پایگاه خبری پارسینه نوشت: بازار پوشاک ایران روزگار خوبی سپری نمیکند حتی بوی روزهای جدید و عید هم نتوانسته این بازار ورشکسته را کمی سر و سامان دهد. همچنان تولیدات ترکیه و چین در بازار یکه تازی میکنند و تولید کنندگان داخلی آن مقدار کم را هم که میفروشند تنها با بهره گیری از نام برندهای خارجی است و نه نام و رنگ ایرانی!
این نوشتار در ادامه می افزاید: هرچند که طی چند سال گذشته کیفیت تولیدات داخلی افزایش چشمگیری داشته اما تغییر طبع مردم به خرید جنس خارجی موجب شده تا داخلی ها به فکر ایجاد نام و برند ایرانی نباشند و همواره سعی بر استفاده از آرم برندهای خارجی بر روی محصولات خود داشته باشند تا شاید از این طریق چند تایی بیشتر بفروشند.
امسال نیز وضع کمی بدتر شده است. بالاخص با از بین رفتن ساختمان پلاسکو وضع پوشاک مردانه کمی بدتر شده است. اکثر مشتریان قدیمی به سمت خرید پوشاک ترکی سوق یافته اند و دیگر سری به پلاسکویی ها اگرچه اینبار در ساختمان نور نمی زنند.
شاید برای همین باشد که فعالان پلاسکو که این روزها در فضایی کمتر وشرایطی سخت تر در نور مستقر شده اند از نبود اطلاع رسانی در خصوص حضورشان در ساختمانی دیگر میگویند و آنکه اطلاع رسانی امل صورت نگرفته و مشتریان قدیمی شان پر کشیده اند!
دراین بین وضع برای برندهای خارجی در کشور بالاخص برندهای ترکی بسیار خوب شده است.
ترکیه اگرچه طی سالهای گذشته سعی کرده برندهای مطرح پوشاک خود را در دنیا جا بیندازد اما هیچ کشوری به اندازه ایران از این برندها استقبال نکرده تا جاییکه آمار میرسد تنها یک برند فعال این کشور در بخش پوشاک با حضور در ایران سالانه بیش از هزار میلیارد تومان فروش دارد!
اولین کشوری که پس از برجام یعنی سه روز بعد از توافقات صورت گرفته اولین نمایندگی پوشاک خود در ایران را افتتاح کرد ترکیه بود آنهم به این خاطر که پوشاک این کشور در میان ایرانیان بسیار طرفدار دارد تا جاییکه وقتی تولیدکنندگان داخلی جنس های با کیفیت خود را روانه بازار میکنند یا آن را جنس ترکی می نامند و یا تاکید میکنند پارچه آن ترکیه ای است. درحالی که در بسیاری از مواقع کیفیت پارچه و دوخت ایرانی بسیار بهتر از جنسی است که از ترکیه وارد میشود.
امسال نیز اگرچه تبلیغات بسیاری برای خرید جنس ایرانی صورت گرفته و کمپین های مختلفی برای این امر راه اندازی شده اما هنوز هم رکود در بازار موج میزند. بسیاری از فروشندگانی که تا سالهای گذشته به صورت عمده به فروش محصول خود مشغول بودندامسال به تک فروشی روی آورده اند چرا که خریداری برای تولیداتشان وجود ندارد!
13 روز تا پایان سال 95 باقی است اما همچنان فروشندگان از رکود میگویند و از بازاری که رونقی ندارد. به بازار هم سر بزنید قطعا شاهد مردمی خواهید بود که اگرچه در خیابان ها پرسه میزنند اما کمتر به قصد خرید به مغازه ها مراجعه میکنند. البته همچنان کاسبان امیدوار به زمان باقی مانده سال هستند اما برآوردها حکایت از رکود خرید پوشاک داخلی است. در شرایطی که علاوه بر کاسبان پلاسکو که چشم انتظار مشتریان قدیمی خود هستند اکثر تولید کنندگان پوشاک داخلی چشم انتظار ایرانیان برای خرید جنس ایرانی هستند! اما دراین چشم انتظاریها عجب سودی به جیب ترکیه و چین میرود!
*منبع: پایگاه خبری پارسینه/17 اسفند 95