کد خبر: ۵۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 18 December 2015
داستان گرانی انار و هندوانه شب یلدا، قصه هرساله ایرانی هاست. این گرانی در همه عیدها، عزاداری ها، ایام خاص اتفاق می افتد. البته که دولت همیشه سعی در تنظیم بازار دارد، اما اصولا هیچ وقت موفق نبوده و گرانی این روزها دامن گیر مردم می شود.
 سایت صدای اقتصادنوشت: داستان گرانی انار و هندوانه شب یلدا، قصه هرساله ایرانی هاست. این گرانی در همه عیدها، عزاداری ها، ایام خاص اتفاق می افتد. البته که دولت همیشه سعی در تنظیم بازار دارد، اما اصولا هیچ وقت موفق نبوده و گرانی این روزها دامن گیر مردم می شود.

 «یه مشتری خارجی داشتم، اومد گفت چرا انار انقدر گرون شده، منم گفتم چون شب یلدا نزدیکه، انار و میوه های مخصوص این شب هم گرون میشه. تازه هندونه که انقدر زیاد گرون شده، من ترجیح دادم اصلا نیارم بفروشم. اما به هرحال، انار خیلی گرون شده.» 

این جملات را میوه فروشی در غرب تهران می گوید. بعد هم با ابراز تاسف گفت: «خارجیه بهم گفت، چرا ایران اینجوریه، تو کشورهای خارجی، نزدیک مراسم خاص یا عید ها همه چیز ارزون میشه. مردم بهم کمک می کنن، اما اینجا، تا مراسم و عیدی میشه، یهو همه چیز گرون میشه.»

داستان گرانی انار و هندوانه شب یلدا، قصه هرساله ایرانی هاست. این گرانی در همه عیدها، عزاداری ها، ایام خاص اتفاق می افتد. البته که دولت همیشه سعی در تنظیم بازار دارد، اما اصولا هیچ وقت موفق نبوده و گرانی این روزها دامن گیر مردم می شود.

با اینکه ابوالقاسم حسن‌پور، مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از تولید و بازار مناسب انار در آستانه شب یلدا خبر می دهد، اما باز هم این میوه گران شده است. او گفت: قیمت منطقی برای هر کیلوگرم از این محصول بسته به کیفیت آن باید از 1500 تا نهایتا 4500 تومان برای مصرف‌کنندگان باشد.

براساس صحبت های او، با توجه به تولید، قیمت تمام شده انار و نرخ خرید محصول از باغدار، قیمت منطقی هر کیلوگرم انار درجه یک 4000 تا 4500 تومان است، چراکه این محصول آن را از باغداران کیلویی 2500 تا 3000 تومان خریداری کرد‌ه‌اند.

قیمت هر کیلوگرم انار درجه دو و سه باید به ترتیب نهایتا 3000 و 1500 تومان در بازار مصرف باشد. حسن پور در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: اما با این حال، قیمت این محصول در بازار منطقی نیست و دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باید نظارت خود را بر بازار اعمال کنند.

او همچنین گفت: در چنین شرایطی باید دستگاه‌های نظارتی، آنالیز قیمت را ارائه دهند و بر آن در سطح شهرها و بازار میوه و تره‌بار نظارت دقیقی اعمال کنند تا بتوانیم شاهد خرید و فروش میوه به قیمت منطقی و اعلام شده باشیم؛ این در حالی است که هم‌اکنون فاصله قیمت میوه از باغ تا سفره مردم بسیار زیاد است. با توجه به پراکندگی تولید انار در کشور از آذربایجان شرقی تا سیستان‌وبلوچستان، تعداد افرادی که به بازار انار ورود پیدا می‌کنند و تعداد دلالان آن نسبت به دیگر میوه‌ها بیشتر است، چرا که این محصول در مناطق کویری مانند استان‌های فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان و ... تولید می‌شود.

علاوه بر انار، حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم درباره قیمت میوه های شب یلدا گفت: قیمت هر کیلو هندوانه در میدان مرکزی ۲۲۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلو انار در میدان مرکزی بر حسب کیفیت 1500 تا 5000 تومان است.

به گفته مهاجران، هندوانه‌ امسال دچار تگرگ زدگی شد، این موضوع باعث آسیب به پوست این میوه شد و به همین دلیل قیمت هر کیلو هندوانه که پوست آن آسیب دیده 2200 تومان و قیمت هندوانه‌هایی که پوست سالمی دارند 3200 تومان است.

از طرف دیگر، سیدمحسن محمودی، رئیس اتحادیه بارفروشان هم گفت: چون در آستانه ایامی مانند شب یلدا تقاضا برای برخی محصولات بالا می رود، طبیعتا افزایش قیمت هم اتفاق می‌افتد، ضمن اینکه اگر کمبودی وجود داشته باشد، رشد نرخ‌ها نامعقول خواهد بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: