کد خبر: ۶۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - 30 January 2016
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره اهمیت مصرف ۳ داروی قدیمی برای کنترل بیماری سرطان از نبود راهنمای ملی سلامت در کشور گلایه کرد و گفت: به این خاطر MRI در ایران زیاد صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد آزمایشات در بخش‌ بیمارستانها بی‌مصرف می‌ماند.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره اهمیت مصرف ۳ داروی قدیمی برای کنترل بیماری سرطان از نبود راهنمای ملی سلامت در کشور گلایه کرد و گفت: به این خاطر MRI در ایران زیاد صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد آزمایشات در بخش‌ بیمارستانها بی‌مصرف می‌ماند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، پرفسور محمداسماعیل اکبری در نشست خبری هفته سرطان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مسائل بیماریهای سرطان به گرفتاری علم که وامدار تجارت شده است اشاره کرد و اظهار داشت: ما گرفتار تجارت شده‌ایم کما اینکه تجارت باعث رشد علم نیز شده است و ما مدیون تجارت نیز هستیم اما نباید تجارت سردمدار علم شود در حالی که هم اکنون گرفتار این مسئله شده‌ایم.

وی در توضیح بیشتر این صحبت‌هایش عنوان کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که میلیون‌ها تومان برای داروهای سرطان هزینه می‌شود در حالی که در بهترین شرایط این داروها حداکثر 11 درصد تاثیر دارویی دارد در حالی که برخی مواقع عوارض آن نیز بیشتر از این هم می‌شود ولی متاسفانه همه ما تسلیم این داروها هستیم در حالی که باید حرف جدید زده شود. بنابر این ما باید به سمت مصرف داروهای قدیمی پیش رویم. 

اکبری درباره چند داروی قدیمی که تاثیرات بسیار مطلوبی در زمینه مدیریت درمان سرطان دارند عنوان کرد: یکی از این داروها آسپرین است که 120 سال پیش کشف شده است و بسیار می‌تواند در کنترل سرطان و حتی پیشگیری از آن به کار رود البته عوارضی هم دارد که بیشتر مربوط به خونریزی معده است.

معاون اسبق وزارت بهداشت ادامه داد: در مطالعات داروی آسپرین مشاهده شده است مصرف این دارو باعث شده تا 43 درصد طول عمر بیماران مبتلا به سرطان افزایش یابد. البته این دارو باید به مدت طولانی و منظم مصرف شود و همانطور که عنوان کردم تنها عارضه آن برای افراد با سنین بالا و خونریزی دستگاه گوارش است ولی بسیار بهتر  از بسیاری از داورهای گرانقمیت سرطان تاثیر گذار است.

وی در ادامه با اشاره به دیگر داروی قدیمی موثر در مدیریت درمان سرطان اظهار داشت: این دارو نامش متفورمین است یک دارویی که برای کنترل قند خون به کار می‌رود و ما نیز این دارو را بیشتر به بیماران دیابتی تجویز می‌کنیم زیرا بیماران دیابتی بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند بنابر این باید این دسته از داروها جزو داروهای عمومی درآیند. 

* اهمیت ویتامین D برای ایرانیان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به اهمیت ویتامین D برای مردم کشورمان که غالبا دچار کمبود این ویتامین هستند گفت: ویتامین D در جامعه ایرانی 40 درصد از نُرم جهانی است. کما اینکه برخی‌ها این نقد را می‌آورند که به دلیل پوششی که در زنان وجود دارد دچار کمبود این ویتامین می‌شوند ولی اینطور نیست. کمبود این ویتامین در مردان هم وجود دارد. 

اکبری افزود: رسیدن ویتامین D از کف دست و صورت به بدن کفایت می‌کند. چرا که مقدار لازم به بدن ما نمی‌رسد یکی از علت‌های آن آلودگی هوا باشد بنابراین می‌طلبد پزشکان حتما مقدار ویتامین D بیمارانشان را چک کنند چرا که این ویتامین در مدیریت بیماری سرطان تاثیرگذار است و مشاهده شده است 60 درصد کسانی که سرطان پستان داشتند دچار کمبود ویتامین D بودند.

وی همچنین به اهمیت داروهای ضدچربی نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل کم تحرکی و غذاهای نامناسب غالبا ایرانیان دچار کبد چرب می‌شوند به‌خصوص در خانم‌ها که 60 درصد آنها دچار اضافه وزن هستند و مستعد کبد چرب خواهند بود. بنابراین داروهای ضدچربی جزو داروهایی عمومی به حساب می‌آیند که می‌توان با مصرف آن در پیشگیری سرطان با مشورت پزشک از این داروها استفاده کرد. 

اکبری در ادامه نیز به بودجه سلامت اشاره کرد وافزود: در هیچ کشور پیشرفته‌ای از جمله در اروپا و آمریکای شمالی نظام سلامت آنان بدون راهنمای ملی سلامت نیست. در حالی که راهنمای ملی سلامت در کشور ما از بهای کافی برخوردار نبوده ولو اینکه به صورت موج و سلیقه‌ای به آن پرداخته شده است.

وی از تعداد زیاد MRI برای بیماری‌هایی که به هیچ عنوان نیاز نیست گلایه کرد و گفت: تجویز اینگونه عکسبرداری‌ها و MRI به سرمایه مردم و کشور آسیب می‌رساند و باید مردم از پزشکانشان بپرسند که این همه آزمایشهایی که برای آنها تجویز می‌شود چه فاید‌ه‌ای برایشان دارند زیرا 80 درصد آزمایشات در بیمارستانها و بخش‌های بستری مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حرمت این آزمایشات لحاظ نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر سازمان‌های بیمه‌گر که باید درباره تجویز عکسبرداری‌های پزشکی به وظایف نظارتی خود عمل کنند خاطرنشان کرد: بنده خودم در مطب بیماران را با انبوهی از آزمایشات و عکس‌های پزشکی می‌بینم خجالت می‌کشم زیرا 95 درصد این آزمایشات به بیمار کمک نمی‌کند و بیشتر گرفتارش می‌کند و انجام این تعداد بالای MRI در ایران به دلیل عدم کار علمی است زیرا ما راهنمای ملی سلامت نداریم و فقط در زمان وزارت دکتر طریقت‌منفرد که وی بسیار به این امر توجه داشت 3 جلد راهنمای ملی سلامت تهیه شد که برای این امر نیز ما هزار نفر را در کشور بسیج کردیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: