کد خبر: ۷۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 06 May 2016
یك هیات بزرگ تجاری از بخش خصوصی مالزی روز دوشنبه آینده برای مذاكره با شركت های ایرانی و مقامات اتاق بازرگانی كشورمان به تهران سفر می كند.
 یك هیات بزرگ تجاری از بخش خصوصی مالزی روز دوشنبه آینده برای مذاكره با شركت های ایرانی و مقامات اتاق بازرگانی كشورمان به تهران سفر می كند.

به گزارش ایرنا، ریاست این هیات تجاری را 'ذوالكیفلی محمود' مدیر اجرایی سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) برعهده دارد. 

این مقام تجارت خارجی مالزی كه تاكید دارد اطلاعات و ادراك منفی از تحریم های اقتصادی می تواند به شركت های مالزیایی در مناسبات با ایران صدمه بزند، زیرا بسیاری از كشورهای جهان از جمله آمریكا و اروپا در حال مسابقه برای تقویت تجارت با ایران هستند، روز چهارشنبه عازم ایران شد.
هیات اقتصادی - تجاری مالزی شامل 36 نفر از مدیران و نمایندگان 27 شركت بخش خصوصی این كشور است كه روز دوشنبه برای سفری چهار روزه به تهران سفر می كند.

حضور این هیات در ایران یك هفته پس از سفر 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی به كشورمان و مذاكره با 'حسن روحانی' رئیس جمهوری، 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه، 'بیژن زنگنه' وزیر نفت و 'علی ‌اكبر ولایتی' رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می شود.
وزیر خارجه مالزی را در این سفر 'سیدمختار البخاری' میلیاردر مالزیایی و رئیس بنیاد البخاری همراهی می كرد.

هیات 36 نفره اقتصادی - تجاری مالزی قرار است در تهران با مقامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی دیدار كنند. مذاكرات دو جانبه با طرف های ایرانی از دیگر برنامه های مدیران این شركت های مالزی در تهران برای توسعه مناسبات در دوران پساتحریم است.

برخی از این شركت ها كه در زمینه روغن پالم، ذخیره سازی نفت و میعانات نفتی، آموزشی ایمنی و محیط زیست و ... فعالیت دارند پیش از این با شركت های ایرانی مناسبات تجاری داشته اند.
یك هیات نفت و گاز مالزی متشكل از 15 شركت نیز روز سه شنبه هفته جاری برای شركت در بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران عازم تهران شد و در حال حاضر در این نمایشگاه حضور دارد.

نخستین اقدام عملی مالزی به منظور توسعه روابط تجاری در دوران پساتحریم ماه گذشته انجام شد كه در آن جمعی از فعالان تجاری با حضور در مركز توسعه تجارت خارجی این كشور، اشتیاق خود را برای حضور در بازار ایران نشان دادند.

'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران با حضور در این مراسم از فرصت های موجود در ایران به منظور توسعه روابط خبر داد و افزود: ایران امروز جزو مراكز نادر اقتصادی جهان است و ظرفیت لازم برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی انجام شده از سراسر جهان را دارد.

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) پیش از این از بانك های محلی این كشور خواسته است از فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری شركت های مالزیایی در ایران در دوران پساتحریم پشتیبانی كنند.

روابط تجاری مالزی و ایران سال گذشته میلادی با كاهش حدود 12 درصدی، به یك میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 487 میلیون دلار) رسید و مالزی یكی از دلایل كاهش واردات از ایران را سقوط بهای نفت اعلام كرد.

كل واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته با كاهش 25.6 درصدی به 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 34 میلیون دلار) كاهش یافت كه این رقم سال پیش از آن 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 46 میلیون دلار) بود.

روغن پالم حدود 49 درصد از كل صادرات مالزی به ایران را به خود اختصاص می دهد. مواد شیمیایی 12 درصد و كائوچو طبیعی 11.4 درصد از كل اقلامی است كه مالزی به ایران صادر می كند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: