کد خبر: ۶۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - 05 March 2016
بانکداری ایرانی – برای افزایش تحریک تقاضا در بخش مسکن ، شورای پول و اعتبار در جلسه یازدهم اسفندماه سال 94 تسهیلات مسکن را برای زوج اولی‌ها افزایش داد. این در حالی است که تاکنون این‌گونه سیاست‌ها تأثیری بر دادوستد مسکن نداشته و سبب رونق بازار مسکن نشده است .
بانکداری ایرانی – برای افزایش تحریک تقاضا در بخش مسکن ، شورای پول و اعتبار در جلسه یازدهم اسفندماه سال 94 تسهیلات مسکن را برای زوج اولی‌ها افزایش داد. این در حالی است که تاکنون این‌گونه سیاست‌ها تأثیری بر  دادوستد مسکن نداشته و سبب رونق بازار  مسکن نشده است .

از طرف دیگر با محاسبه سود تسهیلات، بازنده اصلی این وام‌ها  جوانان هستند و برنده واقعی دولت است که هم بهره را در اختیار دارد و هم  مسکن را که در صورت عدم توانایی پرداخت اقساط ،  آن را  مصادره خواهد کرد  درواقع جوانان مستأجر دولت هستند که در مدتی در آن خانه سکنی  خواهد  داشت . 

این شورا با  اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی از 800 ، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب1.600 میلیون ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 800 میلیون ریال)، 1.200 میلیون ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر600 میلیون ریال) و 800 میلیون ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون ریال) با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

اما مشکل اصلی این طرح‌های تحریکی ، بازپرداخت وام‌های اعطایی است.  نرخ تسهیلات مسکن  در قالب وام و اوراق مسکن معمولاً 13، 14، 16 و 18.5درصد درگذشته محاسبه‌شده  و  تاکنون برای این تسهیلات  نرخ واقعی اعلام‌نشده ، اما احتمالاً این تسهیلات با سود 16درصدی و برای 12 سال (144ماه ) محاسبه خواهد شد که برای جوانانی که  به‌تازگی ازدواج‌کرده و دارای حقوق  حداقلی هستند مشکل‌ساز خواهد بود  زیرا این جوانان دارای سابقه بالا نبوده تا حقوق مکفی دریافت کنند بنابراین  اگر اقساط ماهیانه را 12میلیون ریال در نظر داشته  و  حقوق پرداختی را  بر اساس قانون اداره کار و تأمین اجتماعی ، حدود 10میلیون ریال در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که اوضاع از چه قرار است ، زیرا  هر وام‌گیرنده  80میلیونی باید نزدیک  200میلیون تومان در 12سال  پرداخت کند و  زوجین برای دریافت وام‌ها مسکن خود باید  قریب به 400میلیون تومان در 12 سال پرداخت کنند و این خود برای جوانان و جامعه بحران‌زاست .

از طرف دیگر، مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار  افزایش تسهیلات مسکن برای زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن بود که البته این وام اخیراً افزایش یافت و از 35 به حداکثر 60 میلیون تومان رسیده بود. و  به این مبلغ نیز باید 10میلیون تومان وام جعاله را افزود.

 اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید درازای هر 500 هزار تومان باید یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند، یعنی برای دریافت وام 60 میلیونی مسکن باید 120 ورقه حق تقدم تسهیلات با در نظر گرفتن قیمت 85 تا 87 هزارتومانی قیمت این اوراق خریدار درمجموع حدود 10 میلیون تومان برای خرید این اوراق بپردازد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: