کد خبر: ۸۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 31 October 2016
روزنامه ابتکار در صفحه ایران و جهان در گفت و گو با سیدهادی سیدافقهی به بررسی آینده لبنان بعد از انتخاب رییس جمهوری پرداخت و نوشت: کرسی ریاست جمهوری در لبنان خالی است و قرار است بالاخره اختلافات برای انتخاب رئیس جمهوری کنار گذاشته شود. پارلمان این کشور در مدت30 ماه بارها به دلیل اختلافات جریان‌های سیاسی این کشور و نرسیدن به توافق بر سر یکی از کاندیداها به حد نصاب نرسید و همین امر موجب شد تا این کشور در مدت بیش از دو سال رئیس جمهوری نداشته باشد.
در این گفت و گو که در شماره دوشنبه 10 آبان 1395 خورشیدی با کارشناس مسایل خاورمیانه و لبنان منتشر شد، می خوانیم: اما طی هفته گذشته دو جریان اصلی و تاثیرگذار این کشور یعنی 8مارس و 14مارسی ها توانستند با هم به توافق رسیده و هر دو طرف از میشل عون گزینه پیشنهادی حزب الله اعلام حمایت کردند. همین موضوع موجب شد تا ورق برگردد و ماجرای طولانی انتخاب رئیس جمهوری در این کشور به سرانجام برسد.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و لبنان با تشریح شیوه انتخاب رئیس جمهوری در این کشور گفت: با انتخاب میشل عون تقسیم بندی های سیاسی در این کشور فروپاشید. وی در این‌باره اظهار کرد: شیوه سنتی انتخاب رئیس جمهور در لبنان به این شکل است که احزاب و جریانهای سیاسی موافق و مخالف که عمدتا به شکل سنتی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ 8مارسی ها که معروف به جریان انقلابی لبنان شامل حزب الله، جریان العمل و جریان ملی میشل عون مربوط به مسیحیان لبنان است و در مقابل جریان14مارسی‌ها که عمدتا تمایل به آمریکا، عربستان، اسرائیل و غرب دارند که در راس آنها، جریان المستقبل قرار داشته و سعدالدین حریری و دیگر گروههای بلانژ و اخوان المسلمین از این جریان محسوب می‌شوند، فردی را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این بار این تقسیم بندی‌ جریانهای موافق و مخالف با انتخاب میشل عون از هم پاشید، گفت: چراکه میشل عون از 8مارسی ها رئیس جمهور و سعد الدین حریری از 14مارسی نخست وزیر می‌شود. وی افزود: زمانی که میشل عون و سعدحریری در این زمینه به توافق دست یافتند، هم میان 8مارسی ها و هم میان 14مارسی ها اختلاف نظر پیش آمد.

در میان 14مارسی ها فواد سمیره، محمد مکاری و احمد صفصف که جز عقابهای این جریان به شمار می‌آیند، با این توافق مخالفت کردند با اینکه خودشان 14مارسی بودند و در میان 8مارسی ها هم نبیه بری مخالف ریاست جمهوری میشل عون بود، با اینکه هردو 8مارسی بودند. لذا تقسیم بندی 14 و 8 مارس دراین جا به هم ریخت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه با بیان اینکه این مقدمه برای رسیدن به این نتیجه بود که انتخاب میشل عون براساس توافق قبل از انتخابات جلسه پارلمان صورت گرفته، گفت: احزاب باهم به تفاهم رسیده‌اند که از هر جریان سیاسی کدام وزیر و چند وزیر و حتی در چه پستهایی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این توافق‌ها که حاصل شد سپس در پارلمان رای خود را بر اساس همین توافق به صندوق می‌ریزند. حال این توافقات حاصل شده‌است.
وی بیان کرد: گزینه حزب الله از ابتدا میشل عون بود گرچه قبل از میشل عون، سعد حریری با فرنجیه دیدار کرد که او هم از 8 مارسی ها بود اما عون قوی تر از فرنجیه بود و حزب الله با کاندیداتوری فرنجیه موافقت نکرد به این دلیل که تنها گزینه آنها برای آینده سیاسی لبنان میشل عون بود به همین دلیل هم زمانی که توافق کرده و اعلام کردند به موجب اختلافات گسترده‌‌ای که با سعدالدین حریری دارند و حتی برخی اوقات میان جریان حزب الله و المستقبل سعدحریری، جنگ لفظی رخ می‌دهد که بیشتر از سوی جریان المستقبل بود احتمال می‌دادند که حزب الله با المستقبل به تفاهم نرسند و میشل عون هم احتمال می‌داد که سعد حریری از جریان 14مارس می‌خواهد نخست وزیر شود و حزب الله به نخست وزیری او رای نخواهد داد ولی سیدحسن نصرالله از این اختلافات گذشت و فداکاری کرد تا به خاطر انتخاب میشل عون برای ریاست جمهوری، حریری از 14مارس نخست وزیر شود.

وی اذعان کرد: میشل عون به همین دلیل به دیدار نصرالله رفت تا گذشت و فداکاری نصرالله برسر ماجرای مخالفت با نخست وزیری حریری و کمک ساختارمند هرچه سریع تر این کشور تشکر کند.
سید افقهی افزود: توافق‌های پشت پرده هم سر تقسیم وزارتخانه ها و چینش کابینه صورت گرفته بنابراین در جلسه دوشنبه(امروز) با توجه به تفاهم‌ها و حمایت حزب الله از رئیس جمهوری میشل عون این انتخاب قطعی شده‌است و حریری هم به عنوان نخست وزیر انتخاب شده‌است. اما باید دید که چینش و ترکیب وزارتخانه ها چگونه شکل می‌گیرد.

این کارشناس درباره رای اکثریت آرا گفت: میشل عون اکنون اکثریت آرا را دارد و بیشتر از 5+1 از پارلمان از او حمایت می‌کنند. در جریان 8مارس فرنجیه و نبیه البری از عون حمایت نمی‌کنند. سلیمان فرنجیه از 8مارس گفته که کاندیداتوری خود را در پارلمان اعلام کرده و کوتاه نخواهد آمد اما در کل 8مارس حامی عون هستند. قطعا میشل عون رئیس جمهور خواهدبود.

سید افقهی درباره نقش عربستان در انتخاب رئیس جمهور لبنان گفت: عربستان در این ماجرا شکست خورد. به هرجهت این کشور نمی‌خواست که میشل عون که ذیل انقلابیون لبنان است، پیروز شود. عربستان در منطقه ( یمن، سوریه و عراق و..) شکست خورده و از سیاست‌های خود در منطقه در حال عقب نشینی است. 

وی با اشاره به اختلافات میان سعدحریری و ولیعهد عربستان گفت: موضع عربستان ضعیف شد و اختلافات میان سعد حریری و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد اوج گرفت. حریری با تحقیرهایی که از سوی بن‌سلمان دید، قدری از آنها فاصله گرفت و تصمیم خود را قطعی کرد. او از موضع ضعف اول بر سر فرنجیه و بعد میشل عون به توافق رسید.

وی تاکید کرد: نمی‌گوییم رابطه میان 14مارسی‌ها و عربستان کاملا قطع شده‌است اما ضعف سیاست‌ها و عقب‌نشینی سعودی‌ها در منطقه به‌قدری آشکار بود که حریری برای حفظ آبروی خودش هم شده به عون رای دهد و به جریان 8مارس امتیاز دهد تا موقعیت حداقلی خود را در لبنان حفظ کند.علی رغم اینکه سعودی‌ها از این موضوع خشمگین هستند و از انتخاب میشل عون راضی نیستند اما چاره‌ای هم نیست زیرا جریان 14مارس در مقابل 8مارس دیگر اقتدار و نفوذ قبلی خود را ندارد.

صحبتهای حریری برای انتخاب میشل عون پوششی برای شکست است و حریری از ابتدا تحلیل و محاسباتش درباره سوریه اشتباه بود. سعد حریری می گفت که زمانی به لبنان برمیگردم که بشار اسد نباشد و هواپیمای من در فرودگاه دمشق فرود آید و من از مرز زمین دمشق وارد بیروت خواهم شداما نشد.

آنها خیلی گرو کشی و شرط بندی کردند که 6 ماه بعد از آغاز جنگ حکومت بشار اسد سرنگون خواهد شد اما دیدیم که حدود 5سال است که ارتش سوریه دوام آورد و پیشرویی می کنند و تروریست ها را شکست می دهند حریری برای توجیه اشتباه خود این حرفها را می زند. آن هنگام فکر می کرد که با فروپاشی حکومت اسد حتما او رئیس جمهور لبنان خواهد شد. و وقتی عقب نشینی کرد و تن به انتخاب میشل عون داد نتوانسته به اهداف و شرایطی که برآورد کرد لذا مجبور شد که امتیاز دهد به 8مارسی ها امتیاز دهد.
*منبع: روزنامه ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: