کد خبر: ۸۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - 25 November 2016
اتمام طرح‌های نمه‌تمام وزارت نیرو نیازمند گذر بیش از یک دهه و سرمایه‌گذاری چندهزار میلیاردی است و به‌نظر می‌رسد که میراث دولت دهم به دولت دوازدهم نیز خواهد رسید.

اتمام طرح‌های نمه‌تمام وزارت نیرو نیازمند گذر بیش از یک دهه و سرمایه‌گذاری چندهزار میلیاردی است و به‌نظر می‌رسد که میراث دولت دهم به دولت دوازدهم نیز خواهد رسید.

به‌گزارش ایسنا، تبیین پروژه های متعدد در دولت دهم برای وزارت نیرو این دولت را با مشکلات زیادی روبرو کرد به طوری که اکنون وزارت نیرو با حجم وسیعی از پروژه های اجرا نشده که هر کدام به میلیاردها تومان سرمایه نیاز دارد مواجه شده بر همین اساس وزارت نیرو در دولت فعلی خود را مکلف به اتمام پروژه های نیمه تمام و عدم ایجاد طرح جدید دانسته و بر همین اساس نیز۱۴۴ طرح سدسازی مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد که ۵۰ طرح به‌طور کامل حذف و وزارت نیرو روی ساخت ۹۴ طرح متمرکز شد.

طبق برآوردهای صورت‌گرفته تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آبی و به بهره‌برداری رسیدن آنها حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت باید ۱۳ سد به پایان برسد که چهار سد تا پایان سال ۱۳۹۵ و پنج سد نیز تا پایان سال ۱۳۹۶ به اتمام خواهد رسید.

در مجموع در حوزه‌ آب و برق ۳۰۰ طرح مشخص شده که برای تعیین تکلیف به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شده است و باید گفت طرح‌های موجود حداقل نیاز به شش سال در صورت تامین سرمایه کافی نیاز به زمان دارد. بر همین اساس وزارت نیرو لازم می‌داند که این ۳۰۰ طرح از بار دولت خارج و وارد مرحله‌ی سرمایه‌گذاری شود.

در این میان وزارت نیرو به‌ناچار طرح‌های متعددی را به دولت بعدی محول می‌کند که علت اصلی این مساله نیز نبود سرمایه و جذاب نبودن طرح‌های آب‌وبرق برای سرمایه‌گذار است البته چیت چیان وزیر نیروضمن انتقاد از دولت قبل برای ایجاد پروژه های خلق‌الساعه بر این باور است که طرح های عمرانی نمی تواند منجر به انجام کار بیشتر شود؛ چراکه منابع مالی وزارت نیرو محدود است.

به‌گفته وی لزوم سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌تمام در شرایطی است که امیزان اعتبارات عمرانی سالانه وزارت نیرو حدود ۳.۵هزار میلیارد تومان است.

علاوه بر این طبق گفته‌های  رحیم میدانی معاون وزیر نیرو منطق حکم می کند که در پروژه های نیمه تمام، اولویت ها را به ترتیب اول آب شرب، دوم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب و سوم پروژه های تامین آب کشاورزی اختصاص دهیم و این روش اولویت بندی، برای پروژه هایی است که پیشرفت فیزیکی آن ها بالاست تا زودتر به بهره برداری برسند.

به گفته وی، با توجه به هزینه‌های بالایی که برای یک پروژه می‌شود اگر پروژه‌ای که پیشرفت بالایی دارد به اتمام نرسد قطعا ضربه اقتصادی بزرگی به جامع وارد می‌شود.

غلامرضا خوش‌خلق مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران نیز علت عقب ماندگی پروژه های برقی فشردگی، قیمت بالای زمین، عدم نقدیندگی و تحریم‌ها دانست و معتقد است برای اجرای پروژه های برقی علاوه بر اخذ مجوز های حفاری که خود سلسله مراتب طولانی دارد باید به منتقدان نیز پاسخ داده شود. بنابراین تعداد پروژه های متوقفی که در تهران وجود دارد به دلیل این مسئله و گران بودن زمین است.

وی با بیان اینکه ممکن است شهرداری برای ایجاد یک حفاری کوچک در تهران تا مدت ها مجوز ندهد گفت: با این وجود علی‌رغم مشکلات نقدینگی تا کنون برق مردم را تامین کرده و اجازه ندادیم مشکلی در این زمینه ایجاد شود.

خوش خلق یکی دیگر از عواملی که موجب عقب ماندگی پروژه‌ها می شود تحریم‌ها دانست و افزود: به دلیل اینکه برخی از تجهیزات باید از خارج وارد می‌شد بسیاری از پروژه ها همچون پست شهید فیروزی متوقف مانده بود.

مشکلات عدیده‌ای مانع تسریع پروژه‌های وزارت نیرو شده واینگونه استنباط می‌شود که اتمام این طرح‌های نیمه تمام با وجود روند فعلی شاید چندین دهه نیز یه طول بینجامد لذا با توجه به این شرایط لازم است که بار دیگر تمام طرح‌ها مورد بازنگری قرار بگیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: