
بانکداری ایرانی – در صحنه پرشتاب رقابت جهانی و سیر پرشتاب فناوری، اینک سیاست گذاران و مدیران افزایش بهرهوری را گاه بهعنوان ابزار و گاه بهعنوان هدف موردتوجه قرار می دهند.
افزایش بهره وری، به عواملی چون تأمین نیازهای اساسی کارکنان، مشارکت کارکنان در تصمیمگیری و سبک رهبری مشارکتی مدیر، بستگی دارد. بهرهوری موضوعی است که از ابعاد مختلف به آن نگریسته شده و هرروز کاربرد و اهمیت آن بیشازپیش روشن میشود.
بهرهوری موضوع مشترکی در اقتصاد و مدیریت به شمار میرود که هم در کتب اقتصاد و هم مدیریتی فصلی را به آن اختصاص میدهند. با توجه به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیازهای انسانی، افزایش جمعیت و رقابت شدید و بیرحمانه در اقتصاد جهانی، بهبود بهرهوری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.
سازمان بینالمللی کار (ILO) بهرهوری را اینگونه تعریف میکند: بهرهوری عبارت است از رابطه بین ستاده حاصل از یک سیستم تولید با دادههای بهکاررفته مانند زمین، سرمایه، نیروی کار و… تعریف سازمان بهرهوری ملی ایران (NIPO) از بهرهوری؛ بهرهوری یک فرهنگ است، یک نگرش عقلایی به کار وزندگی است هدف آن هوشمندانهتر کردن فعالیتها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.
مدیران ارشد بانک دی همواره در خصوص بهرهوری و تأثیر آن بر نظراتی رو به رشد داشتند این دیدگاه سبب شده است تا تأثیر آن بر رشد و توسعه بانک در خصوص خدمترسانی بانک دی است
در همین رابطه مدیرعامل بانک دی معتقد است که حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی برای سازمانهای امروزی یک نیاز و ضرورت اجتنابناپذیر بوده و حرکت در این مسیر نیز مستلزم تغییر مثبت سازنده در همه ابعاد سازمانی است.
دکتر احمد شفیعزاده چندی پیش، در مراسم تقدیر از تسهیلگران تیم تعالی بانک دی اظهار کرد: مدلهاي تعالي سازماني يا سرآمدي کسبوکار بهعنوان ابزار قوي براي سنجش ميزان استقرار در سازمانهاي مختلف به كار گرفته ميشوند. با بهکارگیری اين مدلها سازمانها ميتواند از یکسو ميزان موفقيت خود را در اجراي برنامههاي بهبود در مقاطع مختلف زماني مورد ارزيابي قرار دهند و از سوي ديگر عملكرد خود را با ساير سازمانها بهویژه بهترين آنها مقايسه كنند.
مدیرعامل بانک دی در ادامه دغدغه اصلی مدل تعالی سازمانی را کیفیت و بهرهوری دانست و بابیان اینکه این روزها همه از نبود این مؤلفهها رنج میبرند، تصریح کرد: عموماً همه ما نسبت به کیفیت پایین خدمات و یا محصولات ابراز نگرانی و ناراحتی میکنیم اما از دیگران انتظار داریم که برای بهبود و کیفیت بخشیدن حرکت کنند.
گفتنی است بنا به نظر مدیران ارشد بانک، پسازاینکه بانک دی در سال گذشته موفق به دریافت جایزه دوستاره تعالی سازمانی شد، برنامهریزی گستردهای برای تعهد به تعالی در کل سازمان انجام شد و اکنون مجموعه بانک خود را مهیای گام بزرگتری در این مسیر کرده است.
بانك دي بر اساس قانون اجازه تأسيس بانکهای غیردولتی مصوب بيست و يكم فروردینماه سال هزار و سيصد و هفتادونه، مستند به ماده 98 قانون برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و در چارچوب قانون پولي و بانكي كشور مصوب تيرماه سال هزار و سيصد و پنجاهویک، قانون عمليات بانكي بدون ربا مصوب سال 1362، و با رعايت قانون اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب بيست و چهارم اسفندماه هزار و سيصد و چهلوهفت شمسي و همچنين با رعايت ساير قوانين جاري و باهدف تسهيل و فراهم ساختن امكان مشاركت گسترده و فراگير ملي و مردمي در تمامي فعالیتهای سازنده، مثمر ثمر و موجه اقتصادي و مالي بهویژه درزمینهٔ پولي، مالي و بانكي تشكيل و اداره میشود.