عضو انجمن کشتیرانی مشکلات بانکی را یکی از دلایل عدمرونق فعالیت بنادر پس از رفع تحریمها دانست و گفت: سوئیفت هنوز بهطور کامل برقرار نشده و فقط بین بانک ملی با یک بانک اروپایی که ۵۰درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است.
به گزارش تسنیم، حسین میرمحمدعلی، اظهار کرد: بهدلیل رکود اقتصادی، هنوز تغییر چشمگیری در فعالیت خطوط خارجی در بنادر ایران رخ نداده و باید منتظر تحولات اقتصادی در سال آینده باشیم.
وی با بیان اینکه همه شرکتهای کشتیرانی خارجی امیدوار بودند با لغو تحریمها بتوانند سرویسهای منظم خود را به بنادر ایران مخصوصاً به بندر شهید رجایی دایر کنند، تصریح کرد: اما متأسفانه قوانین پیچیده حاکم در داخل کشور و رکود تجاری فعلی باعث کاهش واردات و صادرات کشور شده است.
وی با اعلام اینکه طبق آمار واردات و صادرات از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بهترتیب 16 و 11 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: خط کشتیرانی جایی میرود که بار باشد، هیچ شرکت کشتیرانی فقط به این دلیل که بخواهد به بندری سر بزند کشتیاش را حرکت نمیدهد، اول باید بار باشد تا برنامه ریزی و سپس کشتیاش را اعزام کند، این در حالی است که فعلاً حجم کالا و بار صادراتی و وارداتی کشور قابل توجه نیست.
وی گفت: از سوی دیگر از آنجا که هزینهها در بنادر ایران بسیار زیاد است به همین دلیل شرکتهای کشتیرانی نمیتوانند کشتیهای خود را به بنادر ایران اعزام کنند، بهعنوان مثال یک کشتی با ظرفیت ششهزار TEU باید حدود 35هزار دلار هزینه بندری بپردازد بهعبارت دیگر با توجه به سطح نرخهای حملی که هماکنون بین ایران و خاور دور و بالعکس وجود دارد، برای شرکت کشتیرانی خارجی بهصرفه نیست که به بنادر ایران کشتی بفرستد.
میرمحمدعلی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط اقتصادی در سال 95 یادآور شد: اگر در سال جدیدی که در پیش داریم رونقی در اقتصاد اتفاق بیفتد و تعداد کانتینرهایی که هر کشتیرانی حمل میکند بهاندازهای برسد که برای آن شرکت صرفه اقتصادی داشته باشد، کشتیهای بیشتری به بنادر ایران خواهد آمد ولی در حال حاضر وضعیت رکود در بنادر ایران حاکم است.
کارشناس حمل و نقل دریایی ادامه داد: هماکنون، بعضی از خطوط کشتیرانی خارجی بهطور مستقیم به ایران تردد دارند ولی دو خط بزرگ اروپایی که قرار بود به بنادر ایران بیایند نهتنها بهطور مرتب و منظم ترددی نداشتند بلکه سرویسهایشان را فعلاً بهعلت کمبود بار لغو کردند چراکه هم باید هزینههای گزافی را بپردازند ضمن اینکه بار هم ندارند و به همین دلیل وقت خود را تلف نمیکنند که فقط به بندری سر بزنند.
وی در خصوص ضرورت گشایش در شبکه بانکی به مارین تایمز گفت: تا جایی که اطلاع دارم سوئیفت هنوز بهطور کامل برقرار نشده و فقط بین بانک ملی با یک بانک اروپایی که 50 درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است. در حالی که اولین ابزار تجارت خارجی معاملات بانکی، گشایشهای اعتباری و ارسال پول از طریق سیستم بانکی است که هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده است.