کد خبر: ۷۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 15 May 2016
بانكداري ايراني - شرکت بیمه گری برای مدیریت ریسک خود باید به میزان نقدینگی و مطالبات خود توجه ویژه داشته باشند. و چنانچه در این حوزه توفیق نداشته باشند در پوشش ریسک در آینده شکست خواهد خورد.
 بانكداري ايراني  - شرکت بیمه گری برای مدیریت ریسک خود باید به میزان نقدینگی و  مطالبات خود توجه ویژه داشته باشند. و چنانچه در این حوزه توفیق نداشته باشند در پوشش ریسک در آینده شکست خواهد خورد.

برای مدیریت  ریسک کارشناسان چند روش را پیشنهاد می دهند که عبارتند از  : ریسک پذیری ، ریسک گریزی ، انتقال ریسک ، و کاهش ریسک تا حد ممکن  . و  در دوران معاصر هیچ شرکت بیمه ای نمی تواند به تنهایی همه ریسک را مدیدریت کند بلکه سعی می کند در پوشش ریسک با دیگران شریک شود .

  به همین منظور در دوران تحریم دولت جمهوری اسلامی ایران سعی  کرد با تشکیل بیمه اتکایی داخلی ریسک های صنعت بیمه را کاهش دهد ، اما در ماههای اخیر مطالبات از بیمه اتکایی خود تبدیل به ریسک جدید در حوزه بیمه گری ایران شده است .

در واقع  مدیریت ریسک بدین منظور انجام می شود که شرکت های نجاری را از حوادث غیر قابل پیش بینی نجات دهد و هزینه ها را به حداقل برساند . اما زمانی که بیمه اتکایی خود تبدیل به هزینه دیگر به نام مطالبات شود مشکل بزرگتری برای شرکتهای بیمه گر  ایجاد شده و نه تنها ریسک آنها را پوشش نداده بلکه افزایش نیز داده است.

شایان ذکر است که  نفس  تشکیل بیمه در جهان قبول ریسک مشتریان است  بیمه ‌گذار با خرید بیمه‌ نامه در واقع ریسک خودش را به شرکت بیمه منتقل می‌ کنداین به معنی آن است که بیمه گرها مدیریت ریسک را شناخته و می توانند هزینه ها را کاهش دهند. و افزایش مطالبات به معنی آن است که بیمه گر اتکایی در این حوزه موفق عمل نکرده است. 

یکی از مشکلاتی که بیمه گران در سال 95 با آن روبرو خواهند شد موضوع نقدینگی است. با مشاهده  صورت‌های مالی  منتشره از سوی شرکت‌های بیمه گر  مشخص می شود که اغلب شرکت‌ها در نقدینگی  با کاهش روبرو شده و در مقابل رشد مطالبات بالای 70درصد تجربه کردند.  بررسی سه بیمه مطرح و قدیمی که در بازار سرمایه نیز حضور دارند این موضوع را مشخص می کند که باید بیمه گران اتکایی به فکر مدیریت ریسک باشند. 

بیمه دانا در سال 94 در حوزه نقدیگی 8درصد کاهش داشته ودر مقابل  مطالبات از بیمه گران اتکایی 72درصد افزایش یافته است .  بیمه البرز 117درصد رشد نقدینگی را تجبه کرده اما در مقابل مطالبات از بیمه گران اتکایی 72درصد رشد داشه است . بیمه آسیادر نقدینگی 21 درصد کاهش داشته و در حوزه مطالبات از بیمه گران 31 درصد رشد داشته است .

به گزارش  بانكداري ايراني  حال این رقم‌ها نشان از بحرا در سال 95 دارد و چنانچه این مشکلات رفع نشود بحران در صنعت بیمه بوجود خواهد آمد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: