بانكداري ايراني -رایزن بازرگانی ایران در چین اظهار کرد: شرایط در بازار واردات کشور چین به گونهای است که هر روز و به طور دائم رقابت در این بازار برای ایرانیان سختتر میشود.
به گزارش ایسنا، علی دهقانی ظهر دیروز در دیدار بازرگانی تجاری با رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: کشور چین به واسطه جمعیتی که دارد و همچنین پیشرفت و ارتقایی که در آن صورت گرفته اکنون بازاری مناسب به شمار میرود تا شاهد توسعه تولید و افزایش صادرات به این کشور باشیم بخصوص آنکه در این کشور به دنبال پیشرفتهای اقتصادی صورت گرفته علاقهمندی بسیاری برای خرید کالاهای لوکس و خارجی وجود دارد.
وی همچنین بیان کرد: اکنون در کشوری مانند چین برای بسیاری کشورهای دنیا در حوزه توسعه صادرات و جذب سرمایهگذار مسابقه صورت گرفته و ما با بنیهای بسیار ضعیف حاضر میشویم.
دهقانی همچنین گفت: کشور چین آمادگی سرمایهگذاری بیش از ۱۸۰ هزار دلاری دارد اما ما در حال حاضر منتظر هستیم تا اولویتها و سازوکار دولت در این زمینه اعلام شود. از سوی دیگر در حوزه تجارت منتظریم بنگاههای بزرگ تجاری ایران بتوانند به گونهای کار کنند که سفارشپذیر باشند.
رایزن بازرگانی ایران در چین اظهار کرد: اکنون در حوزه تجارت ترجیحی پیشرفتهای ما کم بوده و در پیمانهای اقتصادی کمی عضو هستیم بر همین اساس تا حدی در حوزه توسعه صادرات عقب ماندهایم.
وی در عین حال اظهار کرد: اکنون برخی کشورها حمایتهای بسیاری از شرکتهای صادراتی خود دارند اما ابزارهای ما برای بازارسازی در فضای بینالملل کم بوده و نیاز به فرهنگسازی مناسب در این بازارها و بازارهای جدید داریم.
دهقانی افزود: به عنوان مثال اکنون در کشور چین، ترکیهایها حضور بسیار موفقی در بخش رستوران و کافه داشته و در این زمینه بسیار قوی ظاهر شدهاند اما ما برای شناساندن نقاط قوت خود و همچنین تفاوتهایی که میان ایران و کشورهای عرب وجود دارد نیاز به تلاشهای بیشتری داریم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به طرح جاده ابریشم چین، گفت: در این حوزه ۱۶۷ کشور عضو هستند و میتوان این طرح را فرصتی ویژه در زمینه تجارت الکترونیک به شمار آورد.
مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه تجارت - نیز در این باره گفت: چین اولین بازار صادراتی ایران محسوب میشود که در سال جاری تاکنون چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به آن صورت گرفته است.
وی همچنین بیان کرد: البته حضور و رقابت در بازار چین کار سادهای نبوده و در بازارهایی که چین حضور دارد رقابت برای سایر کشورها بسیار دشوار شده و اکثر کشورها مجبور به تسلیم شدن در برابر این کشور هستند. اکنون ما بخش قابل توجهی از صادرات خود به چین را صرف محصولات پتروشیمی میکنیم در حالیکه قابلیت رقابت در حوزههای دیگر نیز وجود دارد.