کد خبر: ۸۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 10 October 2016
رفع ممنوعیت معاملات دلاری، اتفاق جدیدی است که باید آن را به فال نیک گرفت. حالا نوبت ما است که از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم. درواقع ما به جامعه جهانی سلام داده ایم و باید منتظر پاسخ باشیم.
روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد در گفت و گو با سیدحامد واحدی به بررسی رفع ممنوعیت معاملات دلاری با ایران پرداخت و به نقل از وی نوشت: رفع ممنوعیت معاملات دلاری، اتفاق جدیدی است که باید آن را به فال نیک گرفت. حالا نوبت ما است که از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم. درواقع ما به جامعه جهانی سلام داده ایم و باید منتظر پاسخ باشیم.

در این گفت و گو که در شماره دوشنبه 19 مهر 1395 خورشیدی با عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران منتشر شد، می خوانیم: رفع ممنوعیت معاملات دلاری، فرصتی تازه برای اقتصاد ایران مهیا کرده تا اتصال خود با جامعه جهانی را قوی تر از گذشته کند. انتشار این خبر طی دو روزگذشته موجب شده تا بخش خصوصی امیدوارتر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد.

سید حامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اعتقاد دارد که آنچه رخ داده فرصتی تازه است که باید با اصلاحات ساختاری داخلی درون اقتصاد، به صورت عملیاتی برای اقتصاد کشور سودآور شود. گفت وگو با او را می خوانید:

**به اعتقاد شما رفع ممنوعیت معاملات دلاری به نفع اقتصاد ایران است؟
رفع ممنوعیت معاملات دلاری، اتفاق جدیدی است که باید آن را به فال نیک گرفت چراکه نشان می دهد فضای بین المللی برای پذیرش ایران بیش از گذشته آماده شده است. به تعبیری امروز می توانیم بگوییم که پایه تحریم ها لرزان تر از هر زمان دیگری شده است.
البته این اتفاق از مدت ها قبل نیز می توانست رخ دهد ولی به هرحال تردیدهای غرب در اجرای برجام یا به بیانی، بدعهدی ها سبب شد تا همچنان رگ اتصال اقتصاد ایران به آن سوی مرزها قطع باقی بماند ولی به طور روشن امروز باید امیدوار باشیم که این اتفاق مقدمات را برای بهبود شرایط مهیا می کند.

**این اتفاق کمکی به حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران می کند؟
قطعا. به دو نکته باید دقت کرد؛ اول اینکه اساسا این اقدام به معنای بهبود روابط خارجی ایران و همراهی بیشتر اقتصاد جهان با ایران است. اگر اجرای برجام را نقطه عطف روابط خارجی بدانیم، رفع ممنوعیت معاملات دلاری یک پیشرفت بزرگ و دستاورد عینی برجام است. 
این اقدام یعنی اینکه دوران تحریم ها به صورت عملی به پایان رسیده و بخش خصوصی ایران و سرمایه گذار خارجی مطلع شده که ایران به مسیر مبادلات جهانی بازگشته است. دوم اینکه حالا سرمایه گذاران خارجی هم می دانند که اقتصاد ایران دیگر مانند گذشته منزوی و دور از دسترس نیست و می توان به آن دست پیدا کرد. بنابراین این اتفاق هم از نظر عملیاتی و هم از منظر تبلیغاتی برای ما مهم است.

**البته پیش از این هم فرصت هایی ایجاد شده بود ولی به نظر می رسد اقتصاد ایران نمی تواند از فضای پساتحریم به اندازه انتظارات بهره مند شود. شما این را قبول دارید؟
هم بله و هم خیر. واقعیت این است که شاید این پاسخی محافظه کارانه باشد ولی من ترجیح می دهم که بگویم پاسخی واقعیت گراست. اقتصاد ایران مزیت های زیادی دارد که حتی با وجود همه محدودیت ها برای سرمایه گذاران خارجی هنوز جذاب است. 

به طور خاص امنیت ایران مزیت بزرگی است. اما واقعا فضای کسب وکار در ایران تناسبی با نگاه سرمایه گذاران جهانی ندارد و بنابراین آنها پس از بازدید از ایران از طرفی شوق حضور پیدا می کنند و از سوی فضای کسب وکار مانعی برای آنها می شود. البته که قطعا باید در مسیر اصلاحی حرکت کرد. نخستین گام برای رشد هم این است که با اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، پالایشی اساسی در فضای کسب و کار اقتصاد ایران صورت گیرد. 

پس از آن است که تازه می توان در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی صحبت کرد. این را هم باید یادآوری کنم که اگر تا مثلا ٢٠ سال قبل موضوع سرمایه گذاران خارجی برای اقتصاد ایران یک انتخاب بود، امروز با توجه به کاهش منابع و درآمدهای دولت به یک اجبار تبدیل شده است. یعنی اگر اقتصاد ایران تمنای رشد بالای ٥ درصدی دارد، دیگر نمی توان به همین منابع محدود متکی بود و باید سراغ درآمدهای دیگر به غیر از نفت رفت که یکی از آنها هم همین سرمایه گذاران خارجی هستند.

**با این حساب رفع ممنوعیت های دلاری فعلا اثر مملوسی برای ما ندارد؟
اتفاقا اثر دارد. بخش خصوصی کشور می تواند معاملات بین المللی را با سهولت بیشتری انجام دهد و این یک دستاورد مهم است. البته یک نکته روانی را هم باید در نظر داشته باشید که بخش خصوصی ایران وقتی در دوران تحریم و در حالت انزوا بود، به سختی وارد مذاکرات جهانی می شد و طرف های خارجی هیچ اطمینانی به ما نداشتند چراکه تصور می کردند با یک اقتصاد بسته مواجه هستند. 

اما حالا این اطمینان و اعتماد به نفس در بخش خصوصی ایران وجود دارد که در مذاکرات خارجی اعلام کند، این کشور عضوی از جامعه جهانی اقتصاد است و نباید از آن دوری کرد. اما به هرحال حالا نوبت ما است که از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم. درواقع ما به جامعه جهانی سلام داده ایم و باید منتظر پاسخ باشیم.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: