کد خبر: ۱۲۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 27 January 2018
آمریکایی‌ها به تازگی خبر از تشکیل یک گروه شبه نظامی در مناطق مرزی سوریه، عراق و ترکیه دادند. این نیروها متشکل از حدود سی هزار شبه نظامی کُرد خواهد بود.
 بانكداري ايراني-مشرق در گزارشی آورده است:آمریکایی‌ها به تازگی خبر از تشکیل یک گروه شبه نظامی در مناطق مرزی سوریه، عراق و ترکیه دادند. این نیروها متشکل از حدود سی هزار شبه نظامی کُرد خواهد بود.

به گزارش سرویس جهان مشرق - آمریکا به تازگی از تشکیل یک گروه مزدور شبه نظامی در مناطق استقرار نیروهای خود در مرزهای سوریه با ترکیه و عراق خبر داد. بر اساس استراتژی جدید آمریکا، این نیروها متشکل از حدود سی هزار نفر خواهد بود و به عنوان نیروهای گارد مرزبانی در مناطق مرزی بین عراق و ترکیه که نیروهای آمریکایی نیز در آن حضور دارند، ‌مستقر خواهند شد.

مأموریت جدید آمریکا برای نیروهای کُرد در سوریه

سایت اینترنتی دیفنس پُست اخیرا در گزارشی به نقل از «توماس فایل» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به بررسی جزئیات دقیق از این پروژه پرداخته است. این گزارش از طریق یک منبع رسمی دیگر در ائتلاف آمریکایی در خبرگزاری رویترز مورد تأیید قرار گرفته است. 

«فایل» در این گزارش تاکید می‌کند که ائتلاف آمریکایی با همراهی نیروهای دموکراتیک سوریه به دنبال تاسیس و آموزش نیروهای امنیتی جدید در مناطق مرزی خواهد بود. وی می‌افزاید که در حال حاضر ۲۳۰ نفر آموزش‌های اولیه را در این رابطه دریافت می‌کنند و قرار است حجم نیروهای جدید نزدیک به ۳۰ هزار نفر باشد. 

وی ابراز داشت که حدود ۱۵ هزار نفر از این نیروها با سازماندهی مجدد عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه تامین می‌شوند تا آنها با از بین رفتن داعش، مأموریت جدید خود را در چارچوب جدید انجام دهند. 

بر اساس این گزارش نیروهای جدید اصالت کُردی خواهند داشت که در طول منطقه وادی نهر الفرات، در مرزهای عراق و ترکیه و در مناطق شمال سوریه مستقر خواهند شد.

اهداف آمریکا از تشکیل گارد مرزبانی

شکی نیست که این اقدام پرده ای جدید از توطئه‌های واشنگتن در مورد سوریه است که با هدف جلوگیری از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و کسب منافع راهبردی از این جنگ بعد از شکست های میدانی متوالی اخیر آن را دنبال می‌کند.

در درجه اول می‌توان گفت که این اقدام برای ایجاد توجیه قانونی جهت ابقای نیروهای نظامی آمریکایی در این منطقه به بهانه آموزش نیروهای مرزبانی است. آمریکا که با شکست داعش بهانه های خود در استقرار نیروهایش در سوریه را از دست داده، در حال حاضر با روش‌هایی نظیر مرتبط کردن حضور نیروهای خود با روند مذاکرات ژنو یا تلاش برای آموزش نیروهای تحت حمایت خود در سوریه به دنبال تمدید موجودیت نظامی خود در این کشور با وجود مخالفت دولت مرکزی سوریه است.

نکته دوم در رابطه با منطقه استقرار این نیروها است که قرار است در مرزهای ترکیه و عراق مستقر شوند، آمریکا به بهانه حمایت از مرزها به دنبال استقرار یک واحد شبه نظامی جدید در اراضی سوریه برای مقابله با ارتش این کشور و تقویت رویکرد تجزیه طلبی در داخل سوریه است تا نسخه ای جدید از نیروهای دموکراتیک کرد را در این بخش از اراضی سوریه ایجاد کند. 

این در حالی است که با پیشروی‌ها و دستاوردهای یک سال گذشته ارتش عربی سوریه، این کشور بخش قابل توجهی از مناطق مسکونی تحت سلطه گروه‌های مسلح را در اختیار گرفته و طرح های تجزیه طلبانه آمریکا برای تشکیل سه یا چند دولت کوچک در این کشور را با شکست مواجه کند. 

همچنین به نظر می رسد آمریکا تلاش دارد با استقرار این نیروها در مناطق مرزی کنترل مرزهای سوریه در جهت ورود و خروج عناصر تروریستی از ترکیه و عراق را در اختیار داشته باشد و در مواقع لزوم از این نیروها به عنوان اهرم فشاری بر دولت مرکزی دمشق استفاده کند. 

آمریکا به بهانه حضور این نیروها تلاش دارد مجموعه‌ای از اهداف خود را در روند مذاکرات سیاسی آینده در سوریه دنبال کند. از جمله این اهداف می‌توان به ادغام گروه‌های مرتبط با آمریکا با جریان‌های نظامی تحت حاکمیت سوریه اشاره کرد. این روند می‌تواند باعث کاهش حضور نظامی متحدان سوریه نظیر ایران، روسیه و مقاومت لبنان در اراضی این کشور شود.

از داعش تا قسد تا گارد مرزبانی، مراحل سه گانه پروژه‌های آمریکا

یک منبع سیاسی سوری در گفتگو با پایگاه خبری العهد به اتفاقاتی که در منطقه شرق فرات و نوار مرزی سوریه با عراق اتفاق می افتد اشاره کرده و آن را طرح «ب» آمریکا بعد از شکست طرح «الف» برای ایجاد خلافت داعش در مناطق شرق فرات و غرب دجله جهت جداسازی محور بغداد و دمشق دانست. وی تأکید کرد این آمریکا بود که داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت کرد و در ادامه مبارزه با آن را بهانه ای برای موجودیت نظامی خود در منطقه قرار داد. آمریکا همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه ( قسد) را به بهانه حمایت از مناطق کردنشین از خطر داعش ایجاد کرد. این در حالی است که در بسیاری از موارد، رهبران و عناصر داعش با بالگردهای آمریکایی جابجا می‌شدند و مدارک موثقی در رابطه با پیوستن نیروهای داعش به نیروهای دموکراتیک سوریه وجود دارد. علاوه بر این می توان به عملیات تحویل مسالمت آمیز چاه های نفتی در مناطق شرقی سوریه از داعش به نیروهای دموکراتیک به عنوان بهترین مثال برای همکاری میان این دو گروه اشاره کرد. 

این منبع افزود که تروریست‌های داعش یکی از شاخه‌های فرعی سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا بودند، اما عناصر آن در مناطق شرقی فرات در نتیجه پیوستن به نیروهای دموکراتیک سوریه که آنها نیز در راستای پروژه‌های آمریکا برای تجزیه منطقه کار می‌کردند، ناپدید شدند. 

به این ترتیب می توان گفت عواملی که آمریکا را بر آن داشته تا گروه تروریستی داعش را تشکیل داده و از آن حمایت مالی و تسلیحاتی نماید، همان عواملی است که باعث تشکیل شبه‌نظامیان جدید متشکل از ۳۰ هزار نظامی در مرزهای سوریه با عراق و ترکیه شده است. همین موضوع را می‌توان در قطع روابط بین دمشق و بغداد به عنوان حلقه ارتباطی محور مقاومت و گذرگاه زمینی بین تهران تا دریای مدیترانه دانست. یکی از مهم ترین نمودهای این گذرگاه زمینی را می توان در خط لوله گاز از تهران به سوریه دانست، چرا که آمریکا تلاش دارد خطوط تامین انرژی اروپا از شبه جزیره عربستان را از طریق ترکیه انتقال داده و خط لوله انرژی تهران را مسدود کند.

مخالفت دمشق، مسکو و آنکارا با توطئه جدید آمریکا

اعلام جدید آمریکا مبنی بر 'حمایت از مرزها' به دور جدیدی از چالش میان واشنگتن و مسکو و دمشق و آنکارا تبدیل شده است. این در حالی است که واشنگتن اخیراً تهدید کرده بود که برای مقابله با نیروهای دموکراتیک کرد در اراضی سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور مجبور به مداخله نظامی خواهد بود. در همین راستا آنکارا در اطراف منطقه عفرین تحرکات نامی خود را آغاز کرده است. 

در صورتی که هنوز واکنشی از سوی دمشق در این رابطه منتشر نشده، اما مسکو به نقل از ولادیمیر شامانوف رئیس کمیسیون دفاع در مجلس دومای این کشور اعلام کرده که هدف آمریکا از تشکیل نیروهای امنیت مرزی، بسترسازی برای ناامن کردن و متشنج تر کردن اوضاع در سوریه و تلاش برای براندازی حاکمیت بشار اسد رئیس جمهور این کشور است. 

وی ابراز داشت که اقدام زشت آمریکا و شرکایش از تمامی مرزهای اخلاق فراتر رفته است و این اقدامات کاملا مغایر قوانین بین المللی است. کونستانتین کوساشیف رئیس کمیسیون امور بین الملل در مجلس اتحادیه روسیه نیز تصمیم آمریکا را نقض قوانین و منشورهای سازمان ملل متحد و تمامیت ارضی سوریه اعلام کرد. 

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به طرح ایجاد مناطق امن مرزی در سوریه اعلام کرد که این طرح های آمریکا دلیلی آشکار از این موضوع است که واشنگتن به دنبال حفظ وحدت سوریه نیست و این باعث نگرانی مسکو است.

آنکارا نیز که پیش از این کاردار آمریکا را به علت درز اطلاعاتی درباره این سناریو احضار کرده بود، طرح مذکور را نگران کننده و غیر قابل قبول دانست. آنچه که آنکارا را به اعلام موضع منفی در قبال این اقدام آمریکا واداشت، اهمیت خط قرمز این کشور در مورد تشکیل رژیم سیاسی و نظامی کُرد در مناطق مرزی این کشور است. ابراهیم قالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این رابطه اعلام کرد که آنکارا حق مداخله ضد «گروه های تروریستی» را در زمان و مکان و شکلی که آن را مناسب می داند، برای خود محفوظ خواهد دانست. 

با طرح زمزمه‌های طرح جدید آمریکا که در دسامبر سال گذشته میلادی صورت گرفت، آنکارا فیلیپ کونست کاردار سفارت آمریکا در این کشور را احضار کرده و مراتب اعتراض ترکیه نسبت به این طرح را اعلام کرده بود.

پرفسور منصور آق گون استاد روابط بین الملل دانشگاه فرهنگی استانبول نیز به خبرگزاری آناتولی گفت که این اقدام می‌تواند تنش ها میان واشنگتن و آنکارا را افزایش دهد. وی تأکید کرد که آمریکا با این طرح به دنبال حفظ موجودیت نظامی و سیاسی خود در سوریه برای مقابله با روسیه و ایران و ترکیه است. این کارشناس مسائل بین المللی افزود که آمریکا به بهانه مبارزه با داعش تاکنون از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت کرده و به فریب و مشغول کردن ترکیه و کشورهای دیگر جهان با بهانه های مختلف پرداخته است.

طرح جدید آمریکا نیز محکوم به شکست است

همانطور که از روند تحولات منطقه مشخص بود، آمریکا در پی سوختن تمامی برگه های گذشته خود بیکار ننشسته و به دنبال طرح جدید برای تامین منافعش در بحران سوریه بود. اقدام جدید آمریکا قطعا منطقه را با تنش ها و پیچیدگی های جدید مواجه می کند و حل و فصل سیاسی بحران را به تعویق می اندازد، اما چیزی که مشخص است، اینکه روند تحولات میدانی و حتی سیاسی به گونه‌ای نیست که به آمریکا اجازه پیشبرد منافعش را بدهد و این طرح نیز در نطفه محکوم به شکست است.

مشرق/4بهمن 96
برچسب ها: سوریه ، عراق ، ترکیه ، آمریکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: