کد خبر: ۷۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
طبقه متوسط هر جامعه ای گنجینه معنوی و انسانی آشکار و نهان آن سرزمین است. طبقه متوسط اگر به لحاظ مالی هرگز به طبقه مرفه ربطی ندارد و عمدتا به طبقه کارگر شبیه است اما به لحاظ فرهنگی دو بال اصلی پیشرو در هر جامعه ای است.
 پایگاه خبری خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: طبقه متوسط هر جامعه ای گنجینه معنوی و انسانی آشکار و نهان آن سرزمین است. طبقه متوسط اگر به لحاظ مالی هرگز به طبقه مرفه ربطی ندارد و عمدتا به طبقه کارگر شبیه است اما به لحاظ فرهنگی دو بال اصلی پیشرو در هر جامعه ای است.

در ادامه این یادداشت به قلم مهدی تهرانی می خوانیم: شدت و ضعف طبقه متوسط در بزنگاه های تاریخی باعث شده تا کل بافتار جوامع دستخوش تغییر شوند. طبقه متوسط اما در جامعه ایرانی بروز و ظهور فراوانی داشته اند و در عمده مواقع به تثبیت رسیدند. تا اینکه ازسال 1384 تقریبا این طبقه شریف بدلیل بی منطقی و ندانم کاری و بی توجهی مدیران دولت های نهم و دهم به بستر احتضار افتاد.

حرف اول: درد معاش باعث شده آئینه روزگار زندگی مردم را رنجور نشان دهد و این آئینه صدالبته که حقیقت گو است. اما ریشه این رنجوری چیست؟ مردم شریف و نجیب با همه گرفتاری و رنج معاش، بی فکری ها و بی منطقی های دولت های نهم و دهم را از یاد نبرده اند.

از ابتدای شروع دولت یازدهم تاکنون حال و هوای مردم نشان دهنده این مهم می باشد که رفتار دولت تدبیر و امید مورد توجه و اعتماد ملت است. رهبری پشتیان دولت هستند و مردم هم در فضایی پراز اعتماد ،به امید روزهای خوش به انتظار نشسته اند. این انتظار ریشه در بی اعتمادی مطلق به همان رفتارهای خودسرانه و بی منطق در دولت های نهم و دهم دارد.

دولتمردانی که در طی هشت سال؛ طبقه متوسط جامعه- یعنی موتور متحرک و قلب تپنده آن را- به کلی متلاشی کرده و این قشر مهم را در طبقه نجیب ضعیف حل کردند. طبقه متوسط در هرجامعه ای قداست دارد چرا که برکشیده از طبقه ضعیف است. عمدتا اینگونه است. کارمندان؛ معلمان؛ کارگران؛ دانشجویان و قریب نیمی از جامعه ما تا سال 1384 متعلق به طبقه متوسط بودند. حالا همین طبقه کاسه چه کنم بدست گرفته و محتاج زندگی روزمره شده است.

حرف آخر: همین طبقه متوسط تحلیل رفته؛ هیچ اعتمادی به افرادی شبیه دولتمردان متعلق به دوه های نهم و دهم ندارد. طرفه آنکه دولت روحانی بواسطه ندانم کاری های پیشین و عمیق همین افراد، در طی این سه سال گاهی زمینگیر شده؛ اما کرامت انسانی و شرافت انسانی و پرهیز از ریا و تزویر را نیز در حد خود و در درون و برون خود جلوه گری داده است. و این مهم برای مردمی که هشت سال آزگار جز دروغ و فریبکاری و ندانم کاری چیزی عایدشان نشد بسی مهم است.

پرچم طبقه متوسط با همه رنجوری هنوز بالاست. زنگار این آئینه با تدبیر و امید پاک شدنی بود و هست و خواهد بود و برخاستن طبقه متوسط از بستر احتضار امر و آرزویی دور نیست. محال است مردم دوباره به کسانی اعتماد کنند که همین بستر رنج و تعب را برایشان فراهم آوردند.
*منبع: پایگاه خبری خبرآنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: