کد خبر: ۹۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - 09 February 2017
به عنوان دبیر این رویداد نظرم بر این است که هرکس پذیرفته اثرش وارد جشنواره فجر شود، کارش داوری خواهد شد و انصراف اصلا معنایی ندارد

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: به عنوان دبیر این رویداد نظرم بر این است که هرکس پذیرفته اثرش وارد جشنواره فجر شود، کارش داوری خواهد شد و انصراف اصلا معنایی ندارد

محمد حیدری در آخرین روز سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حاشیه‌های پیش آمده و اینکه گفته می شود کمیته‌ای برای بررسی آرا هیات داوران تشکیل می‌شود، گفت: پس از جشناوره فیلم فجر قرار بر این است که در کمیته‌ای همه موارد بررسی شود و اصولا چنین کار کارشناسی باید انجام شود اما نکته اینجاست که فعلا داوری صورت نگرفته و قرار است این کار فردا پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه انجام شود.

او افزود: تمام آن‌چه در این باره منتشر شده چیزهایی است که در فضای رسانه ای پیچیده همانند زمانی که اسامی هیات انتخاب و فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره پیش از اعلام رسمی منتشر می‌شدند. این در حالی است که ما نتیجه نظر داوران برای انتخاب کاندیداها را حتی به صبح روز بعد موکول نکردیم و وقتی ساعت ۲۲ دو شب قبل جلسه داوران تمام و صورت جلسه امضا شد، نتیجه را سریع اعلام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: به نظرم فضا غیرحرفه‌ای است و این شیوه به سینما آسیب می‌رساند چرا که گاهی گمانه زنی و شنیده‌ها مطرح می‌شود اما اینکه به طور قطعی خبری اعلام شود که رسمی نیست، در واقع به سینما آسیب زده می‌شود.

حیدری یادآور شد: مگر در جشنواره سال قبل که ۲۲ بهمن اختتامیه برگزار شد، شامگاه ۲۰ بهمن‌ماه جلسه‌ای  برای تقدیر از کاندیداها برگزار نشد؟ چرا آن زمان هیچ‌کس انتقاد نکرد؟ بنابراین معتقدم وقتی وارد فضای حرفه‌ای می‌شویم که البته جشنواره فیلم فجر یک رویداد حرفه‌ای است باید به شکلی درست عمل شود.

او افزود: دو شب قبل از مراسم پایان جشنواره کاندیداها را اعلام کردیم. آن هم در شرایطی که ۱۱۱ کاندیدا در بخش سودای سیمرغ و مستند داشتیم. وقتی در جشنواره‌ای رقابت و انتخاب را می‌پذیریم و لیستی را به معنای حضور در جشنواره تایید می‌کنیم پس تا اخر باید همین روند را ادامه دهیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اظهارنظرهایی که درباره هیات داوران مطرح شده است، گفت: مگر در ابتدای جشنواره داوران را اعلام می کنند که الان آن‌ها را نمی‌پذیرید؟ انصراف یعنی چه؟ آیا این که سوار یک موج شویم و همه از هم تشکر کنیم که چنین کاری شده، احترام به سینماست؟ این اتفاق‌ها در سال‌های قبل هم بوده چرا باید در سال‌های پایانی دولت این کار انجام شود، فکر نمی کنید بخشی از این‌ها سیاسی است؟

حیدری همچنین در این گفت‌وگو ادامه داد: با این حال با احترام می گویم به همه آن‌هایی که به جشنواره نقد دارن به احترام می گویم و خواهشم از آن‌ها به عنوان یکی از خدمت‌گزارانی که دو سال دبیر این جشنواره بوده این است که اگر نقد می‌کنیم این کار را با ادبیات نقد انجام دهیم اما این که به هیات داوران توهین کنیم، کار درستی نیست.

او در پاسخ به اینکه انصراف کسانی که نمی خواهند کارشان داوری شود، پذیرفته شده است؟ گفت: تصمیم با هیات داوران است اما نظر من به عنوان دبیر جشنواره این است که هرکس پذیرفته وارد جشنواره شود، کارش داوری می‌شود و اصلا انصراف معنایی ندارد.

انصراف از نمایش فیلم‌های منتخب دبیر پس از جشنواره فجر

او در پاسخ به اینکه شنیده شده بود، حیدری قصد دارد پس از جشنواره فیلم فجر تعدادی از فیلم‌های منتخب خود را که شامل آثار راه نیافته به جشنواره هم می‌شود، به صورت محدود نمایش دهد؟ اظهار کرد: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیافتد. چون شرایط و فضا برای نمایش آنها مناسب نیست هرچند به این موضوع فکر کرده بودم. چرا که قبلا هم گفته بودم یک سری از فیلم‌ها مورد سلیقه خودم به عنوان دبیر جشنواره بوده اما نظر هیات انتخاب این بود که آن فیلم‌ها در جشنواره نباشد و نظرشان هم محترم است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به انتقاد ساره بیات درباره ارسال کارت کاندیدا برای او، بیان کرد: مراسم جشن نامزدها سال گذشته نیز در روز ۲۰ بهمن‌ماه برگزار شد. امسال نیز این آیین مانند سال گذشته در ۱۹ بهمن برگزار شد اما نمی‌دانم چرا برخی سال گذشته از این مراسم تقدیر و امسال از آن انتقاد می کنند.

در مراسمی که نامزدها را در آن دعوت کردیم از ۵۰ نفر از سینماگران نیز دعوت شد که خانم ساره بیات نیز یکی از آن‌ها بود. این دعوت‌نامه مربوط به حضور او در این مراسم بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: