‌خواهیم قراردادهای دیگری را منعقد کنیم کشورهای دیگر قیمت گاز به ترکیه را مثال می‌زنند.

وی افزود: بر این اساس مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است اما با این حال معتقدم که صادرات گاز باید انجام شود حتی با اینکه قرارداد کرسنت قرارداد بسیار بدی بود اما باز معتقدم که آن قرارداد باید اجرایی می‌شد و اگر مشکلی در مورد قیمت داشتیم می‌توانستیم آن را بعد از چند سال در دادگاه مطرح کنیم و قیمت گاز را افزایش دهیم که این کار را نیز نکردیم و من انتظار دارم مسئولان اجرایی کشور فکری به حال دیپلماسی انرژی کنند و وضعیت صادرات گاز ایران بهبود یابد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: