کد خبر: ۱۱۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 19 November 2017
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مراودات تجاری ایران و اتریش در سال 2018 به 500 میلیون یورو افزایش می‌یابد، گفت: شرکت‌های اتریشی ترکیبی از شرکت‌های کوچک و متوسط است که همکاری با ایران منافعشان با آمریکا را به خطر نمی‌‌اندازد.
بانكداري ايراني - دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مراودات تجاری ایران و اتریش در سال 2018 به 500 میلیون یورو افزایش می‌یابد، گفت: شرکت‌های اتریشی ترکیبی از شرکت‌های کوچک و متوسط است که همکاری با ایران منافعشان با آمریکا را به خطر نمی‌‌اندازد.

بهمن عشقی در گفت‌و‌گو با  فارس در خصوص مراودات تجاری ایران و اتریش گفت: امیدوارم دیدار و مذاکراتی که طی سفر اخیر هیات تجاری ایران و اتریش انجام شد بیش از پیش راهگشای احیا و توسعه روابط اقتصادی ایران و اتریش باشد.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران افزود: روابط دیپلماتیک میان دو کشور اتریش و ایران از 160 سال پیش تا امروز ادامه داشته و همواره با کمترین نوسانات در جریان بوده است. اتریش از معدود کشورهای اروپایی بود که در زمان اعمال تحریم‌های یک­جانبه علیه ایران، از پذیرش آن خودداری کرد و روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد.

عشقی اظهار داشت: به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 و امضای برجام، باعث شد فعالان اقتصادی خارجی از کشورهای اروپایی به ویژه از ایالت­های مختلف اتریش همچون سالزبورگ، اتریش سفلی، اشتایرمارک، کارینتیا، فورالبرگ و وین در قالب هیات‌های تجاری متفاوت به ایران سفر کنند که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز یکی از میزبانان عمده این دیدارها بود.

حضور این هیات‌های تجاری در 21 ماهه اخیر پس از اجرای برجام در ایران، فرصت خوبی برای شناسایی و ارزیابی مجدد برای دو طرف فراهم کرد که می‌توان آثار آن را به تدریج در افزایش مراودات تجاری دید.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در دوران پسابرجام، علاوه بر برقراری پروازهای مستقیم بین شهرهای بزرگ ایران و وین، قراردادهای متعددی نیز بین شرکت­ های دو کشور منعقد شده که منجر به همکاری های خوبی در حوزه‌ های انرژی، خودرو، مهندسی، غذایی، هتل ­سازی، ساخت تصفیه ­خانه­ های فاضلاب و گسترش شبکه فاضلاب، حمل و نقل عمومی و ساخت بیمارستان نیز شده که در صورت تداوم موجب همکاری های دراز مدت اقتصادی خواهد شد.

عشقی افزود: حجم کل مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2016، 377 میلیون یورو بوده که از این میزان 276 میلیون یورو صادرات اتریش به ایران و 101 میلیون یورو صادرات ایران به اتریش است که به ترتیب 11 و 524 درصد افزایش نسبت به سال 2015 را نشان می­دهد.

وی گفت: همچنین شایان ذکر است حجم کل مبادلات تجاری ایران و اتریش در 5 ماهه نخست سال جاری شمسی، 115 میلیون یورو بوده است.براساس نقشه راه 5 ساله ایران و اتریش مقرر است دو طرف در حوزه­ های محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های معدن با یکدیگر همکاری کنند. اما پتانسیل همکاری‌های بیشتری در حوزه ­های ماشین ­آلات صنعتی، داروسازی، خودرو، گردشگری، کشاورزی، تکنولوژی­ های زیست محیطی و مدیریت منابع آب و پسماند وجود دارد.

عشقی اظهار داشت: خوشبختانه در ماه گذشته نخستین قرارداد تأمین اعتبار بانکی پسابرجام به ارزش یک میلیارد یورو بین 14 بانک ایرانی و «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید. ما از بانک­های دیگر اتریش از جمله «رایف آیزن» و «RZB» نیز انتظار داریم تا اقدام‌های مثبت انجام شده در زمینه همکاری‌های بانکی را سرعت بخشند و موضوعات را در جلسات مستمر با همتایان ایرانی خود به­ طور جدی دنبال کنند.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در کنار روابط سیاسی و اقتصادی، ارتباطات فرهنگی نیز از 60 سال پیش بین دو کشور جاری است. اتریش و ایران در کشورهای یکدیگر دارای مؤسسه و رایزنی فرهنگی هستند. در ایران انجمن دوستی پارلمانی ایران و اتریش و در اتریش انجمن دوستی اتریش و ایران تشکیل گردیده است. ضمن اینکه دانشجویان زیادی نیز از ایران در اتریش تحصیل می­کنند.

وی افزود: فاکتور دیگری چون حضور گسترده ایرانیان در اروپا و خدماتی که آن­ها برای توسعه و شکوفایی اروپا انجام داده ­اند، عامل مهمی در بسط و گسترش این روابط محسوب می­شود. اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان ساکن اروپا از اقشار تحصیل کرده، پزشک و اساتید دانشگاه یا تجار و صاحبان سرمایه هستند. به همین دلیل این نیرو، پشتوانه خوبی برای همکاری ­های بین دو کشور است و موجب می شود که طرفین بتوانند از ظرفیت ­های فرهنگی یکدیگر به نحو شایسته ­ای استفاده کنند.

عشقی گفت: به اذعان آمار و ارقام، اقتصاد ایران بعد از دو سال پیاپی رکود تورمی، با تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی 6 درصد، اکنون در جهت رشد و توسعه اقتصادی قرار دارد و در سال گذشته برای نخستین بار تورم یک رقمی و رشد 6/6 درصدی را تجربه کرد. لذا ورود سرمایه خارجی به کشور از سوی هر کشور دیگری، می­تواند به مثابه یک فعالیت برد-برد باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خیلی به تجارت ایران و اتریش امیدوار است، گفت: ایران حتما می‌تواند از طریق اتریش به اروپا و اروپای مرکزی نفوذ کند به شرطی که مزیت‌هایمان را بشناسیم. 

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا در روابط تجاری ایران و اتریش نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، گفت: بافت شرکت‌های اتریشی ترکیبی از شرکت‌های کوچک و متوسط است که از کار کردن با ایران منافعشان با آمریکا به خطر نمی‌‌افتد، زیرا شرکت های بزرگ ممکن است براثر تحریم‌های آمریکا و کار کردن با ایران منافعشان در آمریکا به خطر بیفتد. 

عشقی با بیان اینکه  حجم تجارت دو کشور ایران و اتریش در سال 2018 به 500 میلیون یورو خواهد رسید، گفت: البته تراز تجاری ما با اتریش منفی است و این موضوع غالبا در مورد هر کشوری که ما به آن صادرات نفت نداریم اتفاق می‌افتد و تراز تجاری ما به کشورهایی مثبت می‌شود که آنها از ما خریدار نفت باشند. 

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: واردات ما از اتریش کالاهای واسطه است و واردات این کالاها در کشور ما به کالاهای سرمایه‌ای و با ارزش افزوده تبدیل می‌شود. 

عشقی افزود: اتاق بازرگانی تهران طی 21 ماه اخیر، اقدامات آینده‌نگرانه دیگری را نیز در دستور کار خود قرار داده که از جمله  می­توان به افتتاح مرکز داوری برای رسیدگی به اختلافات احتمالی بین طرفین قراردادهای تجاری و نیز راه‌اندازی مرکز خدمات جلب سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد. ماموریت این مرکز، رصد مجموعه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، تلاش برای بهبود آن و نیز پیگیری ارتقای رتبه اقتصاد ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی از طریق موسسه­ های معتبر و شناخته شده بین المللی همچون بنیاد بوش، موسسه فریزر و PwC است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: