کد خبر: ۱۰۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 05 July 2017
اگرچه دولت قبل در جهت کوچک سازی نسبت به ادغام وزارتخانه ها اتخاذ تصمیم نمود اما در شرایط کنونی تفکیک آنها با انتقاداتی همراه است.
اگرچه دولت قبل در جهت کوچک سازی نسبت به ادغام وزارتخانه ها اتخاذ تصمیم نمود اما در شرایط کنونی تفکیک آنها با انتقاداتی همراه است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان با گذشت 6 سال از ادغام وزارتخانه ها این بار دولت قصد دارد که همان وزارتخانه ها را تفکیک نماید که این مسئله با انتقادات زیادی همراه است.

 اگرچه دولت قبل در جهت کوچک سازی نسبت به ادغام وزارتخانه ها اتخاذ تصمیم نمود اما در شرایط کنونی برای تفکیک این دو و تقویت نقش بازرگانی  در بین سایر بخش های اقتصاد باید تعریف دقیق و جامعی میان سیاست گذاران اقتصادی ایجاد شود.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: طی چند سال اخیر با اجرای طرح انتزاع برخی از مسئولیت های وزارت بازرگانی در باب تولید و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد واگذار شد.

وی افزود: با توجه به آنکه آمار و ارقام تولید، مصرف و واردات دست وزارت بازرگانی است از این رو واگذاری بخشی از این مسئولیت ها به وزارت جهاد مشکلاتی را رقم زده است.

نورانی با بیان اینکه اجرای طرح انتزاع تاثیر بسزایی در کنترل نوسانات قیمت داشته است، عنوان کرد: این درحالی است که در برخی مواقع در بخش واردات با کسری هایی روبرو بودیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: ادغام وزارتخانه ها کوچک سازی دولت  و نقش پررنگ تشکل ها و بخش خصوصی را به همراه دارد .

وی با اشاره به حول محور اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: افزایش تولید و اشتغال و همچنین صادرات از جمله سیاست های اصلی اقتصاد مقاومیت است از این رو مخالف واردات هستیم و به عبارتی واردات کالا تنها با رونق صادرات باید صورت گیرد.

هدف ازتفکیک وزارتخانه ها چیست؟

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام و طیور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به ماجرای ادغام وزارتخانه ها اظهار داشت: در شش سال گذشته وزارت بازرگانی با وزارت صنعت ادغام شد که هدف از ادغام این وزارتخانه ها سیاست گذاری تولید، صنعت و تجارت به صورت یکپارچه بود .

وی افزود: اجرا و روش ادغام به گونه ای بود که ساختار وزارتخانه نتوانست به آن اهداف دست یابد از این رو به دلایل گوناگون این وزارتخانه ها کارایی لازم را نداشتد.

قدیری با بیان اینکه بزرگ بودن دولت یکی از مهم ترین وجوهات این ناکارآمدی است، عنوان کرد: براین اساس روش های کوچک سازی دولت مهم است به طوریکه ادغام این وزارتخانه ها باید با مطالعه، برنامه و شناسایی ماموریت های اصلی و حاکمیت های دولت است.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور با انتقاد از نادیده گرفتن بخش خصوصی در لایحه تفکیک وزارتخانه ها بیان کرد: بنده معتقدم با کاهش دخالت دولت در بازار سرعت بیشتری ببخشیم و تعریف حداقلی از امور حاکمیتی، رویکرد راهبردی و آینده نگرانه در اصلاح ساختار دولت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ضرورتی مبنی بر جداسازی وزارتخانه ها وجود ندارد، تصریح کرد: هر چند ممکن است اهداف دو بخش صنعت و تجارت متفاوت و در برخی موارد متناقض به نظر برسد اما به هر حال سیاست های تجاری شامل هر دو بخش سیاست های وارداتی و صادراتی است که در صورت به کارگیری هوشمندانه در کنار سیاست های توسعه صنعتی شاهد شکوفایی هر دو بخش صنعت و بازرگانی خواهیم بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: