کد خبر: ۷۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 20 July 2016
دغدغه داشتن سرپناهی مناسب انیس و مونس بسیاری از مردم است، اینکه بتوانند با پس‌انداز و تسهیلاتی خانه‌ای بسازند یا اجاره کنند، رویای بسیاری از افراد است و گاهی برخی تصمیمات رقیبی بی‌رحم برای تحقق این رویای شیرین شده و امکان تبدیل آن به واقعیت را دور می‌کند تا همان رویا باقی بماند.
دغدغه داشتن سرپناهی مناسب انیس و مونس بسیاری از مردم است، اینکه بتوانند با پس‌انداز و تسهیلاتی خانه‌ای بسازند یا اجاره کنند، رویای بسیاری از افراد است و گاهی برخی تصمیمات رقیبی بی‌رحم برای تحقق این رویای شیرین شده و امکان تبدیل آن به واقعیت را دور می‌کند تا همان رویا باقی بماند.

سازمان نظام مهندسی استان مرکزی تصمیم به افزایش حدود 90 درصدی نرخ تعرفه خدمات نظام مهندسی دارد و به گفته کارشناسان این تصمیم می‌تواند بستر رکود بیشتری در بازار مسکن را فراهم کند و قیمت مسکن نیز به این طریق افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ‌نظام مهندسی خدماتی از جمله ارائه نقشه ساختمان جهت ساخت‌وساز ملک‌های شخصی را ارائه می‌دهد و اشخاص ملزم به دریافت این خدمات جهت کسب مجوز ساخت هستند.

افزایش حدود 90 درصدی نرخ خدماتی که توسط سازمان نظام مهندسی ارائه می‌شود، به معنای اثرگذاری در قیمت تمام شده ساخت ساختمان است.

این افزایش قیمت بر سه بخش تاثیرگذار خواهد بود، اولین بخش مربوط به انبوه‌سازان است. انبوه سازان عمدتا به دلیل این افزایش نرخ کار را تعطیل نخواهند کرد و این افزایش در قیمت فروش تاثیرگذار خواهد بود.

اشخاصی که قصد ساخت ساختمان برای استفاده شخصی از جمله مسکن را دارند با این افزایش نرخ تعرفه خدمات نظام مهندسی یا مجبور به انصراف از ساخت و ساز یا پیگیری دریافت تسهیلات البته گرانقیمت هستند که این امر فشار اقتصادی بر خانواده‌ها را سبب می‌شود.

افزایش قیمت تمام شده ساختمان‌های مسکونی همچنین، سبب افزایش نرخ اجاره بهای مسکن نیز می‌شود که در کنار ایجاد مشکلات تهیه مسکن برای خانواده‌ها مانعی برای ازدواج جوانان نیز، محسوب می‌شود.

مسکن ارتباط مستقیمی با زوایای مختلف زندگی مردم جامعه دارد و تنها مسائل اقتصادی متاثر از این قضیه نیستند، این موضوع بر روی مسائل اجتماعی از جمله ارتباط اعضای خانواده، ارتباط افراد با جامعه و نوع رفتار فرد و حتی تشکیل یک خانواده و حتی جزیی‌تر بر روند تحصیل و رشد کودکان نیز‌ تاثیرگذار است.

به نظر می‌رسد این گونه تصمیم‌گیری‌ها نیاز به دقت نظر و بررسی دقیق‌تری داشته باشد و برای بسیاری از اقدامات در جامعه باید بسیاری از پیوست‌ها از جمله پیوست اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی را مصداق احقاق حق مهندسین عنوان کرد و گفت: این افزایش تعرفه درآمد مهندسین را افزایش می‌دهد.

غلامحسن الله دادی بیان کرد: هر ساله بر اساس اعلام نرخ تعرفه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور این نرخ افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نظام مهندسی استان مرکزی دو سال گذشته به دلایلی نرخ تعرفه خدمات نظام مهندسی را افزایش نداده است و در سال جاری بر اساس نرخ تعرفه کشوری تصمیمی مبنی بر افزایش حدود 90 درصدی نرخ تعرفه اتخاذ شده است.

رییس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ضمن اشاره به ارائه خدمات نظام مهندسی به ساخت و سازهای شخصی عنوان کرد: این افزایش شامل تمامی خدماتی که سازمان نظام مهندسی ارائه می‌دهد، می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک نیز در این رابطه، گفت: ساخت و ساز مسکن در حال حاضر دوران رکود را سپری می‌کند و افزایش نرخ تعرفه نظام مهندسی به گستردگی این رکود کمک می‌کند.

علیرضا نوربهشت با بیان این نکته که افزایش نرخ تعرفه نظام مهندسی هیچ کمکی به افزایش درآمد مهندسین نمی‌کند، افزود: زمانی که تعداد ساخت و سازها کاهش پیدا کند درآمد مهندسین نیز به همین میزان کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی زمانی که ساخت و ساز کاهش پیدا کند تعداد کمتری از مهندسین مشغول به کار می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که این افزایش تعرفه، قیمت تمام شده و اجاره بهای مسکن را تحت تاثیر قرار خواهد داد، عنوان کرد: وقتی تمامی تعرفه‌ها از جمله نقشه ساختمان، سازه، تاسیسات و ... افزایش 90 درصدی نرخ داشته باشند به همان نسبت قیمت تمام شده مسکن نیز، افزایش پیدا می‌کند و از طرفی تمایل به ساخت و ساز نیز با کاهش مواجه می‌شود و این به معنای رکود بازار مسکن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: