کد خبر: ۸۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - 15 September 2016
کسانی که علاقه‌مند به مطالعه درباره زندگی شمس تبریزی هستند، این دو کتاب را مطالعه کنند چراکه با مطالب بسیار خوبی در این دو اثر روبه‌رو می‌شوند.

 
توفیق هاشم‌پور سبحانی دو کتاب «شکوه شمس» و «خط‌ سوم» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد و گفت: کسانی که علاقه‌مند به مطالعه درباره زندگی شمس تبریزی هستند، این دو کتاب را مطالعه کنند چراکه با مطالب بسیار خوبی در این دو اثر روبه‌رو می‌شوند.
 
دکتر توفیق سبحانی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت:‌ این روزها علاقه‌مندان ادبیات کلاسیک زیاد شده‌اند و عده زیادی دوست دارند که در این حوزه اطلاعاتی را کسب کنند. من دو کتاب «شکوه شمس» نوشته آنه ماری شیمل با ترجمه حسن لاهوتی و «خط‌ سوم» نوشته ناصر‌الدین صاحب‌الزمانی را پیشنهاد می‌دهم.

وی در توضیح کتاب «شکوه شمس» اظهار کرد: در این کتاب شیمل آلمانی به زندگی شمس تبریزی پرداخته و نکات ریز و درشت بسیار خوبی را مطرح کرده است. این اثر یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین آثاری است که درباره مولوی و شمس نوشته شده است.

این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: کتاب در چهار بخش «زمینه تاریخی»، «خیال‌بندی مولوی»، «الهیات مولوی» و «نفوذ مولوی» در شرق و غرب تدوین یافته و مقدمه‌ای از استاد جلال‌الدین آشتیانی نیز بر آن افزوده شده است. البته در کنار قلم درخشان شیمل، استاد برجسته عرفان اسلامی، باید به ترجمه درخشان حسن لاهوتی نیز اشاره کرد.

سبحانی با اشاره به کتاب «خط‌ سوم» گفت:‌ این کتاب نیز درباره شخصیت، سخنان و اندیشه شمس تبریزی است. این اثر بازکاوی شجاعانه عرفان کهن ایرانی و بازنمونی خردمندانه از باورهای عرفانی ایرانی - اسلامی با تکیه بر روابط شمس - مولونا است.

وی افزود: ناصر‌الدین صاحب‌الزمانی از استادان شناخته شده زبان فارسی است که کتاب‌های متعددی از او منتشر شده است. از چاپ نخست کتاب «خط‌ سوم» او سال‌ها می‌گذرد اما این اثر بارها تجدید چاپ شده و در حال حاضر نیز علاقه‌مندان می‌توانند آن را تهیه کنند.

برگزیده سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در توضیح مخاطبان این دو کتاب اظهار کرد:‌ محدودیت خاصی برای مطالعه این دو کتاب وجود ندارد و هر فرد علاقه‌مند به مولانا و شمس می‌تواند این کتاب را بخواند و از آن لذت ببرد. در این دو کتاب متوجه می‌شویم که چه عواملی باعث شده تا شمس تبریزی به چنین جایگاهی برسد و این می‌تواند برای علاقه‌مندان ادبیات لذت‌بخش باشد.

وی با اشاره به اطلاعات موجود درباره شمس تبریزی گفت: شمس تبریزی در بین مردم شناخته‌شده و معروف است اما کسی اطلاعاتی از او ندارد و مردم او را نمی‌شناسند؛ به نظرم این دو اثر، بهترین کتاب‌ها برای شناخت شمس تبریزی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: