تهران- ایرنا- روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 18 شهریور در تشریح تیتر یک، نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب روز گذشته - چهارشنبه - در دیدار خانواده های شهدای مِنا و مسجدالحرام، کوتاهی و بی کفایتی آل سعود در این حادثه را، اثبات مجدد بی لیاقتی این شجره خبیثه ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین خواندند و تأکید کردند: اگر راست می گویند و در حادثه بی تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت یاب اسلامی- بین المللی، واقعیات مسأله را از نزدیک بررسی و روشن کند.
این روزنامه با اشاره به عنوان روحانی: دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم «منا» نمی گذرند، آورد: رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت الله الحرام، تصریح کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد. حجت الاسلام حسن روحانی اظهارکرد: دولت سعودی که با مانع تراشی، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرایم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.
پیشنهاد «سربازی حرفه ای داوطلبانه»، از دیگر عنوان های روزنامه ایران است، در تشریح این خبر می خوانیم: نزدیک به یک قرن است که قانون سربازی اجباری در ایران تصویب شده. قانونی که شاید با شرایط اجتماعی و فرهنگی امروزه تناسب چندانی نداشته باشد. می دانیم که این روزها، پس از حوادث نی ریز و نوشهر و کشته شدن تعدادی از سربازان در اثر تصادف وسایل نقلیه تحت نظارت پادگان ها، این موضوع دوباره در صدر اخبار قرار گرفته و افراد بسیاری مخالفت خود را با سربازی اجباری ابراز کرده اند. حسن نراقی، جامعه پژوه نام آشنایمان، بارها در مورد خدمت اجباری سربازی و مزایای اختیاری بودن این امر صحبت کرده است. دلایل مخالفت نراقی با سربازی اجباری کاهش نیاز نقش نیروی انسانی در جنگ های امروزی و همچنین احساس و احترام نه چندان مطلوب فیمابین جامعه و پلیس و سربازان است و پیشنهاد «سربازی حرفه ای داوطلبانه» و نه خرید و فروش سربازی را ارائه می کند و معتقد است در این زمینه کیفیت به کمیت ارجح است.
این روزنامه با انتخاب عنوان راه آهن ایران به «هرات» می رسد، می نویسد: هرات یکی از طرح های مرزی مهم در بخش حمل و نقل ریلی کشور به شمار می رود که خط ریلی خواف – شمتیق در داخل مرز ایران است و این بخش تا قبل از اتمام دولت اجرا می شود. قطعه 14 کیلومتری راه آهن خواف – سنگان که یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین 2 کشور ایران و افغانستان است دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه آهن خواف - سنگان، با تأکید بر اهمیت راه آهن خواف - هرات گفت: با اجرایی شدن این طرح ما موفق به حمل 2.5 میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده ایم و با توجه به ظرفیت میلیاردی موجود، تسهیل دسترسی در این منطقه از نظر استراتژیک بسیار مهم است.
این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «صدای«شریفِ» تار خاموش شد»، «ریزش دیوار کارگاه «مترو» در کیانشهر»، «آغاز دستگیری سربازان غایب»، «وزیر کشور: ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد اجباری نیست»، «انتقاد از خطر استخراج نفت برای خشکاندن «هورالعظیم»» و «گفت و گو با حسن تفتیان، سریع ترین مرد ایران/ دویدن تا زیر 10 ثانیه» پرداخت.