کد خبر: ۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 13 May 2016
در حالی طی یکسال اخیر وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پردیس تقریبا خوب شده بود که خبر می‌رسد به دلیل عدم همراهی و همکاری شماری از مدیران این شرکت، روند ساخت و تکمیل واحدهای طرح مذکور کُند شده است.
در حالی طی یکسال اخیر وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پردیس تقریبا خوب شده بود که خبر می‌رسد به دلیل عدم همراهی و همکاری شماری از مدیران این شرکت، روند ساخت و تکمیل واحدهای طرح مذکور کُند شده است.

به گزارش تسنیم، پروژه‌های مسکن مهر طی سه سال اخیر حال و روز چندان خوشی نداشته‌اند؛ بخشی از این ناخوشی مربوط به کمبود منابع مالی بوده و بخشی از آن نیز مربوط به ضعف مدیریت. این مسئله در شهرهای جدید اطراف پایتخت نمود بیشتری داشته و در پردیس حادتر بوده است.

حدود 80 هزار مسکن مهر در شهر پردیس جانمایی شد که تا اردیبهشت 93 ساخت‌وساز واحدهای مذکور به همراه خدمات زیربنایی و روبنایی طبق برنامه‌های اعلام شده، انجام می‌شد. اما روزهای سیاه مسکن مهر پردیس دقیقا از ماه دوم اردیبهشت دو سال پیش شروع شد.

در یک تصمیم ناگهانی و قابل تامل، معاون وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت عمران پردیس را کنار گذاشت تا این اقدام آغازی باشد بر یک حاشیه بی‌پایان. در دوران مدیرعاملی مهدی هدایت یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اجرا شده، پرداخت وجه به پیمانکاران بر اساس صورت وضعیت و مطابق با کار انجام شده بود، در آن دوران به دلیل مدیریت قوی و نظارت روزانه به هیچکدام از پیمانکاران بیش از فعالیت انجام شده پولی پرداخت نشد.

این در حالی بود که در دوره مدیرعامل بعدی همه چیز به کلی تغییر کرد. دیگر خبری از نظارت‌های روزانه و مستمر عالی‌ترین مقام شرکت عمران از روند ساخت و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر نبود. در این دوره پیمانکاران آرام آرام رویه خود را تغییر دادند و با کاهش فعالیت‌های خود به دنبال افزایش قیمت مسکن مهر بودند، مسئله‌ای که وزیر راه و شهرسازی در اولین بازدیدش از پردیس درباره آن به پیمانکاران هشدار داد.

پیمانکاران به این هشدار توجهی نکردند و در ادامه یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در پروژه‌های مسکن مهر در بازه زمانی اردیبهشت 93 تا خردادماه سال گذشته روی داد. در این یکسال و یک ماه مورد اشاره پیمانکاران نه تنها دست روی دست گذاشتند بلکه در کمال تعجب بدهی شماری از آنها منفی شد.

یکسال به همین منوال سپری شد و فشارها برای تغییر مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر پردیس از سوی نمایندگان مجلس و تعدادی از مسئولان مربوطه شدت گرفت.

هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم در این‌باره گفته بود: قول داده شده پروژه‌های مسکن مهر پردیس تا پایان سال 94 به اتمام برسد، این در حالی است که تکمیل واحدهای مسکن مهر این پردیس متوقف شده است.

در ادامه خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان "اگر با روند کنونی در طرح مسکن مهر پردیس پیش برویم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای آن را تحویل دهیم" گفته بود: در شهرهای جدید ایران مشکل مدیریت داریم. به‌صورت ناشناس از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کردم، از ابتدا تا انتهای این بازدید 100 نفر کارگر را ندیدم که پروژه‌های مختلف فازهای مسکن مهر این شهر کار کنند.

وی با اعلام "اگر با همین روند پیش برویم فکر می‌کنم تا سال 1400 هم نمی‌توانیم واحدهای مسکن مهر را تحویل دهیم" تصریح کرد: هفته گذشته از پروژه‌های مسکن مهر پرند نیز بازدیدی داشتم، عمده کارها در این شهر حاضر است اما بخشی از آن بابت امکانات زیربنایی آب، برق، فاضلاب و گاز معطل است.

خسروی با تأکید بر اینکه با این روند به‌راحتی نمی‌توان مشکل را حل کرد، افزود: این‌که گفته می شود: "پولی برای مسکن مهر نداریم و جانمایی آن اشتباه است" همه آدرس غلط دادن است.

در همین بحبوحه بود که مدیریت این شرکت برای کاهش فشارها و بقا برنامه‌ای حساب شده را پایه‌ریزی و به اجرا درآورد. دعوت از رسانه‌ها برای بازدید از فازهای مسکن مهر پردیس راهکاری بود که گویا با مشاوره هیئت مدیره اجرایی شد. 17 اردیبهشت سال گذشته کارگران مسکن مهر پردیس به امید دیدار با نمایندگان مجلس برای دریافت حقوق عقب‌افتاده چند ماهه خود ساعت‌ها در صف‌ ایستادند.



در این بازدید شماری از کارگران به خبرنگاران گفتند که با اجبار آمده‌اند و شماری دیگر نیز وعده حضور نمایندگان مجلس باعث شده تا به خواست مدیران شرکت عمران پردیس از صبح زود در فازهای مسکن مهر حضور یابند.

اما این تور رسانه‌ای نتوانست پوششی بر عملکرد بسیار ضعیف مدیریت عمران پردیس باشد تا حدود یکماه بعد پس از کشمکش‌های فراوان حسین رجب‌صلاحی به‌عنوان سرپرست و چندی بعد به‌عنوان مدیرعامل شرکت عمران پردیس منصوب شد.

از خردادماه سال گذشته و به تدریج فعالیت‌ها برای ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس مجددا آغاز شد و امیدواری‌هایی برای تحویل این واحدها به متقاضیان به وجود آمد. گرچه طی یکسال اخیر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از عملکرد مدیرعامل جدید رضایت داشته، اما عدم همراهی و همکاری شماری از اعضای هیئت مدیره شرکت عمران پردیس با مدیرعامل این مجموعه باعث شد تا یکبار دیگر ساخت و سازها کُند شود.

طبق شنیده‌ها این مسئله باعث شده تا مدیرعامل شرکت از این سمت استعفا دهد که البته تاکنون مورد موافقت معاون وزیر راه و شهرسازی قرار نگرفته است.

شرکت عمران پردیس طی سه سال اخیر به دلیل برخی تصمیمات نادرست به یکی از پرحاشیه‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه عمران شهرهای جدید ایران تبدیل شده است. دو سال پیش و در روزهایی که انتقادات به اتفاقات پیرامون عمران پردیس شدت گرفته بود گفته می‌شد وزیر راه و شهرسازی شخصا برای ساماندهی وضعیت نابسامان دست به کار شده، اما با مقاومت‌هایی از سوی برخی مدیران مواجه شد.

در این شرایط مدیران رده بالای وزارت راه و شهرسازی برای سرپوش گذاشتن بر تصمیمات غلط گذشته، توپ کم‌کاری خود را به زمین دیگران می‌اندازند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: