کد خبر: ۱۰۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 19 April 2017
منظور این است که رفتار رئیس جمهور آمریکا باید غیرقابل پیش بینی و به گونه ای باشد که ایجاد ترس و واهمه در رقبا و رقبای خارجی و داخلی نماید. البته این نظریه در مورد نیکسون جواب نداد و به صورت اولی در مورد ترامپ که هیچ سابقه و تجربه سیاسی ندارد این نظریه قابل اجرا و قابل عمل نیست.
 کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با پایگاه خبری امید ملی ایرانیان در مورد تئوری «مرد دیوانه» باید گفت: منظور این است که رفتار رئیس جمهور آمریکا باید غیرقابل پیش بینی و به گونه ای باشد که ایجاد ترس و واهمه در رقبا و رقبای خارجی و داخلی نماید. البته این نظریه در مورد نیکسون جواب نداد و به صورت اولی در مورد ترامپ که هیچ سابقه و تجربه سیاسی ندارد این نظریه قابل اجرا و قابل عمل نیست.

در ماه های گذشته و با برملا شدن نقش روسیه در انتخابات آمریکا برخی به احتمال استیضاح ترامپ توجه کرده اند. پایگاه خبری امیدملی ایرانیان در گفت وگو با دکتر امیرهوشنگ میرکوشش، کارشناس مسائل آمریکا، به بررسی وضعیت داخلی ترامپ و احتمال فشارهای بیشتر بر وی توجه کرده است که در زیر می خوانید:

موضوع دستکاری روسیه در انتخابات آمریکا تا چه حد جدی است و آیا ممکن است نهادهای داخلی آمریکا به این مسئله توجه بیشتری کنند؟

در مورد انتخابات آمریکا و تاثیر روسیه در این انتخابات باید گفت، این موضوع مسئله ای جدی است و تا جایی پیش رفته است که حتی مشاور امنیتی ایشان مجبور به استعفا شد و همان طور که در اخبار مشخص شده است، داماد ایشان، کوشلر نیز دخیل است و مقامات دیگری از مشاوران ایشان در دوران انتخابات به نوعی با روسیه و سفارت روسیه ارتباط داشتند.

از طرف دیگر یک هکر روسی در اروپا بازداشت شده است که کارش هک کردن سرورهای مربوط به دمکرات ها در انتخابات آمریکا بوده است. به نظر می رسد که این مسئله ای جدی است و با سیگنال هایی که ترامپ به روس ها داد، روس ها در این مورد دخالت داشتند و کمیته ای از سنا و کنگره در حال بررسی این موضوع است و افرادی را از جمله مایکل فلین مورد بازجویی قرار داده اند که ایشان گفته است در صورت تضمین امنیتی، مسائلی را در این افشا خواهد کرد.

به هر حال نتیجه این بازجویی های کنگره ممکن است به سمت و سویی حرکت کند که ترامپ مورد پرسش جدی قرار گیرد چرا که ایشان هم متهم است و در صورتی که مشخص شود در این موضوع نقش دارد به عنوان اینکه افکار عمومی و دولتمردان آمریکا را فریب داده است، ممکن است مورد بازجویی قرار گیرد که این کار را برای او و دولتش سخت خواهد کرد و حتی ممکن است به سمت استیضاح هم پیش برود.

البته ترفندهایی که دولت هر کشوری می تواند به کار ببرد، ترفند فرافکنی است و برای این که ترامپ این فشار را بر روی خود کم کند، به حوزه خارجی متوسل شود و ممکن است حمله به فرودگاه ها و پایگاه های هوایی سوریه در خان شیحون نتیجه این فرافکنی باشد که فشارها را از روی خود بردارد. اما رفتار ایشان رفتاری است که قبلا سیاستمداران کهنه کار آمریکایی آن را آزمایش کرده اند. یک تئوری به نام تئوری «مرد دیوانه» وجود دارد که ابداع کننده آن «نیکسون» است. ایشان از معروف ترین روسای جمهور ایالات متحده آمریکا بوده است که بیشترین منافع را با آمریکا کسب کرده است. از جمله این منافع، صلح با ویتنام، قرارداد سالت با اتحادیه جماهیر شوروی و برقراری روابط با چین و استراتژی ها و دکترین های متفاوتی که در سطح جهان به کار برده، از جمله دکترین دو ستونی در خلیج فارس که ایشان را به عنوان یک سیاستمدار برجسته و محبوب معرفی می کند که بیشترین منافع را برای ایالات متحده کسب کرده است.

زمانی که ایشان در کمیسیون دموکرات ها شنود می گذارد، این کار مورد تقبیح و پیگرد قرار می گیرد و مورد بازجویی از سوی کمیته سنای ایالات متحده قرار می گیرد و مجبور به استعفا می شود. در چنین شرایطی جامعه آمریکا میان ساختار و فرد، معمولا ساختار را انتخاب می کند. هر چند که این فرد از بیشترین محبوبیت برخوردار باشد و بیشترین منافع را برای ایالات متحده آمریکا کسب کرده باشد که در مقایسه با نیکسون، ترامپ آن وزن و ویژگی را ندارد و در چنین شرایطی ساختار در مقابل ایشان خواهد ایستاد و حتی او را استیضاح خواهد نمود.

در مورد تئوری «مرد دیوانه» باید گفت منظور این است که رفتار رئیس جمهور آمریکا باید غیر قابل پیش بینی و به گونه ای باشد که ایجاد ترس و واهمه در رقبا و رقبای خارجی و داخلی نماید. البته این نظریه در مورد نیکسون جواب نداد و به صورت اولی در مورد ترامپ که هیچ سابقه و تجربه سیاسی ندارد این نظریه قابل اجرا و قابل عمل نیست به طوری که بعد از مدتی که از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حدود هشتاد روز گذشته است، وعده های انتخاباتی ایشان در حال تعدیل شدن و تغییر کردن است. ایشان نتوانست افکار پوپولیستی را که در انتخابات وعده داده بود به انجام برساند و ساختار ایالات متحده آمریکا، رسانه ها و افکار عمومی و بروکراسی حاکم بر آمریکا باعث تعدیل این رفتارها شده و ایشان را از آن وعده هایی که داده بود جدا کرده و ایشان مجبور است که برای ادامه ریاست جمهوری خود با ساختار هماهنگ شود.

در حال حاضر احزاب مختلف آمریکا در مورد نقش روسیه و ارتباط ترامپ با یک عنصر خارجی چه نگاهی دارند؟

در مورد نقش احزاب مختلف آمریکا و عقیده آن ها در مورد نقش روسیه و دخالت او در پیروزی ترامپ، نوعی همگرایی بین دو حزب وجود دارد یا حداقل بین اکثریت دموکرات و نیمی از جمهوری خواهان این همگرایی وجود دارد که باید نقش روسیه در پیروزی ترامپ و دخالت او در ایالات متحده مورد بررسی و بازرسی سنا قرار گیرد. اگر نتیجه این بررسی به ضرر ترامپ باشد، خود سیستم حاکم بر ایالات متحده از جمله اهرم های کنترلی می تواند مقدمات استیضاح ترامپ را فراهم کند.

چه عواملی می تواند بر استیضاح ایشان جامه عمل بپوشاند و آن را تسریع کند؟

در این زمینه باید گفت یکی از این عوامل نقش رسانه هاست. از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده است، به نوعی رسانه ها را تحقیر کرده است. بنابراین خیلی از رسانه های آمریکایی به دنبال مچ گیری از ترامپ و تیم انتخاباتی او و کابینه اش هستند. به خصوص روی مسئله ارتباطات ترامپ با روسیه و تاثیرگذاری روسیه بر انتخابات آمریکا تمرکز کرده اند.

بنابراین نقش رسانه ها در ایالات متحده بسیار مهم است و با وجود آزادی بیان و آزادی رسانه ها، اگر ترامپ نتواند روابط خود را با رسانه ها ترمیم کند، این رسانه ها به طور بالقوه می توانند خطری برای ادامه ریاست جمهوری ایشان باشند و مسائل احتمالی پشت پرده را افشا کنند.

این افشاگری ها در روند قانونی کنگره یا دادگاه فدرال موثر می افتد و هر کدام از این ها با هر شکلی که پیش رود، شاید نتیجه خوب و مناسبی برای ترامپ نداشته باشد. بنابراین باید صبر کرد و دید که ادامه ریاست جمهوری ایشان و تصمیماتی که اتخاذ می کند به کدام سو پیش می رود و این مسئله ارتباط با روسیه و تاثیرگذاری روسیه بر انتخابات با ادامه بررسی های سنا به کجا خواهد رسید و قابل پیش بینی است که در صورتی که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ترامپ از این جریان اطلاع داشته باشد یا دستور این کار را داده باشد یا اعضای بیشتری از ستاد انتخاباتی او مورد بازجویی قرار گیرند و به حقایق دیگری دست پیدا شود، مطمئنا روند استیضاح پیش خواهد رفت و شاید ایشان زودتر از آن استیضاح، مجبور به استعفا شود؛ همان طور که ریچارد نیکسون مجبور به استعفا شد.
*منبع: پایگاه خبری امید ملی ایرانیان/30 فروردین 96

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: