هرچند شرکت فرودگاه ها ۴۰۰ میلیارد تومان را به عنوان نخستین رقم اعلام شده از بدهی ایرلاین ها اعلام کرد اما در ماه های آینده نه تنها این بدهی ها کاهش نیافت که حتی به ۶۰۰ و سپس ۷۰۰ میلیارد تومان نیز رسید.
افزایش بدهی ها و البته نبود برنامه مشخصی که تکلیف این معوقات را روشن کند باعث شد شرکت فرودگاه ها تصمیم خود بر پیگیری قضایی شرکت های هواپیمایی بدهکار را کلید بزند و حتی از ممنوع شدن ارائه خدمات فرودگاهی به آنها سخن بگوید.
به دنبال این تهدیدات و با توجه به پیگیری هایی که سازمان هواپیمایی کشوری انجام داد بنا شد در جریان برگزاری جلساتی مشترک ایرلاین ها به پرداخت معوقات خود متعهد شوند و آنچه از قبل مانده قسط بندی شود. موضوعی که هرچند هنوز مشخص نیست در عمل چه نتایجی بر جای گذاشته اما هنوز ادامه دارد و بر اساس گفته های دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت و گو میان ایرلاین ها و شرکت فرودگاه ها در جریان است.
آنچه در صحبت های جدید اسعدی سامانی به آن اشاره شده اما احتمال نقش آفرینی جدی دولت در پرداخت این بدهی هاست؛ موضوعی که از مدت ها پیش گمانه زنی ها درباره آن وجود داشت و حالا به نظر می رسد در بودجه سال آینده نقشی محوری ایفا خواهد کرد.
طبق گفتههای وی، با توجه به این که ایرلاین ها از محل پروازهای تکلیفی دولت، رقمی بسیار بالا متضرر شده اند، دولت می تواند با ارائه ردیف بودجه ای دقیق و پرداخت بدهی شرکت ها این ضرر را جبران کند و با یک تیر دو نشان بزند.
با وجود آنکه به طور دقیق مشخص نیست مبلغ پرداختی دولت چه قدر خواهد بود و آیا کفاف بدهی های ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاین ها را می دهد یا نه، صرف احتمال ورود دولت به این عرصه قطعا موافقان و مخالفانی جدی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا،اگر پرداخت دولتی حمایت از ایرلاین ها تلقی شود این امر با مقدمات بازار رقابتی نمی خواند و اگر ادای دین باشد می تواند اثر مثبت دولت در نظر گرفته شود؛ موضوعی که گمانه زنی دقیق درباره آن منوط به اجرای نهاییش خواهد بود.