کد خبر: ۸۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 26 November 2016
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد از اختصاص دو درصد بودجه این دانشگاه به حوزه فرهنگ خبر داد و گفت: مشکلات و معضلات فرهنگی دانشگاه‌ها بدون توجه به مسائل اجتماعی قابل رفع نیست و اگر امروزه در حوزه‌ها فرهنگی جامعه دچار مشکل هستیم به این دلیل است که سیاستگذاری مناسبی در این عرصه صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد از اختصاص دو درصد بودجه این دانشگاه به حوزه فرهنگ خبر داد و گفت: مشکلات و معضلات فرهنگی دانشگاه‌ها بدون توجه به مسائل اجتماعی قابل رفع نیست و اگر امروزه در حوزه‌ها فرهنگی جامعه دچار مشکل هستیم به این دلیل است که سیاستگذاری مناسبی در این عرصه صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام دکتر طاها هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد در سال جاری  اشاره کرد و افزود: در دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد  توجه اساسی به موضوع فرهنگ شده است و مسئولان توسعه فرهنگی را لازمه‌ توسعه دانشگاه می‌دانند. در همین راستا دو درصد از بودجه کل دانشگاه به مسائل فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافت و هیچ محدودیت بودجه‌ای برای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه وجود ندارد.

وی در ادامه در خصوص طرح بزرگ «سیمای زندگی» دانشگاه‌ آزاد، تصریح کرد: این طرح از تابستان سال گذشته با مشارکت 4000 نفر آغاز به کار کرد و اجرای آن از مهرماه سال جاری نیز با جامعه آماری حدود 100 هزار نفری جامعه دانشجویی شروع شده است. در واقع تابستان سال گذشته حدود 10 استان را در حوزه مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی اعم از چالش‌هایی که دانشجویان با آن درگیر هستند و آسیب‌های اجتماعی پیش روی  نسل جوان را مورد بررسی قرار دادیم و بر این اساس سعی کردیم برنامه‌ریزی‌های فرهنگی را به سمت رفع معضلات اجتماعی دانشجویان سوق دهیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اظهار کرد: در طرح «سیمای زندگی» معضلات فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در سراسر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و بررسی جامعه 100 هزار نفری دانشجویان در این طرح موجب می‌شود متوجه شویم چه مسائلی در دانشگاه اتفاق می‌افتد و باید در جهت رفع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی چه برنامه‌ریزی‌های مشخصی داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به پیوستگی و ارتباط نزدیک بین مسائل اجتماعی و فرهنگی، گفت: حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی بهم پیوسته هستند، یعنی اگر ما در حوزه فرهنگی نیازهای جامعه مخاطب را بشناسیم و متناسب با آن برنامه داشته باشیم، چالش‌های اجتماعی نیز از بین خواهند رفت. در واقع اگر دانشجویی به سمت اعتیاد سوق پیدا می‌کند یا سرخورده و بی‌انگیزه می‌شود به این علت است که مسئولان حوزه فرهنگی دانشجویان مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده است.

وی در ادامه یادآور شد: باید توجه داشت مسائل فرهنگی معمولا در یک پروسه زمانی می‌تواند تاثیر خود را اعمال کند و اتفاقاتی که امروزه در حوزه‌ مسائل فرهنگی و اجتماعی روی می‌دهد و برخی دلواپسان نیز در این زمینه ناراضی هستند به این دلیل است که خود این مسئولان در گذشته یا 10 سال قبل مسئولیت خود را در زمینه فرهنگی به خوبی انجام نداده‌اند و به جای این‌که عملکرد خود را نقد کنند، شاکی از وجود مشکلات فرهنگی هستند.

وی با اشاره به ضرورت وجود تولیدات فرهنگی متناسب با نیاز جامعه خاطر نشان کرد: اگر تولید فرهنگی متناسب با نیاز جامعه نباشد مطمئنا آن جامعه در مسیری غیر از چارچوب‌های فرهنگی حرکت می‌کند. بنابراین باید برنامه‌ها و تولیدات فرهنگی طوری باشد که جوانان ما را به سمت محصولات فرهنگی جوامع دیگر سوق ندهد.

دکتر هاشمی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسائل فرهنگی سه پژوهشکده فعال دارد که دو پژوهشکده آن مامور شدند روی موضوع سبک زندگی کار کنند، چرا که معتقد هستیم سبک زندگی توصیه‌شدنی نیست و کاری که در این دو پژوهشکده انجام می‌شود این است که نیازهای روز جامعه را شناسایی و براساس آن  مدلی جدید استخراج کنند تا مسائل فرهنگی براساس نیازهای جامعه در قالب آن مدل جدید به جوانان تزریق شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در پایان گفت: به نظر من اصلی‌ترین کار یک حکومت به خصوص حکومتی که ایدئولوژی خاصی دارد این است که بتواند سبک زندگی را تعریف کند و مدل سبک زندگی را متناسب با پیام مکتب خود در جامعه عرضه نماید. در این صورت است که فرهنگ آن جامعه تهدید نمی‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: