کد خبر: ۱۱۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۷ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 13 September 2017
نمایشگاه اختصاصی چهار روزه جمهوری اسلامی ایران در سه بخش صنعتی، کالاهای مصرفی و ساختمانی در مرکز نمایشگاهی کی یف پایتخت اوکراین گشایش یافت.
 نمایشگاه اختصاصی چهار روزه جمهوری اسلامی ایران در سه بخش صنعتی، کالاهای مصرفی و ساختمانی در مرکز نمایشگاهی کی یف پایتخت اوکراین گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه اقتصادی که روز سه شنبه با سخنرانی محمد بهشتی منفرد سفیر جمهوری اسلامی و حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اعضای هیات ایرانی و شماری از مقام کنونی و پیشین اوکراین آغازشد، دهها شرکت در 60 غرفه انواع تولیدات و محصولات صنعتی، غذایی، بهداشتی، صنایع ساختمانی و محصولات مرتبط را ارائه کرده اند و سه شرکت اوکراینی نیز در آن حضور دارند.

معرفی توانمندی های اقتصادی و صنعتی ایران، برگزاری نشست ها و مشاوره های کاری برای طرف های اوکراینی، امکان سرمایه گذاری متقابل و همکاری برای فعالیت های اقتصادی مشترک نیز از برنامه های فعالان اقتصادی ایرانی در مرکز نمایشگاهی کی یف است.

ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری سابق، لئونید کازاچنکو رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور، ناتالیا بویکو معاون وزیر انرژی، آلکسی کوزنسوف معاون اول وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی و گنادی چیژیکوف رییس اتاق بازرگانی اوکراین، رمضانعلی سبحانی فر نماینده مجلس شورای اسلامی و ایرج موفق رییس سازمان صنعت معدن و تجارت البرز از جمله مقام های دو کشور حاضر در آیین گشایش نمایشگاه ایران بودند.

امروز نیز در دیدار شافعی رئیس اتاق بازرگانی با استپان کوبیف معاون اول نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی اوکراین که با حضور یوشچنکو رئیس جمهور اسبق این کشور، بهشتی منفرد سفیر جمهوری اسلامی و اعضای هیات ایرانی برگزار شد، همکاری ها در بخش های مختلف اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف رفع موانع بانکی و بیمه ای و همچنین اقدام برای تسهیل صدور روادید را مورد تأکید قرار دادند. 
معاون اول نخست وزیر اوکراین در این دیدار، روند مناسبات بازرگانی دو کشور را رو به رشد توصیف کرد.

مقام اوکراینی همچنین بر لزوم ترسیم نقشه راه همکاری دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل تأکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به فراهم شدن مسیر و شرایط مساعد برای همکاری های بیشتر دو کشور، استفاده بخش خصوصی از فرصت پیش آمده را با هدف افزایش سطح ارزش روابط اقتصادی در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و حمل و نقل را مهم خواند.
وی حضور فعال بخش خصوصی ایران در اقتصاد اوکراین و نیز دسترسی به بازار اروپا از طریق این کشور را با اهمیت بر شمرد.
پیش از این نیز هیأت ایرانی با رئیس اتاق بازرگانی، قائم مقام وزارت توسعه اقتصادی و سرپرست وزارت کشاورزی اوکراین دیدار و مذاکره کرد.
در چارچوب این سفر، روز دوشنبه نیز یک یادداشت تفاهم همکاری در حاشیه همایش اقتصادی امضا شد. 

شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و چیژیکوف همتای اوکراینی در جریان مذاکرات امضای این تفاهم نامه، زمینه همکاری ها در حوزه های زیر پوشش اتاق های دو کشور را بسیار گسترده و برای فعالیت های اقتصادی سودمند دانستند. 
مقام های اقتصادی ایرانی و اوکراینی همچنین راهکارهای افزایش همکاری های بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و رفع موانع احتمالی را بررسی کردند. 

اوکراین با بیش از 603 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی کی یف در شرق اروپای هم مرز روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی است و همچنین در کناره دریای سیاه و دریای آزوف با موقعیتی راهبردی قرار دارد. 

اوکراین که تا پیش از سال 1991 و فروپاشی شوروی یکی از 15 جمهوری این کشور وقت بود، به دلیل جایگاه راهبردی دفاعی در برابر غرب و همچنین موقعیت های اقتصادی، پیشرفت های زیادی در عرصه های مختلف از جمله صنعت جنگ افزاری و هواپیماسازی کرد که هنوز بسیاری از این توانمندی ها را حفظ کرده است و اکنون نیز روابط رو به گسترش سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا دارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: