کد خبر: ۸۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 17 October 2016
روزنامه ایران در صفحه فناوری با اشاره به تکنیک های ویژه و پیشرفته روسیه در عرصه سایبری، نوشت: شنبه گذشته (8 اکتبر) دومین مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد و هکرها بهترین فرصت را پیش رو دیدند تا از این اتفاق به نفع خود بهره ببرند. انتخابات ریاست جمهوری امریکا زیر ذره بین سایبری روسیه

در این گزارش که در شماره دوشنبه 26 مهر 1395 خورشیدی به قلم میثم لطفی منتشر شد، آمده است: «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا در جریان این مناظره با حملات هکری مواجه شدند و با انجام بررسی های بیشتر ادعا کردند هکرهای وابسته به دولت روسیه این اقدام را انجام داده اند تا در فرآیند انتخابات امریکا اختلال ایجاد کنند.

دو روز پیش از برگزاری مناظره، مدیر سازمان امنیت و اطلاعات ملی امریکا اعلام کرد مراکز وابسته به دولت روسیه در بالاترین سطح ممکن قصد انجام عملیات هکری را دارند و باید دقت فراوان داشت جلوی این اتفاق گرفته شود. منتقدان روسی در مقابل این اتفاق اعلام کردند که هیچ گونه نقشی در این زمینه نداشته اند و از سرقت اطلاعات گرفته تا دیگر انواع حملات علیه امریکا برای آنها جذابیتی ندارد. با این تفاسیر، چرا امریکا نگران حملات هکری از سوی روسیه است؟

**نگرانی های انتخاباتی
این داستان از مه 2016 آغاز شد و در آن زمان کمیته ملی دموکرات امریکا (DNC) برای نخستین بار نگرانی های خود را در مورد احتمال بروز حملات گسترده در شبکه رایانه ای خود بروز داد. این نگرانی ها به قدری افزایش یافت که مرکز مذکور از شرکت امنیتی CrowdStrike درخواست کرد تمامی شبکه های آنها را مورد بررسی قرار دهد و جلوی بروز هر گونه مشکل احتمالی را بگیرد.

با پایان یافتن این بررسی ها دو گروه هکری فعال در این شبکه شناسایی شد که یکی از آنها بتازگی وارد شبکه شده بود و گروه دیگر بیش از یک سال در این شبکه فعالیت مخفیانه انجام می داد. «شاون هِنری» مدیر امنیت شرکت CrowdStrike که پیش تر به عنوان دستیار ارشد سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) فعالیت می کرد در این خصوص گفت: «متوجه شدیم یک دشمن بزرگ در این سیستم فعالیت می کند و شبکه داخلی حزب دموکرات امریکا را هدف گرفته است تا از جزئیات ارتباطات بین افراد این حزب مطلع شود... تحقیقات ما روی دیگر نامزدهای انتخاباتی آغاز شد تا احتمال فعالیت هکری آنها بررسی شود». هنری توضیح داد با بررسی های بیشتر خود به کشور روسیه و گروه های هکری آن رسید.

او گفت: «این یک مورد ویژه بود که ما براساس بررسی های گسترده تر خود متوجه شدیم دولت روسیه در عملیات هکری دست دارد و یک فراخوان ویژه برای این فعالیت ها تشکیل داده است تا اطلاعات محرمانه را در مورد انتخابات ریاست جمهوری امریکا به دست آورد.»

**حملات تهاجمی
پس از آنکه کمیته حزب دموکرات و شرکت Crowdstrike نتایج حاصل از بررسی های امنیتی خود را به صورت عمومی منتشر کردند، مشخص شد فعالیت ها گسترده تر از یک جاسوسی سنتی بوده است تا در آن اطلاعات سرقت شود. به گفته دو مرکز مذکور، این فعالیت هکری به گونه ای ترتیب داده شده بود که بتواند در دنیای واقعی تأثیر بگذارد و روند انتخابات را به طور کامل مختل کند.

مقام های امریکا از مدت ها قبل نگران چنین اتفاقی بودند و همواره انگشت اشاره خود را به سمت دولت روسیه گرفتند تا ادعا کنند اختلالاتی از این دست به دلیل فعالیت های هکری آنها انجام می شود و باید جلوی فرآیند مذکور گرفته شود.

«دیوید اوماند» مدیر اسبق ستاد ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ) گفت: «ما گسترده تر و بازتر از هر زمان دیگر فضای سایبری را مورد استفاده قرار می دهیم. بر این اساس اطلاعات می توانند در قالب یک اسلحه کارآمد علیه خودمان مورد استفاده قرار بگیرند.»

به هرحال دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا با این نگرانی ها برگزار شد و «جیمز کلاپِر» طی بیانیه مشترک خود با وزیر امنیت داخلی امریکا در این باره گفت: «این نوع سرقت ها و افشاگری ها می تواند بزرگترین اختلالات را در روند انتخابات ریاست جمهوری امریکا به وجود آورد. فعالیت هایی از این دست از جانب مسکو جدید نیست چرا که دولت روسیه تاکتیک ها و تکنیک های مشابه را چندین بار در مناطق دیگر نیز مورد استفاده قرار داده است تا روی نظرات عمومی مردم تأثیر بگذارد.»

او توضیح داد: «ما معتقدیم بر اساس دامنه و حساسیت این تلاش ها، مقام های ارشد روسیه می توانند در مدیریت چنین فعالیت هایی دست داشته باشند و از آن بهره ببرند». لازم به ذکر است پس از این ادعاها، کرملین از دادن هرگونه پاسخ جزئی خودداری کرد و البته همه اخبار منتشر شده را کذب خواند.

**اسکن و کاوش های امنیتی
یکی دیگر از نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد این است که اطلاعات پیش از درز کردن به بیرون، می توانند دستکاری شوند. به عبارت دیگر اطلاعات اشتباه می توانند در مقابل اطلاعات درست منتشر شوند و پیش از آنکه صحت تأیید اطلاعات صورت گیرد، توسط مراکز مختلف خبری به انتشار درآیند. با همین نگرانی بسیاری از ایالت های امریکا اسکن های دقیق و کاوش های گسترده خود روی سیستم های رأی گیری الکترونیکی را آغاز کردند و پایگاه داده رأی دهندگان را به عنوان مهم ترین منبع، مورد توجه قرار دادند.

سازمان امنیت و اطلاعات امریکا اعلام کرد که حملات سایبری صورت گرفته در این زمینه می تواند از سوی یک سرور مستقر در کشور روسیه مدیریت شود. با وجود این هنوز هیچ سندی ارائه نشده که نشان دهد این سرور یا فعالیت های آن به دولت روسیه وابسته بوده است.

همچنین این مسأله مطرح شده است که با راه اندازی سیستم های پیشرفته، تغییر تعداد آرا در انتخابات 2016 ریاست جمهوری امریکا غیرممکن شده است زیرا برای ماهیت غیرمتمرکز سیستم ها و حفاظت گسترده از آنها دست هکرها را کوتاه می کند.

با وجود این تلاش های صورت گرفته و احتمال نفوذ به سیستم های انتخاباتی امریکا کافی است تا دولت این کشور نگرانی های فراوان داشته باشد و در زمان برگزاری عمومی انتخابات، خود را با یک بحران کاملاً جدی رو در رو ببیند. «دیوید اوماند» در این خصوص می گوید: «مهم ترین مشکلی که می تواند در این زمینه بروز کند، تردیدهای مردم از صحت نتایج انتخاباتی است و این نگرانی ها در کنار شک مردم برای شمارش درست آرا می تواند بزرگترین مشکل را برای ما به وجود آورد.»

او در ادامه توضیح داد: «مردم در هر منطقه ای که زندگی می کنند باید به دستگاه های الکترونیکی مخصوص رأی دهی اطمینان کنند. در این میان اگر احتمال نفوذ به پایگاه داده مخصوص رأی گیری وجود داشته باشد، چگونه می توان به نتایج نهایی انتخابات اطمینان کرد؟»

**رقابت سلاح های سایبری
روسیه یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در عرصه سایبری محسوب می شود که تکنیک های ویژه خود را در این زمینه ارائه کرده است. این کشور طی چند سال گذشته عملیات های جنگی و اطلاعاتی را به صورت ترکیبی جلو برده و همین مسأله باعث پیروزی آن در جنگ های اوکراین و گرجستان شده است. سازمان اطلاعاتی روسیه همچنین سابقه طولانی در «اقدامات فعال» و «عملیات های نفوذی» داشته است که این فرآیند به جنگ سرد برمی گردد. با وجود این گسترش فضای سایبری، ابزارهای جدید در اختیار آنها گذاشته است تا بهتر از قبل بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

البته دولت امریکا هم در این زمینه بیکار ننشسته است و این روزها خود را آماده می کند تا به هرگونه حمله سایبری روسیه در مقابل انتخابات ریاست جمهوری پاسخ دهد. هِنری در این باره توضیح داده است: «ما در سطح ملی نیازمند آن هستیم تا با مذاکرات دیپلماتیک جلوی بروز هرگونه مشکل را بگیریم و امکان چنین حملاتی را غیرممکن کنیم. همین مسأله باعث شده است رقابت های سایبری بین ما و روسیه بیشتر شود».
به هر حال باید دید در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا چگونه سیستم های الکترونیکی می توانند بدون بروز هر گونه مشکل، نیاز مردم را پاسخ دهند.
*منبع: روزنامه ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: