کد خبر: ۹۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
«نمی‌توان با کشیدن‌دیوار مرزها را پر رنگ کرد»، «تجملگرایی ناامنی می‌آورد»، «آیت ا...‌هاشمی مانع رشد تضادها درکشور بود»، «تورم لجام‌ گسیخته باز نمی‌گردد»‌ و «ترامپ و نفت‌ هراسی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره یکشنبه 10 بهمن است.
 «نمی‌توان با کشیدن‌دیوار مرزها را پر رنگ کرد»، «تجملگرایی ناامنی می‌آورد»، «آیت ا...‌هاشمی مانع رشد تضادها درکشور بود»، «تورم لجام‌ گسیخته باز نمی‌گردد»‌ و «ترامپ و نفت‌ هراسی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره یکشنبه 10 بهمن است.

** نمی‌توان با کشیدن‌دیوار مرزها را پر رنگ کرد
مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه در گفت وگو با آرمان می گوید: در دنیای آینده‌ای که تلویزیون‌ها از حالت مونولوگی خارج و دیالوگی می‌شوند، عاملیت انسانی در ترجمه زبان از بین خواهد رفت. نمی‌توانیم با کشیدن دیوار، مرزهای خود را پررنگ کنیم، اما آنچه ترامپ انجام می‌دهد، مقاومتی در برابر ایجاد یک فضای معنادار است و از سوی دیگر تلاش او در جهت ایجاد یک امنیت درونی برای گذر از وضعیت نابسامان داخلی برای مردمی است که به او رأی داده‌اند. ترامپ از همین هفته‌های نخست تلاش دارد با فرافکنی، آنچه را وعده داده است و همچنین مسائل مربوط به داخل کشورش را به خارج از آمریکا و امنیت داخلی معطوف کند.

** تجملگرایی ناامنی می‌آورد
امیر محمود حریرچی جامعه‌شناس درباره ارجحیت پیدا کردن سود بر همه چیز در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: وقتی افراد می‌خواهند زندگی اشرافی داشته باشند، هزینه بردار است و با درآمدهای عادی نمی‌توانند به آن دست یابند. بنابراین از طرق مختلف به کار‌های مخرب رو می‌آورند. از این رو ناامنی اقتصادی، ناامنی روابط اجتماعی و... در جامعه ایجاد شده است و چاره‌ای نداریم جز اینکه به ناامنی‌ها تن بدهیم. اساس و ریشه به دست آوردن سود به هر طریقی عدم کنترل قانون است و اینکه نوعی تجملگرایی در زندگی‌ها رخنه کرده که عواقب خوبی ندارد.

** آیت ا...‌هاشمی مانع رشد تضادها درکشور بود
حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت وگو با آرمان بیان داشت: همان‌گونه که شهید بهشتی در دوران خود فشارهای زیادی را تحمل کرد و بعد از شهادت ایشان بسیاری با انگیزه بیشتری مسیر ایشان را دنبال کردند و به عنوان یکی از ایدئولوگ‌های نظام از شهید بهشتی نام برده شد، آیت‌ا... هاشمی هم در زمان حیات خود همواره یکی از موانع ایجاد تضاد در جامعه بودند. بعد از رحلت نیز افکار و عقاید ایشان در جامعه گسترده می‌شود و کسانی که منادی راه او بودند دقیقا با همان روش آیت‌ا... که مشی اعتدال را دنبال می‌کردند، می‌توانند در جهت هم‌افزایی و کاهش تعارض‌ها یاری‌رسان باشند و اعتدال را تضمین کنند.

** تورم لجام‌گسیخته باز نمی‌گردد
حمید دیهیم رییس انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌و‌گو با آرمان گفت: افزایش نرخ اقتصادی کشور بیشتر مربوط به درآمدهای نفتی بوده و به نظر من بسیاری از بدهی‌های سایر کشورها در آینده نزدیک به ایران پرداخت خواهد شد، بنابراین رسیدن به نرخ رشد اقتصادی بیشتر تا حد زیادی بستگی به میزان خرج کردن درآمدهای نفتی در کشور دارد. اگر درآمدهای نفتی گذشته که تا کنون پرداخت نشده، امسال یا سال آینده به اقتصاد ایران تزریق شود، موجب رونق اقتصادی و کاهش رکود می‌شود، اما تورم را نیز افزایش می‌دهد. در مجموع به نظر می‌رسد امکان بازگشت تورم‌های 30 یا 40 درصدی گذشته به اقتصاد ایران وجود ندارد.

** ترامپ و نفت‌ هراسی
هستی دفتری در این گزارش می نویسد: برخی از سیاست‌های نفتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تغییر چشمگیری خواهد داشت، هر چند جزئیات به خوبی مشخص نیست. دونالد ترامپ قبل از پیروزی نهایی در انتخابات در سخنرانی‌هایی در کمپین انتخاباتی خود از ایران و عربستان انتقاد کرده بود. او گفته بود طرفدار سرسخت عربستان نیست و احتمالا از عربستان و دیگر کشورهای عربی نفت نخواهد خرید، مگر اینکه نیروی زمینی خود را برای مبارزه با داعش بفرستند یا هزینه اقدامات آمریکا را بدهند. ترامپ همچنین مخالف توافق هسته‌ای ایران بود که باعث شد این کشور بتواند دوباره نفت صادر کند. او همچنین در همایشی در مورد نفت وعده داده بود که همکاری با سازمان نفتی اوپک را پایان می‌دهد، هر چند توضیح بیشتری درباره چگونگی آن نداد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: