کد خبر: ۸۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۵ - 23 December 2016
با استفاده از سامانه پایش پل ها هم اکنون سازه 100 دهنه پل مهم در مسیرهای ریلی کشور از جمله پل ورسک و ایزدخواست، در دست پایش قرارگرفته است.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با استفاده از سامانه پایش پل ها هم اکنون سازه 100 دهنه پل مهم در مسیرهای ریلی کشور از جمله پل ورسک و ایزدخواست، در دست پایش قرارگرفته است.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی افزود: ساخت این سامانه با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران محقق شده و از سال 93 به بهره‌برداری رسیده است.

معاون راه آهن بااشاره به سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های ریلی یادآورشد: این سامانه موجب آگاهی از وضعیت شبکه ریلی در لحظه همچون محاسبه بار محوری، تعداد ورودی و خروجی پل، تغییر مکان اجزای ریلی و سایر جزییات سازه های این پل ها می شود.

وی افزود: به طور مثال با استفاده از این سامانه موفق به شناسایی میزان آسیب دیدگی پل ورسک به دلیل عبور جرثقیل با وزن غیرمجاز شدیم که بلافاصله اقدامات لازم در دستور کار ما قرار گرفت.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به سایر امکانات سامانه پایش شبکه خطوط راه‌آهن بیان داشت: این سامانه با برخورداری از یک سیستم هواشناسی مجهز، قادر به تخمین و اندازه‌گیری رطوبت هوا برای نگهداری سازه های ریلی نیز است. 

وی تصریح کرد: اگرچه استفاده از این سامانه در کشورهای پیشرفته از قدمت طولانی برخوردار است، اما ایران تنها کشور دارای فناوری سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون طول خطوط ریلی کشور به بیش از 11 هزار کیلومتر رسیده و پایش مستمر تونل ها و پل های این خطوط برای حفظ و نگهداری این سازه ها برای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: