کد خبر: ۷۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 22 August 2016
مقوله فرهنگ، یک بحث زیرساختی است و در همه مقولات سیاسی، اقتصادی و علمی، فرهنگ حرف اول را می زند.
روزنامه جام جم در شماره دوشنبه یکم شهریور و در یادداشتی به قلم بیژن نوباوه نماینده پیشین مجلس، نوشت: مقوله فرهنگ، یک بحث زیرساختی است و در همه مقولات سیاسی، اقتصادی و علمی، فرهنگ حرف اول را می زند.

نویسنده در ادامه این یادداشت می نویسد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری طی دو دهه گذشته تاکید فراوانی بر این مقوله داشته اند و در بیانات دیروزشان نیز بار دیگر در این زمینه صحبت کردند. در نگاه ایشان، مقولات فرهنگی، زیرساخت است و اگر زمینه سازی تربیتی و فرهنگی وجود نداشته باشد، دولت قادر به اجرای هیچ طرحی نیست.

اساسا کشورهای مهاجم که تحت عنوان تهاجم فرهنگی به کشورهای پایین دست خود هجمه می کنند قبل از این که بخواهند تغییرات سیاسی ایجاد کنند درصدد دگرگونی فرهنگ تصمیم گیری سیاسی یک دولت و ملت هستند. 

به عبارت دیگر، آنها برآنند که فرهنگ پذیرش استعمار را در کشورهای دیگر حاکم کنند و در طول تاریخ، غربی ها و در راس آنها آمریکا و انگلیس، اساسا فرهنگ سازی را مهم ترین بستر برای تغییرات سیاسی و اجتماعی و حتی جلوگیری از پیشرفت های علمی کشور مورد تهاجم می دانستند.

براساس تفکر غربی، اگر سبک زندگی سایر کشورها بر اساس الگوی دلخواه غرب، تغییر پیدا کند قطعا تولیدکننده نخواهند بود و در مواجهه با فرهنگ بیگانه تسلیم پذیر و به فرهنگ وارداتی متمایل خواهند شد. 

در فرهنگ وارداتی هم نوع خاصی از تعاملات اقتصادی تعریف شده که به طور قطع در آن اقتصاد مقاومتی اعتبار نخواهد داشت و به لحاظ سیاسی، نظامی و عملی هم وابستگی به قدرت های بزرگ را در پی خواهد داشت. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بن مایه های فرهنگی یک ملت و جامعه تضعیف شود و کشور مهاجم بتواند تغییرات ماهوی فرهنگی در سایر کشورها ایجاد کند. تاریخ ثابت کرده که هیچ کشوری بدون اتکا به مولفه های غنی فرهنگی خود به خودکفایی و استقلال نخواهد رسید.
*منبع: روزنامه جام جم،یکم شهریور 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: