
به گفته عضو هیأت عامل بیمه مرکزی، اعطای مجوز برای تخفیف حق بیمه به شرکتهای بیمه، انحصاری نیست و طبق قانون به متقاضیان داده میشود.
به گزارش بانکداری ایرانی به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، حسنرضا عباسیانفر معاون توسعه و نوآوری و عضو هیأت عامل بیمه مرکزی ج.ا. ایران گفت: از کل خودروهای کشور بین ۹۵ تا ۹۶ درصد بیمه شخص ثالث دارند، اما در مورد موتورسیکلتها متأسفانه این رقم بسیار کم در حد ۵ درصد بوده و مجموع خودروها و موتورسیکلتها در کشور ۸۶ درصد بیمه دارند. وی گفت: متأسفانه ۹۵ درصد از موتورسیکلتها بیمه شخص ثالث ندارند.
عباسیانفر در مورد شیوههای تشویق به خرید بیمهنامه شخص ثالث توسط موتورسیکلتها گفت: برای موتورهای نوشماره تخفیفهای قابل توجه ۲۰ درصد برای خرید بیمهنامه شخص ثالث در نظر گرفته میشود، همچنین جریمههای عدم بیمه موتورها بخشیده میشود و انواع و اقسام تسهیلات مانند بیمههای قسطی و همچنین بخشش جریمههای عدم پوشش بیمه برای آنها در نظر گرفته میشود.
وی گفت: حق بیمه موتورسیکلت ناچیز و در حد یک میلیون تومان و خوردهای است، اما اگر موتورسیکلت بیمه نداشته باشد در صورتی که تصادف کند گرفتار هزینههای سنگین میشود و نمیتواند آنها را جبران کند؛ بهویژه اینکه موتورسیکلتها در پیادهروها حرکت میکنند و یا سطح شهر ترددهای زیادی دارند و برخی از آنها نیز پلاکهایشان مخدوش است و جریمههای جدی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
به گفته معاون بیمه مرکزی، اولاً با معافیت جریمهها، تشویق به خرید بیمهنامه شخص ثالث برای موتور سیکلتها میکنیم، ثانیاً تسهیلاتی مانند بیمه قسطی و تخفیف در خود بیمهنامه برای آنها در نظر گرفته میشود.
وی گفت: از زمانی که قانون بیمهنامه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ اجباری شد، در ابتدا پوشش بیمهای موتور سیکلتها بالا رفت، اما متاسفانه بعد از اتمام بیمهنامه تمدید نشد.
عضو هیأت عامل بیمه مرکزی، در مورد تخفیف ۹ درصدی که برای برخی از شرکتهای بیمه در نظر گرفته شده است، گفت: در قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ که آخرین ویرایش آن است، یک حکم آمده است که حق بیمه بر اساس مقررات هیأت وزیران و شورای عالی بیمه تعیین و بیمه مرکزی آن را ابلاغ میکند.
وی گفت: نرخنامه بیمه شخص ثالث هم برای شرکتها با نوسان به علاوه منهای دو و نیم درصد خواهد بود و کسی خارج از این دامنه نوسان حق کم و زیاد کردن نرخنامه بیمه را ندارد.
عباسیان فر گفت: اما در آییننامه بیمه آمده است اگر یک شرکت مواردی را رعایت کند و بر اساس مستندات که به بیمه مرکزی ارائه میکند بتواند هزینه را پایین بیاورد، میتواند دریافت مجوز تخفیف در بیمهنامه را ارائه و بعد از گرفتن مجوز از بیمه مرکزی میتواند علاوه بر دو و نیم درصد، آن میزان درخواستی از تخفیف را هم اعمال کند.
وی در توضیح بیشتر گفت: به عنوان مثال اگر شرکتی بگوید بیمهنامه را به صورت مستقیم و بدون واسطه صادر میکند و یا هزینههای اداری خودش را کاهش میدهد، میتواند از محل کاهش هزینه خدمات بیمهگری، درخواست مجوز تخفیف به بیمه مرکزی بدهد.
عباسیانفر، این نکته را هم یادآور شد که تنها یک شرکت درخواست اعمال تخفیف حق بیمه را به بیمه مرکزی نداده است و شرکت دیگری نیز این درخواست را داده است که این درخواست در حال بررسی است و به احتمال زیاد با درخواست شرکت دوم هم موافقت خواهد شد.
عضو هیأت عامل بیمه مرکزی همچنین گفت: شرکت متقاضی با ارائه مستندات میگوید از طریق صرفهجویی در هزینههای اداری و فروش مستقیم بیمهنامه، علاوه بر دو و نیم درصد حق قانونی میتواند تا ۹ درصد در حق بیمه تخفیف برای مشتریان قائل شود و بعد از بررسی مستندات و درخواست او با این درخواست موافقت شد.
در نتیجه آن شرکت میتواند علاوه بر دو و نیم درصد تخفیف قانونی به میزان ۹ درصد دیگر نیز در حق بیمه به مشتریان تخفیف قائل شود.
وی هدف از ارائه تخفیف به بیمهنامهها را برای جلب مشتری و ارائه روشهای جدید فروش بیمهنامه و نیز کاهش هزینههای اداری عنوان کرد و گفت: این درخواست فقط مربوط به یک شرکت بیمهای نیست و یک شرکت دیگر هم درخواست داده است که این درخواست ظرف ۵ ماه بررسی میشود و اگر الزامات اجرایی آن فراهم شده باشد، میتواند با مجوز یک ساله در ۶ ماه دوم از این مجوز استفاده کند، البته بعد از اجرا هر دو ماه یکبار نیز باید گزارش عملکرد به بیمه مرکزی ارائه کند.
عباسیانفر در مورد اینکه برخی شرکتها، بیمه یک هفتهای یا یک ماه برای موتورسیکلت خریداری میکنند و خریدار موتور بعد از مدت کوتاهی مجبور است بیمهنامه جدیدی تهیه کند، گفت: از یک سال و نیم قبل برای موتورسیکلتها که تخفیف بیمه برای اولین بار یا موتورهای نوشماره قائل شدیم و ۲۰ درصد حق بیمه را کم کردیم، به شرط اینکه مدت بیمه یک ساله باشد و اجازه فروش بیمهنامه هفتهای ندارد.
عضو هیأت عامل بیمه مرکزی گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران در آییننامه ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، بیمهنامه موتورهای نوشماره نباید کمتر از یکسال باشد.
عضو هیأت عامل بیمه مرکزی همچنین در مورد اینکه آیا دادن مجوز برای کاهش حق بیمه به یک شرکت دامپینگ حساب نمیشود، گفت: مجوز کاهش حق بیمه بر اساس مستندات مانند فروش مستقیم حق بیمه و یا کاهش هزینههای اداری است و این مجوز منحصراً به یک شرکت داده نمیشود و هر شرکتی که مدارک کامل ارائه کند، بررسی شده و احتمالاً مجوز مشابه داده میشود.
معاون بیمه مرکزی در مورد کم بیمهشدن صنعت نیز گفت: ما هنوز تصویر روشنی از اینکه چقدر از اقتصاد ملی که باید بیمه شود، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته یا اصطلاحاً کم بیمه است، نداریم و در این زمینه سفارش یک پژوهش در مهر و آبان ارائه کردیم که محاسبه شود چه میزان از سرمایههای بیمهپذیر کشور بدون بیمه هستند و چقدر بیمه دارد.
وی تأکید کرد آنچه مسلم است ما کم بیمهگی در کشور داریم و باید درصد پوشش بیمه در کشور به ویژه در زمینه صنعت و مهندسی افزایش پیدا کند.