کد خبر: ۷۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 06 August 2016
اگرچه در حقیقت گرایش نهایی مردم در ماههای آخر ریاست جمهوری با توجه به عملکرد آن دولت شکل خواهد گرفت و در اقبال مردم از گزینه های ریاست جمهوری می تواند موثر باشد و اگرچه اقدامات مثبت روحانی صرف نظر از عملکرد منفی و تبلیغات سوء مخالفان بسیار قابل توجه است، باز هم در انتخابات معادلات غیرقابل پیش بینی ای رقم خواهد خورد.
روزنامه آرمان در سر مقاله ای به قلم غلامعباس توسلی جامعه شناس و استاد دانشگاه نوشت:اگرچه در حقیقت گرایش نهایی مردم در ماههای آخر ریاست جمهوری با توجه به عملکرد آن دولت شکل خواهد گرفت و در اقبال مردم از گزینه های ریاست جمهوری می تواند موثر باشد و اگرچه اقدامات مثبت روحانی صرف نظر از عملکرد منفی و تبلیغات سوء مخالفان بسیار قابل توجه است، باز هم در انتخابات معادلات غیرقابل پیش بینی ای رقم خواهد خورد.

در ادامه این مطلب که در شماره شنبه 16 مرداد منتشر شده است، می خوانیم:به همین علت با وجود اینکه می توان تا حدی به آینده روحانی خوشبین بود، با این همه دولت او باید بدین جهت که می گویند احتیاط شرط عقل است، نکاتی را در نظر بگیرد. چراکه دولت به طور جدی در یک مرحله بسیار بزرگ و البته دشوار و پیچیده ای قرار دارد و امروز روحانی باید به دنبال یک تحول محسوس و چشم گیری در کشور به ویژه مساله اقتصادی که به جد مورد نقد است، باشد. اصولگراهای منتقد و مخالف دولت با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری لحظه ای آرام نخواهند گرفت و از هر اهرمی برای کوبیدن دولت و سنگ اندازی بر مسیر اقداماتش بهره خواهند برد تا روحانی را مانند احمدی نژاد به زیر بکشند. 

بر این اساس روحانی اگر از سایر وزنه های اقتصادی- سیاسی خود استفاده کند، تغییرات قابل ملاحظه ای در اقتصاد به وجود می آورد. تحولی که می تواند جلوی فریادهای بس بی اساس و ناجوانمردانه مخالفان و اقدامات افراطی آنها را که بیشتر برخلاف مصالح کشور است، بگیرد. گسترش روابط دولت با کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسی همراه با به کارگرفتن دو روش اقتصادی و جامعه شناسی که قبل از این به کار گرفته نشد، در حل چالش بزرگ دولت مفید واقع می شود و به طور کل سهیم ساختن و در نظرگرفتن مشارکت افرادی که از توانایی لازم برخوردارند در این ماه های پایانی می تواند گامی مهم برای حل مشکلات موجود باشد. 

از سویی اگرچه روحانی آرای سال 92 خود را همچنان باید مدیون حمایت و تلاش اصلاحات بداند اما این بار مساله متفاوت است و عملکرد مطلوب دولت در این ماه های پایانی وتمرکز جدی او بر مسائلی چون اقتصاد به هواداران روحانی افزوده و افراد بیشتری را به میدان انتخابات خواهدکشاند. 

زیرا مخالفان تلاش خواهند نمود که مشکل رکود را در نزد مردم آن قدر بزرگ جلوه دهند تا سایر خدمات دولت در پی چند سال گذشته نادیده گرفته شود. در این میان برخلاف اصولگراهای مخالف دولت، اصولگرهای معتدلی که همواره در کنار دولت روحانی بودند و همان طور که آرای این طیف از اصولگراها در انتخابات مجلس اثرگذار بود، حمایت و آرای آنها از روحانی به طور قطع در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز می تواند تاثیر داشته باشد. البته این مساله درباره اصولگراهای سنتی نیز صدق می کند. حمایت این طیف از جریان اصولگرا که از برخی از آنها تحت عنوان اصولگراهای منصف یاد می شود، از روحانی، غیرمحتمل نیست. 

با این همه حتی اگر این اطمینان وجود داشته باشد که روحانی به خاطر همه خدمات مطلوب و اثرگذارش برای سال 96 به پاستور راه پیدا خواهد کرد، باز هم نباید دستش برای انتخابات آتی خالی باشد، او باید همه تلاش و هم و غم خود را برای حل مشکلات موجود اقتصادی صرف نظر از مساله برجام و آینده اش به کار ببرد. بنابراین در نهایت همه عوامل در جهت درست باید به کار رفته و دست به دست یکدیگر داده تا روحانی از انتخابات سال آتی سرافراز بیرون آید.
*منبع: روزنامه آرمان،16مرداد 1395 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: