کد خبر: ۹۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۵ - 03 January 2017
خسروشاهی مهم‌ترین مشکل برای صنعت بیمه را نوسان‌ها و نااطمینانی‌های فضای کسب‌وکار می‌داند و حجاریان مهم‌ترین مشکل را قوانین قدیمی و موانع دولتی و حاکمیتی می‌داند.
خسروشاهی مهم‌ترین مشکل برای صنعت بیمه را نوسان‌ها و نااطمینانی‌های فضای کسب‌وکار می‌داند و حجاریان مهم‌ترین مشکل را قوانین قدیمی و موانع دولتی و حاکمیتی می‌داند.

در بخش دیگری  ویژه‌نامه مشترک تجارت فردا و دنیای اقتصاد؛ پرویز خسروشاهی قائم مقام رئيس كل بيمه مركزي و مسعود حجاریان رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در میزگردی چالشی، از مشکلات ساختاری صنعت بیمه سخن گفته‌اند.

یکی به‌عنوان مدیری از بخش حاکمیت و تصمیم‌گیر و دیگری به‌عنوان مدیری از بخش خصوصی به مسائلی پرداختند که پیش روی این صنعت قرار دارد. آنها از سهم بخش خصوصی در بازار بیمه نیز صحبت کرده و هرکدام جایگاه بخش خصوصی از این صنعت را شرح داده‌اند. هرچند خسروشاهی معتقد است طبیعت بازار بیمه مانند دیگر بازارها نیست که به راحتی بتوان گفت باید این بازار تماما رقابتی شود؛ اما حجاریان از رفتارهایی گلایه کرده که مانع رقابتی شدن فعالیت‌ها در بازار بیمه شده است.

خسروشاهی مهم‌ترین مشکل برای صنعت بیمه را نوسان‌ها و نااطمینانی‌های فضای کسب‌وکار می‌داند و حجاریان مهم‌ترین مشکل را قوانین قدیمی و موانع دولتی و حاکمیتی می‌داند. به همین دلیل رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه بر ضرورت انجام اصلاحاتی در قوانین و تصمیم‌های تصمیم‌گیران تاکید می‌کند و در مقابل، قائم‌مقام رئيس كل بيمه مركزي می‌گوید مدیران شرکت‌های بیمه هم باید برای ارائه طرح‌ها و کارهای جدید به تکاپو بیفتند.

همچنین پرویز خسروشاهی در این میزگرد می‌گوید: «مردم و دولت انتظار دارند وقتی بیمه‌نامه‌ای خریداری می‌شود، حق‌بیمه آن منصفانه باشد و در مقطع وقوع حادثه نیز پرداخت خسارت به‌صورت منصفانه و با سرعت و بدون دردسر و مانع‌تراشی‌ انجام گیرد. دغدغه بیمه مرکزی نیز علاوه بر ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات بیمه‌ای، مقررات‌گذاری اثربخش برای تحقق سلامت و کارآیی بازار بیمه و توسعه و تعمیم امر بیمه در کشور است.»

او درباره ماموریت بیمه مرکزی عنوان می‌کند: «ماموریت اصلی و عمده بیمه مرکزی در نهایت حمایت و حفاظت از حقوق بیمه‌شدگان است. این موضوع شاید مهم‌ترین دغدغه بیمه مرکزی باشد. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه هم با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که به آنها اجازه نمی‌دهد آن‌طور که شایسته است وظایف خود را انجام دهند. فضای کسب‌ و کار نامناسب برای آنها بزرگ‌ترین مشکل است.»

او همچنین فضای‌ کسب وکار را مهم‌ترین علت مشکلات بازار بیمه عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: «هر قدر فضای کسب و کار نامناسب‌تر باشد هزینه‌های مبادلاتی بیشتر خواهد بود و رقابت‌پذیری کاهش خواهد یافت. هزینه‌های مبادلاتی بالا، شرکت‌های بیمه را دچار مشکل می‌کند و اجازه نمی‌دهد آنها کار خود را به نحو مناسب انجام دهند.»

مسعود حجاریان نیز در این میزگرد می‌گوید: «ما بیشتر از ناحیه مقررات مخصوص صنعت بیمه، با چالش مواجه هستیم. در این مقررات، در بیمه یک توانمندی درون صنعتی وجود دارد که بر اساس آن، این صنعت می‌تواند درون خودش اصلاحاتی انجام دهد و فضای کسب‌وکار را اصلاح کند. متاسفانه ما در این حوزه ضعیف هستیم و زمانی هم برای اصلاح مقررات داخلی صنعت بیمه آن طور که باید و شاید نمی‌گذاریم.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: