روزنامه ایران در صفحه جامعه در گزارشی به حضور و سرمایه گذاری نمایندگان 150 شرکت صنعت هواپیمایی، بیمه ها و بانک ها در ایران پرداخت و نوشت: 150 نماینده از شرکت های صنعت هواپیمایی، بیمه ها و بانک ها اواخر شهریورماه به ایران می آیند تا بازار ایران را برای سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل هواپیمایی بررسی کنند.
در ادامه این گزارش که در شماره شنبه 27 شهریور 1395 خورشیدی به قلم زهرا کشوری منتشر شد، می خوانیم: آنطور که «علی صباغی» مشاور اجرایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) به روزنامه ایران می گوید: «آنها برای شرکت در «اجلاس تأمین سرمایه» به تهران می آیند. این اجلاس به پیشنهاد«کاپا» مرکز هوانوردی آسیا – پاسیفیک و با حمایت سازمان هواپیمایی کشوری در ایران برای نخستین بار انجام می شود. کاپا شرایط پس از برجام ایران را برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مناسب می داند.
حضور این سرمایه گذاران که به احتمال قوی به عقد قراردادهایی میان ایران و گروه های حاضر دراجلاس منجر می شود می تواند سکوی پرش ایران در زمینه گردشگری هوایی بویژه در حوزه ترانزیت مسافر باشد. مشاور اجرایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام(ره) هم اعتقاد دارد این سرمایه گذاری ها می تواند موقعیت از دست رفته ایران در ترانزیت مسافر و گردشگر را که امروز در اختیار «امارات» و «ترکیه» است به ایران بازگرداند. او حضور نمایندگانی از 20 تا30کشور را نتیجه به سرانجام رساندن«برجام» می داند و می گوید: «شرکت کنندگان می دانند که ایران پس از برجام فرصت های بسیار زیادی در حوزه سرمایه گذاری صنعت هوانوردی و فرودگاهی دارد.»پیش از این اتفاق هم نخستین پرواز اتریش-ایران ماه جاری در اصفهان نشست.
بریتیش ایرویز نیز بعد از چهارسال پروازهای خود به ایران را از سر گرفت. رادیو فرانسه هم در گزارشی از موفقیت دو ساله ایران در زمینه گردشگری خبر می دهد. این رادیو اعلام می کند: «طی دو سال گذشته، صنعت گردشگری ایران جان تازه ای گرفته و دنیا شاهد افزایش چشمگیر گردشگران خارجی در ایران است.
صباغی مخاطبان این اجلاس را شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ها... می داند و می گوید: «ما بعد از 30 سال تحریم، تازه وارد کار سرمایه گذاری شده ایم.»به گفته او صنعت هوانوردی تنها خرید یا اجاره هواپیما نیست بلکه یک زنجیره خدمات با استانداردهای جهانی است که شامل فرودگاه، ساخت آشیانه، تعمیرات، ارائه خدمات هندلینگ، هوانوردی، برج رادار و... می شود.
او به موقعیت ژئوپلیتیک ایران اشاره می کند ومی گوید: «امروز ایران در مرکز چهارراه هوایی دنیا قرار دارد. کشورهای دیگری چون ترکیه و امارات به دلیل استفاده نکردن ما از این موقعیت، هاب(کانون هوانوردی) منطقه شده اند.»او اعتقاد دارد که آسمان ایران می تواند سود اقتصادی بیشتری از نفت با جابه جایی مسافر و گردشگر نصیب کشور کند.
صباغی به جاذبه های گردشگری بسیار زیاد ایران اشاره می کند و می گوید: «ایران بدون شک می تواند یکی از مقاصد گردشگری سلامت و حلال باشد.»
او همچنین اعتقاد دارد که صنعت هواپیمایی می تواند «محور توسعه» کشور باشد. به گفته او اگر بتوانیم موقعیت بالقوه ژئوپلیتیک ایران را در بخش هوایی بالفعل کنیم، بسیاری از مسافرانی که از فرودگاه های امارات یا ترکیه برای رفتن به اروپا استفاده می کنند از فرودگاه های ایران استفاده خواهند کرد.به گفته او یک مسافر که از یک قاره دیگر می خواهد به اروپا برود امروز از فرودگاه «دوبی» استفاده می کند. بعد یک ساعت و نیم باید زمان را طی کند از آسمان دوبی به آسمان ایران بیاید و از آنجا به اروپا برود. این مسافر اگر امکان فرودگاهی در ایران داشته باشد با هزینه و زمان کمتری به مقصد می رسد.
صباغی به یک مسأله دیگر هم اشاره می کند. به گفته او به خاطر شرایط عرفی، اجتماعی و مذهبی ما ممکن است که بسیاری از گردشگران کشورهای دیگر را برای سفرانتخاب کنند اما همین گردشگران هم می توانند با انتخاب فرودگا ه های ایران زمان و هزینه کمتری را برای رسیدن به مقصد خود صرف کنند و سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی، فرودگاه ها و... کشور می تواند موقعیت ترانزیت مسافر را برای ایران بوجود بیاورد.
ترکیه هم بعد از حملات تروریستی و کاهش گردشگران خارجی در این کشور، به سمت ترانزیت مسافر رفته است. 30درصد پروازهای این کشور برای ترانزیت مسافر از یک قاره به قاره دیگر است اما می خواهد این میزان را به جبران کمبود گردشگران خارجی افزایش بدهد.
آوردن 20 هوایپما به کشور راحت نیست
او درباره هواپیماهای ایرباس که قرار بود به شرط تملیک وارد کشور شوند هم گفت: «آوردن 20 هواپیما برای «ایران ایر» هزار و یک مشکل دارد. باید زیرساخت ها را آماده کرد.»
او تأکید می کند که قرارداد میان ایران و فرانسه برای آوردن «ایرباس ها» به قوت خود باقی است و انجام می شود.
«رادیو فرانسه» هم در گزارشی به وضعیت رو به رو رشد گردشگری ایران اشاره کرده است. دراین گزارش مفصل به تعداد 5/5 میلیون گردشگر ورودی به ایران در سال 2015 اشاره می کند اما یادآوری می کند افزایش درآمد ایران از گردشگری، هنوز کمتر از 4‚0 درصد شمار گردشگران در جهان است.
همچنین درآمد ایران از توریسم و گردشگری از 5‚0 درصد کل درآمد جهانی توریسم و گردشگری تجاوز نمی کند.
این گزارش می گوید: «هرچند سال های سخت و دشوار در صنعت گردشگری ایران با انتخاب حسن روحانی و کنار رفتن دولت محمود احمدی نژاد سپری شده، اما صنعت گردشگری ایران هنوز راه بسیار درازی در پیش دارد تا بتواند به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دست یابد.»
سیامک رحمانی پور، مدیر آژانس توریستی «ورد اکسپرس» در پاریس می گوید: بیش از سه دهه در ایران به موضوع توریسم و گردشگری بی توجهی کامل شده است. این بی توجهی ناشی از نگرش های موجود به این موضوع و در همان حال، تحریم های غرب و رویگردانی گردشگران غربی از ایران بوده است.
او به رویکرد مثبت دو سال اخیر دولت حسن روحانی به موضوع صنعت توریسم و گردشگری اشاره می کند و می گوید:«در صورتی که موانع پیش رو، از جمله مشکلات بانکی و کارت های اعتباری حل شود، سرمایه گذاری در این بخش رونق می گیرد و ایران می تواند پذیرای بیش از20 میلیون گردشگر خارجی در سال باشد.»
رادیو فرانسه به موانع عمده سر راه توسعه توریسم ایران هم اشاره می کند: «به رغم برخی پیشرفت های انجام گرفته، از جمله صدور ویزای توریستی سه ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین های خارجی به ایران، هنوز موانع عمده ای بر سر راه توسعه توریسم و گردشگری در ایران وجود دارد.
بسیاری از این موانع داخلی هستند، مانند کمبود هتل های توریستی متناسب با استانداردهای جهانی و ایجاد ساختار مدیریتی کارآمد که بتواند توسعه این بخش را هماهنگ کند.»در این گزارش به موانع خارجی هم اشاره می شود.
از جمله این موانع می توان به مشکلات تعامل بانک های خارجی با ایران و مشکل استفاده از کارت های اعتباری بین المللی توسط تروریست های خارجی در ایران اشاره کرد.حضور کاپا و برگزاری اجلاس تأمین سرمایه می تواند در زمینه حمل و نقل هوایی مشکلات زیادی را از پیش روی گردشگری بردارد.
*منبع: روزنامه ایران