کد خبر: ۹۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - 15 April 2017
بسیاری از کشورهای غربی نگران آن هستند که فناوری های حساس، پیشرفته و امنیتی آنها در یک فرایند پیش بینی شده به دست چینی ها بیفتد.
بسیاری از کشورهای غربی نگران آن هستند که فناوری های حساس، پیشرفته و امنیتی آنها در یک فرایند پیش بینی شده به دست چینی ها بیفتد.

به گزارش ایرنا، شماری زیادی از شرکت های چینی با سرمایه گذاری های کلان در حال خرید شرکت های مختلف فنی در کشورهای غربی هستند که با این کار قادر خواهند بود فناوری های آنها را نیز به داخل کشور انتقال دهند.
به همین سبب اکنون این کشورها تلاش دارند، برای جلوگیری از این اتفاق موانع قانونی برای سرمایه گذاری های شرکت های چینی ایجاد کنند.

البته آکادمی علوم اجتماعی چین گزارش کرده است که دولت مرکزی هم علاقه فراوانی به خارج شدن سرمایه های کلان از کشور ندارد و برای این منظور خروج سرمایه ها را با ضوابط جدید محدود کرده است اما دسترسی به فناوری های پیشرفته غرب همیشه جزو آرزوهای چین بوده است.

برخی از شرکت هایی که در کشورهای آمریکا و اروپا نتوانسته اند تولیدات خود را به پیش ببرند و وضعیت مطلوبی ندارند بخصوص هدف شرکت های چینی بوده اند و سرمایه گذاران چینی در حال خرید سهام آنها هستند.

روزنامه «مورنینگ پست» از هنگ کنگ روز شنبه در گزارشی آورده است که اگر غرب نتواند جلوی خرید سهام شرکت های فنی پیشرفته خود را از سوی چینی ها بگیرد ممکن است در آینده از لحاظ فنی و فناوری، بتدریج فاصله پکن با آنها کم شود و آنها امتیازات زیادی را از دست خواهند داد.
گزارش ها حاکی است که کشورهای غربی در حال در نظر گرفتن قوانین و مقررات جدیدی هستند که به شرکت های چینی اجازه سرمایه گذاری در بخش های فناوری بسیار پیشرفته را نمی دهد، ‌بخصوص اگر این شرکت ها از سوی دولت چین حمایت شوند.

به همین دلیل امکان دارد که از این پس شرکت های چینی برای رسیدن به هدف خود با شرکت ها و موسسات کوچکتر غربی به طور مستقیم معامله کنند و آنها را خریداری نمایند. 
برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی سرمایه گذاری شرکت های چینی در آمریکا از سرمایه گذاری همتایان آنها در چین فراتر رفت و برای نمونه شرکت بزرگ «هایر» این کشور در آمریکا پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید سهام و فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری کرد.

آمارها نشان می دهد که تنها در نیمه اول سال گذشته میلادی (2016) بیش از ۱۶۰ شرکت چینی توانستند شمار زیادی از موسسات اروپایی را با سرمایه گذاری از آن خود کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: