کد خبر: ۱۵۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - 07 January 2019
صحبت روز گذشته رییس کل بانک مرکزی درباره احتمال حذف چهار صفر از پول ملی که به شکل ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفت بازخوردهایی داشت که در روز دوشنبه بخش قابل توجهی از اخبار اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

بانکداری ایرانی -صحبت روز گذشته رییس کل بانک مرکزی درباره احتمال حذف چهار صفر از پول ملی که به شکل ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفت بازخوردهایی داشت که در روز دوشنبه بخش قابل توجهی از اخبار اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام عبدالناصر همتی بانک مرکزی لایحه‌ای را به دولت داده که در صورت نهایی شدن می‌تواند پس از چند سال بلاتکلیفی، طرح کاهش صفر از پول ملی را تعیین وضعیت کند و پس از آن چهار صفر از پول رسمی ایران حذف شود.

به دنبال این اظهارنظر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران واکنش‌هایی را نسبت به امکان اجرایی شدن این اتفاق ارائه کردند که طیفی از نظرات مثبت و منفی را دربر می‌گیرد.

 حذف صفر از پول مردم را سرگرم می‌کند

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق وزارت اقتصاد اعلام کرد که در شرایط فعلی تهیه این طرح از سوی بانک مرکزی نمی‌تواند کمکی به بهبود شرایط کند و دولت بهتر است در این شرایط تمرکز خود را روی طراحی و اجرای سیاست‌هایی که مشکلات واقعی کشور را نشانه گرفته است قرار دهد و از توان کارشناسی موجود در کشور برای کاهش سطح واقعی قیمت‌ها و کنترل تورم استفاده کند.

محمدرضا تابش عضو شورای پول و اعتبار نیز معتقد است که بانک مرکزی باید اقدامات عملی برای کاهش تورم و تقویت پایه پول ملی که عملا منجر به کاهش صفرها می‌شود را در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی افزایش پایه پولی باعث کم‌ارزش شدن پول می‌شود و به تورم لجام‌گسیخته می‌انجامد بنابراین شایسته است به جای حذف صفر بانک مرکزی اقدامات عملی را در این حوزه اجرایی کند.

چرا ۱۷ سال کالاها در گمرک مانده‌اند؟

در طول هفته‌های گذشته دولت تلاش کرده با یک برنامه‌ریزی جدی شرایط را برای تخلیه گمرکات و بنادر کشور تهیه کند تا از باقی‌ماندن کالاها در این حوزه‌های مهم اقتصادی جلوگیری شود. با این وجود باقی‌ماندن تعدادی زیادی از کالاها از سال‌ها قبل شرایط را سخت کرده است.

معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرده که علت تاخیر ۱۷ ساله در ترخیص برخی کالاها در گمرک عدم اخذ مجوزهای‌ لازم سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و همچنین انباشت خرده‌بارها در طول زمان است.

به گفته وی کالاهایی در گمرک مانده که از ۱۳۸۰ رسما وارد این مجموعه شده‌اند که محموله‌های گوناگونی را شامل می‌شود. در حال حاضر تنها در بندر شهید رجایی ۴۲ هزار کانتینر دپو شده که ۱۰ هزار کانتینر آن از سال ۱۳۸۰ بلاتکلیف مانده‌اند.

قیمت خودرو را زودتر اعلام کنید

پس از اظهارنظری که چند روز قبل یکی از اعضای اتاق بازرگانی در رابطه با لزوم تعیین تکلیف سریع‌تر قیمت خودروها داشت این بار نوبت به مدیرعامل سایپا رسید تا درخواست کند که گروه‌های خودروسازی و مردم با اعلام قیمت جدید خودرو از بلاتکلیفی خارج شوند.

محمدرضا سروش اعلام کرده که با وجود محدودیت‌های ایجاد شده سایپا تلاش کرده با ارائه‌ طرح‌ها و محصولات جایگزین به مردم شرایط را برای تحویل خودروهایشان فراهم کند، اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه دریافت ارز مورد نیاز قطعه‌سازان وجود داشته، این بازار در ماه‌های اخیر با فشارهایی روبه‌رو بوده است. از این‌رو این امیدواری وجود دارد که با اعلام جدیدترین قیمت‌ها هم خودروسازان و هم مردم از جدیدترین تصمیمات مطلع شوند.

البته این اظهارات بی پاسخ نمانده و معاون وزیر صمت اعلام کرده که قیمت‌های جدید خودرو به زودی اعلام خواهد شد. صالحی‌نیا این را نیز گفته که هرچند در سال جاری تولیدات خودرو کاهش یافته است اما در حال حاضر تولید این محصول رو به افزایش است.

آب خزر به سمنانی‌ها می‌رسد؟

یکی از جدیدترین مسائلی که در روز دوشنبه در حوزه انرژی مطرح شده بحث دنباله‌دار انتقال آب از خزر به سمنان است.

براساس جدیدترین تحلیلی که یکی از کارشناسان حوزه آب ارائه کرده، این پروژه باید با درنظر گرفتن تمام ابعاد محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد که البته این موضوع نیز حداقل به شش سال زمان احتیاج خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری چینی‌ها در ناوگان هوایی

هرچند در حوزه حمل و نقل داخلی دوشنبه روز پرخبری نبود، اما خبری که از سوی رویترز منتشر شد نشان دهنده ورود قدرتمندانه چین به صنعت هوایی است.

این کشور آسیایی که در سال‌های گذشته و به پشتوانه قدرت‌گیری اقتصادی خود توانسته در بسیاری از بازارها ورودی موفق داشته باشد در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده برای توسعه ناوگان هوایی و زیرساخت‌های خود بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه کند.

این سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت فرودگاه، توسعه باندها، خرید هواپیماهای جدید و طراحی و ساخت هواپیما خواهد بود.

بسته شدن پرونده ماهواره پیام

در روزی که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی درباره آخرین وضعیت ماهواره پیام اطلاعاتی را ارائه کرد.

براساس اظهارات آذری جهرمی این ماهواره که براساس استانداردهای موجود در متن قرارداد ساخته شده، هم‌اکنون به سازمان فضایی تحویل شده و پرونده‌اش به گام نهایی خود رسیده است.

این وزیر اقتصادی دولت دوازدهم همچنین در جریان این بازدید خبرهایی درباره پروژه‌های فضایی کشور، نحوه‌ برخورد تحریم‌ها با اینترنت و سرنوشت ماهواره مصباح خبرهای جدیدی را ارائه کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: